ProMissie: specialist in het adviseren van familiebedrijven

09 november 2020 Consultancy.nl
Meer nieuws over

ProMissie is een consultancybureau dat zich sinds 2010 richt op het adviseren en ondersteunen van familiebedrijven vanuit een christelijke overtuiging.

Vandaag de dag zijn er in ons land bijna 300.000 familiebedrijven. Volgens Adriaan Westerveld, Partner van ProMissie, vraagt het runnen van familiebedrijven om een speciale aanpak. “Bij een normaal bedrijf heb je in feite alleen te maken met eigenaren en werknemers. Bij familiebedrijven zijn de verhoudingen binnen de organisatie vanwege de familiaire banden ingewikkelder. Wat er in de familie fout gaat, echoot door in het bedrijf en andersom”, aldus Westerveld in gesprek met het Reformatorisch Dagblad (RD). 

Adviesbureau ProMissie is gespecialiseerd in familiebedrijfskunde en begeleidt tal van familiebedrijven. Westerveld is van mening dat de aanpak van ProMissie uniek is, wat vooral komt doordat veel concullega-adviesbureaus familieondernemingen alleen op bedrijfskundig niveau adviseren: “Dat soort bureaus kijken dus met name naar de financiële en juridische kant en de zakelijke werkverhoudingen. Het familieaspect blijft vrijwel geheel achterwege.”

ProMissie: een specialist in het adviseren van familiebedrijven

“Bij ons niet: wij gaan met alle betrokken familieleden persoonlijk in gesprek,” zegt Westerveld, een van de drie eigenaren van het bedrijf. 

Op dit moment ondersteunen Westerveld en zijn collega’s bij elkaar opgeteld honderdvijfentwintig familiebedrijven. Diensten die het bureau levert zijn onder meer familieoverdracht, financieel advies, fusies & overnames en joint ventures, leren & ontwikkelen en coaching van directeur-grootaandeelhouders. 

En dat doen ze vanuit een christelijke overtuiging, vertelt Westerveld aan het RD: “Christelijke bedrijven bestaan niet, wel bedrijven waarin christenen werken die zich laten leiden door wat de Bijbel zegt. Wij willen zo’n bedrijf zijn. Daarom vragen wij aan al onze medewerkers of ze praktiserend christen zijn. We willen onze talenten inzetten op de plaats waar we gesteld zijn.”

Blik op het verleden, heden en de toekomst

Tussen 2012 en 2020 is de omzet van ProMissie, dat naast zijn hoofdkantoor in Bunschoten beschikt over vier andere vestigingen in ons land, gemiddeld genomen met maar liefst 10% per jaar gegroeid. Om die trend voort te zetten de komende jaren, zo laat Westerveld weten, moet het team van consultants worden uitgebreid: “We zijn nu met twaalf adviseurs, maar we hebben er zeker wel twintig nodig om onze dienstverlening breed toegankelijk te houden.”

Daarnaast wil ProMissie de komende tijd ook – indien mogelijk – samenwerkingsverbanden opzetten met andere adviesbureaus, zegt Westerveld, die in gesprek met het RD uitlegt waarom dit in lijn is met het christelijke gedachtegoed waar het bedrijf op leunt: “Het is een Bijbelse opdracht om kennis niet voor jezelf te houden. Daarom willen we onze expertise delen zodat we samen zoveel mogelijk ondernemende families kunnen helpen. Dat blijft ons doel.”