Het eerste jaar van Lisette Klein als trainee bij BlinkLane Consulting

24 maart 2021 Consultancy.nl 7 min. leestijd
Meer nieuws over

Lisette Klein is inmiddels ruim een jaar werkzaam bij BlinkLane Consulting. Volgend op het succesvol afronden van haar traineeship bij het bureau, draait ze inmiddels mee als volwaardig consultant. Ze vertelt over het eerste jaar bij het adviesbureau, wat haar grootste uitdagingen waren en hoe ze werken tijdens het coronajaar heeft ervaren.

Twee weken voordat in ons land de coronacrisis ‘losbarstte’, was Lisette Klein gestart bij BlinkLane Consulting. Niet lang daarna zag werkend Nederland zich genoodzaakt om voortaan zoveel mogelijk thuis te werken. Zo ook Klein: “Als je mij voor dit traineeship had verteld dat ik deze bijna helemaal virtueel zou doen, had ik mezelf echt afgevraagd of dat überhaupt zou kunnen.”

Onboarding tijdens corona

Maar ook voor Klein en haar medetrainees/collega’s werd thuiswerken de norm. En hoewel op het eerste gezicht een bijzondere situatie, bleek het uiteindelijk een ervaring die haar positief heeft gevormd. Klein legt uit: “Terugkijkend op het afgelopen jaar denk ik dat corona er dus ook voor zorgt dat je jezelf op een andere manier ontwikkelt en uitdaagt, zo ook tijdens het inwerken vanuit huis.”
Het eerste jaar van Lisette Klein als trainee bij BlinkLane ConsultingDe BlinkLane-adviseur vertelt hoe ze er in het begin wel tegenop zag om na slechts twee weken op kantoor opeens vanuit huis haar collega’s en ook de consulting services van BlinkLane te leren kennen.

“Toch voelt het nu, een jaar later, niet alsof ik de meeste tijd vanuit huis heb gewerkt”, kan ze inmiddels vaststellen. “Er werd meteen van alles geregeld, zoals online sportlessen door verschillende collega’s om ook een beetje fit te blijven. Daarnaast plande ik veel virtuele koffies in, sprak ik mijn medetrainees veel en pakte ik zoveel mogelijk interne activiteiten op. Gelukkig kwam de BlinkLane-cultuur ook virtueel goed naar voren.”

Connectie met collega’s

Klein koos onder meer voor BlinkLane vanwege de steile leercurve. “Ik heb allerlei trainingen gehad van collega’s en ook van coaches. De onderwerpen die langskomen zijn erg verschillend. Zo hebben we trainingen gehad over agile werken en innovatie, maar ook IT-management en leiderschap komen voorbij. Daarnaast wordt er veel nadruk gelegd op persoonlijke en consulting skills. Hierdoor leer je zowel BlinkLane als ook jezelf een stuk beter kennen, en dat is precies de reden waarom ik voor een traineeship heb gekozen.”

“Je bent als trainee echt volledig onderdeel van het team en ik werd meteen overal bij betrokken.”

Ze vertelt dat ze zich vanaf het begin thuis voelde bij het adviesbureau. “Voor mij was het vooral belangrijk dat ik een connectie voelde met collega’s en dat het traineeship ook echt inhoud had waarin ik veel kon leren. Deze leercurve hoop ik natuurlijk ook na dit jaar door te kunnen zetten.”

Daarnaast had Klein het gevoel dat ze bij BlinkLane vanaf het begin veel verantwoordelijkheid zou krijgen. “Die verantwoordelijkheid trok mij enorm, ondanks dat veel verantwoordelijkheid krijgen ook uitdagingen met zich meebrengt. Zeker in een virtuele setting waarin je thuis aan het werk bent. Mocht ik ergens niet uitkomen, dan kan ik gelukkig iedereen bellen en wordt er altijd met je meegedacht. Je staat er bij BlinkLane nooit alleen voor, en ook dat trok mij enorm aan deze consultancy.”

