Dieren van Blijdorp komen digitaal tot leven in centrum Rotterdam
Dierenparken door het land hebben het tijdens de coronacrisis zwaar. Ook Diergaarde Blijdorp is gesloten voor het grote publiek vanwege de landelijke lockdown. Toch kunnen Rotterdammers sinds gisteren verschillende bijzondere dieren van de dierentuin ‘live’ bewonderen, met een beetje hulp van inventieve technologie
Met ruim 1,5 miljoen bezoekers per jaar is Diergaarde Blijdorp een van de populairste dierentuinen van ons land. Vooral voor trouwe bezoekers is het een groot gemis om niet langs te kunnen gaan bij de leeuwen, olifanten, gelada’s of haaien. “Veel Rotterdammers missen het bezoek aan de Diergaarde”, erkende Wethouder Bert Wijbenga een tijdje terug.
Een van deze bezoekers is Nick Maas, in het dagelijkse leven consultant bij Accenture Interactive. Net als velen in ons land, leeft hij mee met de situatie van dierentuinen en natuurlijk de dieren zelf. Want of er nou bezoekers zijn of niet, de kosten voor de verzorging van de dieren en planten gaan gewoon door.
Zo’n twee weken geleden bedacht hij in het weekend het ingenieuze idee om de dierentuin digitaal te ondersteunen. “Als Rotterdam niet naar Blijdorp kan, halen we Blijdorp naar Rotterdam”, zegt Maas. Het idee werd met open armen ontvangen door de dierentuin, en in samenwerking met Blijdorp-marketeers Raymond Kok en Frederique Carlier werd in razend tempo een campagne ontwikkeld.
Nadat buitenreclame-exploitant JCDecaux enthousiast werd gemaakt om mee te werken werd het concept een feit. Accenture Interactive bouwde de technologie, JCDecaux stelde een aantal Abri’s en de infrastructuur beschikbaar, en Blijdorp vertaalde het concept naar de (dieren)praktijk.
Gisteren ging het concept ‘live’: op vijf locaties in het centrum van Rotterdam zijn reclamedisplays geïnstalleerd die een livestream tonen van een diersoort. De leeuwen luieren op de Coolsingel, de gelada’s (grasetende apen) smullen bij de Koopgoot, de gieren broeden bij het Schouwburgplein, de olifanten banjeren bij het Eendrachtsplein en de haaien en zeeschildpadden zwemmen bij de Markthal.
De initiatiefnemers zijn vanzelfsprekend apetrots op het resultaat: “Dit maakt een stadswandeling wel heel avontuurlijk. Voor zover bekend is het voor het eerst dat er live dierenwebcams getoond worden op reclameschermen.” Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp: “Het is hartverwarmend om te zien dat verschillende partijen uit onverwachte hoek samenwerken om Blijdorp en onze fans zo een hart onder de riem te steken.”
Professionals die het concept hebben gerealiseerd zijn onder meer Nick Maas, Raymond Kok en Frederique Carlier, Leo van Oss, Peter van Rij, Martijn van Marle, Marina Le Roux, Jean-Paul van de Plasse, Isabelle Smit, Marc van Amerongen, Prakhar Mehrotra en Sebastian Veldman.
Uiteindelijk willen Accenture Interactive, Diergaarde Blijdorp en JCDecaux natuurlijk dat bezoekers die de dieren bewonderen een financiële bijdrage doen aan het dierentuin. Via een QR-code op de schermen kunnen bezoekers binnen enkele kliks een Tikkie overmaken. De campagne loopt tijdens de hele voorjaarsvakantie.