Inkoopadviesbureau Kloepfel Consulting zet in op maakindustrie

02 december 2020 Consultancy.nl

Het van oorsprong Duitse inkoopadviesbureau Kloepfel Consulting heeft groeiambities in ons land. 

Kloepfel Consulting is in Nederland ontstaan toen Peter Smit, de voormalig inkoopdirecteur van Lely Industries, vorig jaar de rol van Managing Partner Benelux op zich nam. Daarvoor was hij al even werkzaam geweest voor Kloepfel Consulting in Duitsland en besloot om het bureau op te zetten en uit te bouwen in de Nederlandse en Belgische markt.

“De ambitie is om met Kloepfel Consulting in enkele jaren een toppositie te verwerven als hoogwaardige kennispartner van de maakindustrie”, vertelt Smit. Daartoe werkt het bureau nauw samen met het Nederlandse Procurement Services, dat onder leiding staat van directeur-eigenaar Martijn Heijmans. Kloepfel Consulting is verantwoordelijk voor de directe inkoop, terwijl Procurement Services de indirecte inkoopzaken op zich neemt. 

Peter Smit, Martijn Heijmans, Maarten Erasmus | Kloepfel Consulting

Het afgelopen jaar zijn verschillende opdrachten voor klanten uitgevoerd in de Benelux, waaronder voor Nooteboom Trailers uit Wijchen. “We werken inmiddels voor diverse bedrijven in de maakindustrie”, laat Smit weten. Vraagstukken waar het bureau aan werkt hebben altijd een sterke inkoopcomponent. Smit: “We adviseren klanten over hun totale inkoopstrategie van directe materialen. We richten ons hierbij op structurele verbeteringen op de langere termijn, maar ook ‘quick wins’, die tot snelle resultaten kunnen leiden.”

Door zijn netwerk van kantoren in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en diverse landen in Oost-Europa heeft Kloepfel Consulting toegang tot een groot Europees netwerk. Voor industriële bedrijven die over de grenzen heen opereren biedt dit voordelen: “Er is steeds meer vraag naar internationaal inkoopadvies en toegang tot internationale sourcing-netwerken zoals in Oost-Europa. Met teams in die regio kunnen wij hier direct op inspelen“, licht Smit toe. 

Door de inkoop van producten of bepaalde bedrijfsprocessen te outsourcen buiten Nederland, kunnen bedrijven besparingen realiseren op hun inkoop. En als ze het goed doen, tegelijkertijd ook verbeteringen doorvoeren in processen en service aan ‘de business’. “Inkoop is van strategisch belang voor veel bedrijven en een belangrijke factor in de prijs en kwaliteit van het eindproduct”, aldus Smit. 

Ter versterking van het senior team is afgelopen maand Maarten Erasmus als partner toegetreden tot het inkoopbureau. Hij werkte eerder jarenlang voor branchegenoot Emeritor.