Ervaring opdoen in de praktijk

Ze legt uit hoe ze als trainee vanaf het begin bij klanten aan de slag mocht: “Je draait volledig mee met een van onze BlinkLane-teams bij een klant. Als trainee (en natuurlijk als consultant) is nieuwsgierig zijn erg belangrijk en er wordt dan ook verwacht dat je iedere vraag die je hebt stelt.”

“Je bent als trainee echt volledig onderdeel van het team en ik werd meteen overal bij betrokken”, voegt ze toe. “Ook zonder veel ervaring is het binnen BlinkLane belangrijk om jouw ideeën en mening uit te spreken. Want ook al zijn de verschillende trainingen een goede basis, als je deze kennis combineert met proactief praktijkervaring opdoen is de leercurve het steilst.”

Veel ruimte voor training en ontwikkeling

Naast klantwerk is er voor de trainees ook veel ruimte om hun kennis en ervaring te versterken door middel van trainingen, vertelt Klein: “Het traineeship duurt een jaar, en omdat er zoveel trainingen in het programma zitten, krijgen trainees één keer in de twee weken op vrijdag een volle dag training. Op het moment dat we virtueel zijn gaan werken is dit wat meer over de weken heen verspreid en kregen we halve dagen training om deze zo effectief mogelijk te laten zijn.”

“Nu ik veel kennis heb opgedaan en twee opdrachten succesvol heb afgerond, kan ik niet wachten om deze volgende uitdagende stap te nemen.”

“Een hele dag in een meeting zitten en naar een scherm staren is vanuit huis toch wat moeilijker vol te houden dan een face-to-face training met een gezellige lunch op kantoor tussendoor”, legt ze uit. “De rest van de tijd besteden we voornamelijk aan ons werk bij de klant, dus op een werkweek krijg je gemiddeld een halve dag training en doe je de rest van de tijd ervaring op bij de klant.”

Een typische dag als trainee

Gevraagd hoe een typische dag als trainee eruit ziet, legt ze uit: “Mijn dag begon meestal met een BlinkLane-team sync, waarin we elkaar op de hoogte brengen van waar we mee bezig zijn. De rest van de dag zijn er, door het thuiswerken, redelijk veel meetings met de klant. Toch probeer ik deze zoveel mogelijk te groeperen en effectief in te delen, zodat ik ook tijd heb om dingen uit te werken.”

Ook hield ze zich op de vrijdagen bezig met interne BlinkLane-activiteiten: “Bijvoorbeeld een artikel schrijven, werken aan nieuwe proposities of met mijn mentor in gesprek gaan. Samen kijken we dan naar mijn eigen ontwikkeling en interesses en stellen we doelen voor komend half jaar op die daaraan bijdragen. Ook kan ik advies bij mijn mentor inwinnen als ik ergens tegenaan loop.” Binnen BlinkLane heeft iedereen een mentor, dus niet alleen de trainees, legt Klein uit.

Toekomstplannen

Over haar ambities voor de toekomst, zegt ze tot slot: “De afgelopen maanden heb ik al de tijd genomen om na te denken over mijn persoonlijke ontwikkelingsplan. Ook al is het traineeship gericht op persoonlijke ontwikkeling, alle BlinkLaners stellen zo’n plan op om te blijven groeien als consultants. In dit plan stel ik de doelen voor de komende tijd op, zoals een artikel schrijven over hoe wij succesvol transformaties managen. Naast deze specifieke doelen zal ik in mijn volgende opdracht ook meer verantwoordelijkheden krijgen.”

“Nu ik veel kennis heb opgedaan en ook twee opdrachten succesvol met collega’s heb afgerond, kan ik niet wachten om deze volgende uitdagende stap te nemen”, geeft ze aan. “Ook zal ik, samen met mijn medetrainee Valerie, het volgende traineeship verbeteren en hopelijk in september nieuwe trainees ontvangen om ook hen weer kennis te laten maken met alles wat BlinkLane te bieden heeft. Hopelijk kunnen zij tegen die tijd gewoon weer bij ons op kantoor onboarden, want dat is toch wel het leukst als je aan een eerste baan begint.”

Bijna afgestudeerd en/of geïnteresseerd in een traineeship in de consultancy? Neem contact op met BlinkLane Consulting om meer te weten te komen over het BlinkLane Consulting-traineeship.