Purpose helpt bedrijven met zoektocht naar hun purpose

04 december 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Purpose is een adviesbureau uit Utrecht dat bedrijven en organisaties helpt met de zoektocht naar hun purpose.

“Purpose is eigenlijk ontstaan vanuit een soort van midlifecrisis van mijn kant”, grapt Dick-Jan Abbringh, die het adviesbureau in 2011 oprichtte na onder te hebben gewerkt voor TEN HAVE en IG&H Consulting. 

“Ik vroeg me destijds af waarom ik al die projecten aan het doen was en wie daar nou eigenlijk beter van is geworden. Toen ik daarover nadacht verkeerde ons land eveneens in de financiële crisis. Ik kreeg toen het idee om het anders te willen doen en vooral mensen te willen helpen. En daarom heb ik indertijd Purpose opgericht.”

De focus van het adviesbureau ligt sinds de oprichting op het centraal stellen van mensen en de gemeenschap. “We zijn een missiegedreven bedrijf en wij ontwikkelen, vanuit onszelf of samen met onze opdrachtgevers, eigentijdse oplossingen voor vraagstukken.”

Purpose specialiseert zich daarbij in twee thema’s: armoede & schulden en fysieke gezondheid.

Zo hielp het bureau recent de gemeente Eindhoven bij de ontwikkeling van het armoede- en schuldenbeleid, en gemeente Utrecht bij het verhogen van de bekendheid en toegankelijkheid van de armoederegelingen. Ook hielp het – samen met marktonderzoeksbureau Blauw – vergelijkingsplatform Independer met het ontwikkelen van een nieuwe strategie.

“Wat Purpose echt anders maakt, is dat wij werken voor mensen achter de voordeur”, vertelt Kim Jochemsen, die zich sinds begin 2018 inzet voor het adviesbureau uit de Domstad. “En dat doen we eigenlijk nooit vóór partijen maar altijd samen mét partijen. Dus we werken heel veel in wat wij noemen ‘communities’. Wij geloven namelijk echt dat we maatschappelijke impact kunnen maken als we samenwerken. En daarnaast combineren wij onderzoek, dus echt harde feiten en data, met acties.”

Purpose helpt bedrijven met zoektocht naar hun purpose

Inge Mohede, Patient & Carer Advocacy Manager bij voedingsmiddelenconcern Nutricia, heeft de benadering van Purpose uit de eerste hand meegemaakt. “Wij hebben samen met Purpose gewerkt aan een project van ons. Voor dit project hadden we een verdiepend onderzoek nodig omdat we een verdiepende dimensie wilden aanbrengen binnen het programma waaraan dat project was gekoppeld. En daar hebben we dus de adviseurs van Purpose voor gevraagd.”

Mohede kijkt  tevreden terug op de samenwerking: “De experts van het adviesbureau hebben uitstekend werk afgeleverd. Wat wij heel fijn vonden aan de samenwerking met de professionals van Purpose was de begeleiding die ze op verschillende niveaus hebben geleverd. Denk hierbij aan strategie, projectmanagement en onderzoek. En ik heb het dus vooral over de manier waarop: de energie en de passie die erachter zaten hebben geresulteerd in efficiënt advieswerk.”

Blik op de toekomst

Kijkend naar de toekomst, wil Purpose met een nieuwe blik naar bestaande problemen blijven kijken.

“Wat wij zouden willen bereiken de komende tijd, bijvoorbeeld binnen het armoede & schulden-domein, is het neerzetten van een aantal baanbrekende concepten”, licht Abbringh toe. “We hebben er inmiddels al eentje, dat is het Vaste Lasten Pakket, een concept dat we reeds hebben verzelfstandigd in een stichting.”

Binnen het zorgdomein wil Purpose zich vooral richten op het patiëntgerichter maken van de zorg. “Nu is de zorg nog heel sterk gericht op de arts. Wij gaan concepten ontwikkelen om de zorg meer om de patiënt te laten draaien.”

Tot slot wil het bureau bedrijven uit allerlei sectoren helpen bij het herontdekken van hun purpose. “Dat ze teruggaan naar ‘de bedoeling’ waar vanuit ze oorspronkelijk zijn opgericht”, legt Abbringh uit. “Je ziet namelijk dat heel veel bedrijven daar naar loop van tijd vanaf wijken. We hebben hiervoor een nieuwe werkwijze, waarmee we bedrijven helpen om hun purpose te hervinden.”