Luxe meubelmaker zet vaart achter internationale ambities
Het Nederlandse familiebedrijf Borek wil vaart zetten achter zijn internationale groeiambities. Hiertoe is de Belgische investeerder KeBeK aangetrokken.
Borek heeft zich de afgelopen 40+ jaar ontwikkeld tot een bekende speler in de markt waarin het opereert: buitenmeubilair. Het bedrijf produceert en verkoopt producten zoals parasols, kussen, stoelen, ligbedden, banken en tafels onder de merknamen Borek, Max & Luuk en Yoi, en richt zich op het hogere segment.
Met inmiddels een sterke positie op de Nederlandse markt, heeft eigenaar Frank Bogaers (tweede generatie van het familiebedrijf) zijn zinnen gezet op groei buiten onze landsgrenzen. “Onze collecties hebben internationaal aanzien”, zegt Bogaers.
Met succes voet aan de grond zetten in landen als Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en België vergt een forse investering, en tegen deze achtergrond ging Borek op zoek naar een financiële partner. Overnamebemiddelaar Marktlink werd ingeschakeld om deze zoektocht te begeleiden.
Uitbreiden in tijden van corona en economische onzekerheid? “Met een sterk toenemende vraag in de projectmarkt en onze internationale ambities was dit het juiste moment om een partner aan boord te halen om een volgende groeifase samen te verwezenlijken”, aldus Bogaers.
Marktlink herkende het potentieel van Borek en ging de uitdaging dan ook graag aan. Ferry Nahon, die namens de overnameadviseur Marktlink betrokken was, zegt hierover: “Er is veel interesse voor bedrijven actief in het buitenlevensegment. Buiten wordt steeds meer het verlengstuk van binnen, waardoor hier ook steeds meer in geïnvesteerd wordt. En Borek is een succesvol merk en heeft de afgelopen jaren een zeer mooie groei doorgemaakt.”
De zoektocht kwam uit bij KeBeK, een Belgisch investeringsfonds dat investeert in middelgrote bedrijven. Floris Vansina, Managing Partner bij KeBeK over de investering: “Frank en zijn team hebben de afgelopen jaren een zeer mooi traject neergezet met onder andere de uitbreiding van het assortiment, de introductie van het merk Yoi, en de uitbreiding naar het buitenland. Samen gaan we verder aan de weg timmeren om Borek nog sterker op de Europese kaart te zetten.”
Nahon heeft veel vertrouwen in de krachtenbundeling. “KeBeK is een zeer geschikte en ervaren partner om de plannen van Borek samen te realiseren.”
Ins ons land heeft KeBeK ook participaties in de Nederlandse kampeer- en recreatiegroothandel Van Assendelft Hollander Bogaert en in klantcontactspecialist Yource.