Scienta sluit zich aan bij softwarebranchegenoot WoodWing

15 april 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Scienta, een leverancier van software voor kwaliteitsmanagement, heeft zich aangesloten bij branchegenoot WoodWing.

“We zijn verheugd met de toevoeging van Scienta aan de WoodWing Group. Dit verrijkt ons productportfolio en biedt kansen om toe te treden tot nieuwe marktsegmenten”, stelt Ross Paterson, CEO van WoodWing.

Softwareleverancier WoodWing levert op maat gemaakte content-oplossingen binnen de mediabranche, in het bijzonder uitgeverijen. Door makkelijke systemen te bieden gericht op samenwerking en creatieve processen helpt het bedrijf hen om hun content te managen en publiceren tussen teams en verschillende kanalen. Tot de klantenkring van WoodWing behoren bedrijven als Hearst, Forbes, Axel Springer, Coca-Cola European Partners en Yahama.

Scienta sluit zich aan bij softwarebranchegenoot WoodWing

In maart van vorig jaar wist WoodWing kapitaal aan te trekken van investeerder Main Capital, dat een meerderheidsbelang nam in het bedrijf. “WoodWing wil een toonaangevende softwareleverancier worden in de content-orchestratie-markt. Met de steun van Main Capital zal de onderneming zich richten op organische groei en verdere productinnovatie”, liet Charly Zwemstra, managing partner bij Main Capital, destijds weten.

Groeiambities

In lijn met de groeiambities van WoodWing en met behulp van de kapitaalinjectie van Main Capita, heeft het softwarebedrijf nu branchegenoot Scienta overgenomen, een specialist in kennis- en kwaliteitsmanagementsoftware. Het in 2003 opgerichte bedrijf ontwikkelt software waarmee bedrijven hun kennis gestructureerd opslaan en toegankelijk maken voor medewerkers.

Als gevolg van de deal vergroot WoodWing zijn productaanbod en krijgt het toegang tot nieuwe marktsegmenten. Scienta kan door de deal verder groeien en bovendien zijn vizier nu richten op de internationale markt. “De overname van Scienta is een fantastische strategische stap”, aldus Paterson. “We kijken ernaar uit om WoodWing uit te bouwen tot marktleider op het gebied van contentmanagement en content-workflow-oplossingen.”

Reinder Repko, CEO van Scienta, laat op zijn beurt weten: “De afgelopen vijftien jaar is Scienta uitgegroeid tot een belangrijke speler op het gebied van kwaliteits- en procesmanagementsoftware. De combinatie met WoodWing sluit perfect aan bij onze wensen en maakt het voor Scienta mogelijk om een nieuwe stap te zetten.

M&A-begeleiding

De deal tussen Scienta en WoodWing werd bijgestaan door de snelgroeiende M&A-boutique Marktlink Fusies & Overnames. Het kantoor – sinds 1996 actief en zo’n 100 professionals sterk – begeleidt jaarlijks meer dan 90 deals in diverse sectoren, waarvan 33% internationaal.

Vincent Pastoor, partner bij Marktlink, begeleidde de deal tussen de twee softwarebedrijven. Volgens hem zijn van kopers van IT- en softwarebedrijven in het mkb-segment de laatste jaren bereid diep in de buidel te tasten. “Met name SaaS-bedrijven met een abonnementsmodel en een hoge recurring revenue zijn erg gewild in deze markt. We verwachten dat deze trend zich in de komende jaren zal doorzetten.”

Met de overname van Scienta door WoodWing ontstaat een organisatie met ongeveer 200 werknemers. Het management van Scienta krijgt een klein minderheidsaandeel in de nieuwe constructie.