Zuid-Nederlandse uitzendbureaus Direct People en Opus People fuseren
Direct People en Opus People, twee uitzendorganisaties actief in Zuid-Nederland, zijn gefuseerd. Door de krachtenbundeling ontstaat een grote speler in Zuid-Nederland gespecialiseerd in flexwerk voor migranten.
Het in Regio Eindhoven actieve uitzendbureau Direct People focust zich op internationale uitzendkrachten die zich voor langere tijd in Nederland hebben gevestigd of willen vestigen. De uitzender biedt technisch uitzendwerk voor zo’n 500 arbeidsmigranten in de regio, die zich vooral bezighouden met assemblagewerk bij toeleveranciers in de hightech- en automotivesector, of worden in gezet binnen logistieke omgevingen. Direct People werkt met arbeidskrachten van zo’n 40 verschillende nationaliteiten.
Limburgse uitzender Opus People is met het hoofdkantoor gevestigd in Oirlo (nabij Venray) en levert uitzenddiensten vanuit drie labels: SEP Peeters, Verbeek Uitzendbureau en Techwork. De uitzender biedt werk aan zo’n 1.000 arbeidsmigranten die vooral productiefuncties uitvoeren in de voedingsmiddelensector, metaal, logistiek, modulaire bouw en tuinbouw. De uitzender haalt zijn flexkrachten vooral uit Polen en Litouwen.
De twee fusiebedrijven hebben de laatste jaren hun footprint weten uit te breiden. Direct People is onder leiding van oprichter Gregor Popanda, die het bedrijf in 2005 startte, uitgegroeid tot een vooraanstaande speler in de regio. Opus People op zijn beurt, dat in 1997 het levenslicht zag, heeft de afgelopen jaren vooral groei weten te realiseren onder de vleugels van investeerder FIELDS Group.
Omzet en personeelsgroei
Het was de Amsterdamse investeerder die aanspoorde tot een fusie tussen beide partijen en die stevige groeiambities heeft voor de komende jaren, zowel in het aantal medewerkers als qua omzet. Als gevolg van de fusie bestaat het bedrijf nu uit zo’n 1.500 uitzendkrachten, en heeft het een gecombineerde omzet tussen de €65 en €70 miljoen.
Rutger Alberink, investeringsmanager bij Fields Group, licht de groeiplannen toe: “We willen groeien naar ongeveer 2.000 medewerkers en een structurele omzet realiseren van minimaal €100 miljoen in 2023.”
Als gevolg van de krachtenbundeling zullen opdrachtgevers van Direct People en Opus People gaan profiteren van de complementaire competenties van beide organisaties, zo stellen de fusiepartners. Zo sluiten de verschillende functieprofielen van de uitzendkrachten goed op elkaar aan. Waar Opus People vooral ‘handjes’ aan machines kan leveren en personeel voor de distributiecentra van opdrachtgevers, levert Direct People juist ervaren medewerkers voor technische functies.
One-stop-shop
Wanneer opdrachtgevers van de uitzendbedrijven op beide gebieden versterking nodig hebben, dan kunnen ze als gevolg van de krachtenbundeling nu terecht bij een ‘one-stop-shop’ voor uitzendkrachten. “Hierdoor kunnen ze keuzes maken die optimaal aansluiten bij hun wensen, bijvoorbeeld ten aanzien van werktijden en de regio waarin ze werken”, aldus Popanda. “Bovendien bieden we flexmigranten daarbij doorgroeimogelijkheden, omdat Direct People ook voor leidinggevende functies bemiddelt.”
“Het is fijn om een financieel sterke strategische partner met groeikapitaal te hebben”, laat de Direct People-oprichter verder weten, waarbij hij aangeeft dat de deal vooral goed nieuws is voor klanten: “Door deze fusie kunnen klantvragen naar verwachting sneller en beter worden ingevuld.” Ook versterkt de deal het concurrentievermogen van het bedrijf: “We kunnen ons als groep nu onderscheiden van concurrenten die vaak een beperkter aanbod hebben.”
“In de komende jaren zal de flexmarkt voor productiefuncties nog groeien. Als gevolg van de vergrijzing zal een tekort blijven bestaan dat moet worden aangevuld.”
Groeiende flexmarkt in productiefuncties
Voor investeerder Fields Group, dat een meerderheidsbelang heeft genomen in de Eindhovense uitzender, spelen in het bijzonder de marktontwikkelingen een belangrijke rol in de keuze voor de krachtenbundeling. Alberink: “In de komende jaren zal de flexmarkt voor productiefuncties nog groeien. Als gevolg van de vergrijzing zal een tekort blijven bestaan dat moet worden aangevuld.”
“Door de combinatie zijn we in staat om onze werving verder te diversifiëren en professionaliseren en onze logistieke processen te verbeteren”, geeft de investeringsmanager aan. “Dit alles leidt tot een kwalitatief betere dienstverlening richting onze klanten.”
Begeleiding Marklink
Het was Marktlink Fusies & Overnames die de fusiepartijen bij elkaar heeft gebracht en – in de persoon van Marktlink-partner Jan Dijkmans – de fusie heeft begeleid. Dijkmans verwacht dit jaar meer overnames in het flexsegment en daarmee verdere consolidering van de markt.
Hij licht toe: “Ondanks de in 2020 ingevoerde WAB en natuurlijk de impact van COVID-19 op de flexmarkt zien wij nog steeds een groeiende interesse in de gefragmenteerde flexsector. Er blijven veel goede kopers uit binnen- en buitenland in de markt actief, die allemaal op zoek zijn naar schaalgrootte. COVID-19 heeft ons geleerd hoe belangrijk schaalgrootte en flexibiliteit zijn, zowel voor uitzendbureaus zelf als voor hun klanten.”
In navolging van de deal, zullen Opus People en Direct People onder dezelfde naam en met hun eigen uitzendlabels blijven opereren. Popanda blijft leidinggeven aan Direct People en geeft daarnaast samen met FIELDS Group en Theo Peeters (voormalig eigenaar van SEP Peeters) vorm aan de groeiambities van de nieuwe organisatie.