Tristan Slobben: 'Als data science consultant is elke dag anders'

31 maart 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Werken in data science is anno 2021 een van de meest populaire beroepen. Ook Tristan Slobben, onlangs gestart bij BearingPoint, mag zich sinds enkele maanden data science consultant noemen. Tegenover Consultancy.nl vertelt hij over zijn werk voor het internationale adviesbureau. “Geen enkele dag is hetzelfde.”

Tien jaar geleden bestond het beroep van data scientist nog amper. In de datagedreven wereld van vandaag de dag is het verworden tot een functie die niet meer weg te denken is uit het bedrijfslandschap. Data scientists vormen tegenwoordig een onmisbare schakel die op basis van data inzichten levert waarmee relevante oplossingen ontwikkeld kunnen worden. Oplossingen waarmee organisaties de manier waarop zij hun klanten en eigen medewerkers bedienen vervolgens kunnen verbeteren.

Tristan Slobben sloot zich vier maanden geleden aan bij BearingPoint, waar hij deel uitmaakt van het Data & Analytics-team. Sindsdien heeft hij mogen bijdragen aan verschillende data science-projecten, onder andere voor een netbeheerder. Hij bouwde mee aan een automatisatie tool die engineers ondersteunt bij het ontwerpen van kabeltracés. Slobben legt uit: “Deze tracés worden gebruikt om elektrische energie te transporteren vanaf elektriciteitscentrales en tussen distributienetwerken.”

Tristan Slobben, Management Analyst Data Analytics, BearingPoint

Slobben heeft veel geleerd van de opdracht. “De leercurve was erg stijl gedurende dit project, zowel op het gebied van analytics (optimalisatie, tool development en tool deployment) als op businessvlak (project- en stakeholdermanagement). Het bouwen van datagedreven applicaties om complexe vraagstukken op te lossen geeft onwijs veel voldoening, en ik hoop dan ook om in de toekomst meer van dit soort projecten te kunnen doen!”

Grote diversiteit in opdrachten

Wat de jonge data science consultant onder meer aanspreekt bij BearingPoint is de “grote diversiteit in opdrachten”, zo legt hij uit. “Iedere dag ziet er anders uit. Zo kan je bijvoorbeeld in meetings zitten met klanten of collega’s, of een slidedeck aan het maken zijn waarin je een statusupdate geeft over het project. Daarnaast zijn er momenten waarop je je technische skills kan inzetten, bijvoorbeeld met het bouwen van een analytisch model of een dashboard. Dit maakt het heel divers.”

Ook vindt hij het mooi om te zien “hoe de vier service lines (data & analytics, customer & growth, technology en people & strategy) hun krachten bundelen” in het uitvoeren van klantopdrachten.

Terugkijkend op zijn onboarding vier maanden terug erkent Slobben dat het een “bijzondere tijd is geweest om te starten” bij het kantoor. Nu het gros van werkend Nederland al langere tijd thuiswerkt, vindt ook bij BearingPoint het gehele sollicitatieproces virtueel plaats. Slobben licht toe: “Normaliter kun je elkaars lichaamstaal lezen wanneer men zich in een fysieke ruimte begeeft, maar dat was nu niet het geval. Dit creëert een iets andere dynamiek, ook tijdens meetings met collega’s en klanten.”

“Ik was ik op zoek naar een uitdagende rol waarbij ik mijn kennis op het gebied van data science kon gaan toepassen binnen de consultancy.”

Hechte cultuur

Slobben wijst verder op de culturele klik die hij bij BearingPoint ervaart: “Ondanks het thuiswerken voelde het alsof ik in een warm bad werd ontvangen, de hechte cultuur van BearingPoint kwam duidelijk naar voren. De eerste maand stond volgepland met virtuele koffies om collega’s te leren kennen, en ik kreeg de mogelijkheid om mee te werken aan interne proposities.”

Terugkijkend op zijn start en zijn ervaringen van de afgelopen vier maanden, kan Slobben concluderen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt door te starten bij BearingPoint. Naast de diversiteit in opdrachten onderscheidt het kantoor zich volgens hem ook vanwege zijn “platte organisatiestructuur”.

“Je kunt met (senior) consultants en managers sparren over ideeën en je krijgt de ruimte om met voorstellen te komen wanneer je bepaalde kansen ziet in de markt”, licht hij toe. “Dit maakt het een hele interessante en leerzame omgeving.”

Voorafgaande aan zijn start bij BearingPoint rondde Slobben een master af in Business Analytics. In navolging van zijn masterscriptie voor KLM Cargo, kwam Slobben via een studiegenoot en BearingPoint-scriptant in contact met een recruiter van BearingPoint.

Terugblikkend besluit Slobben: “Ik was op zoek naar een uitdagende rol waarbij ik mijn kennis op het gebied van data science kon gaan toepassen binnen de consultancy. Die rol heb ik bij BearingPoint gevonden, ik heb het erg naar mijn zin.”