Viqtor Davis en Digital Power in de prijzen voor snelle groei
Data science adviesbureaus Viqtor Davis en Digital Power zijn in de prijzen gevallen voor de snelle groei die ze in het afgelopen jaar hebben geboekt.
Tijdens de ‘MKB Data Science Top 50’ streden 50 bureaus voor de titel ‘het snelstgroeiende mkb-datascience bureau van ons land’. Tal van grote namen in het data science vakgebied dongen mee naar de titel, maar de topprijzen zijn uiteindelijk naar twee nog relatief jonge bedrijven gegaan: Viqtor Davis en Digital Power.
De onderzoekers keken in hun analyse zowel naar de groei in het aantal medewerkers als naar de omzet van de bedrijven. Ze concluderen dat Viqtor Davis en Digital Power in de afgelopen jaren met enorm sterke cijfers zijn gegroeid. Marieke Schulte, een datascientist bij Digital Power, heeft dit uit de eerste hand meegemaakt. Toen ze zich in september 2018 aansloot bij het kantoor, na het afronden van haar universitaire opleiding, “hadden we rond de 30 collega’s. Inmiddels zijn dat er meer dan 80.”
Digital Power
Schulte werd tijdens het evenement naar voren geschoven om aan het publiek uit te leggen wat Digital Power zo bijzonder maakt. “Natuurlijk leveren we slimme data oplossingen aan onze klanten en helpen we klanten met adviezen en inzicht. Zo geeft onze Pressure Cooker propositie klanten binnen 1 week inzage in de waarde van data science en komen we met concrete suggesties”, aldus Schulte.
Tot de klantenkring van Digital Power behoren tal van grote namen in het corporate landschap, zoals KLM, Univé, Vattenfall, KPN of VodafoneZiggo. “Maar wat ons echt uniek maakt,” vervolgt Schulte, is de cultuur binnen onze organisatie. “Zelfs van klanten horen we vaak terug, ‘goh, wat een gezellig bedrijf hebben jullie”. Schulte licht verder toe: “Dat komt omdat bij Digital Power de cultuur centraal staat. Deze kenmerkt zich door vier kernwoorden: gezellig, nuchter, doelgericht, en leergierig.”
Het bedrijf heeft ook een ondernemende cultuur, waarin adviseurs de ruimte worden geboden om mee te denken. “Het feit dat ik hier sta en de pitch doe, in plaats van onze directeur, spreekt boekdelen”, zegt Schulte. “We hebben intern weinig hiërarchie – iedereen kan meedenken, oplossingen aandragen en mee-ondernemen. We willen het beste uit onszelf halen, en daarbij helpen we elkaar.”
Viqtor Davis
Net als Digital Power is ook Viqtor Davis een specialist in datavraagstukken. Het bedrijf is van oorsprong Nederlands, maar opereert ook internationaal met kantoren in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Viqtor Davis richt zich op vijf thema’s – datastrategie, governance, management, science en analytics – en is vooral actief in de sectoren energie, retail, financial services, mobiliteit, logistiek, productie en de overheid.
Vanuit Viqtor Davis gaf tijdens de MKB Data Science Top 50 Bram Bet een pitch over zijn bedrijf. Hij wees vooral op een van de snelgroeiende proposities van het bureau: AI. En dan vooral Ethical AI. “Want er zijn tal van voorbeelden van AI oplossingen die schade aanrichten. Denk aan de AI-schandalen bij Apple en Amazon, of dichter bij huis, bij de Belastingdienst.”
Bet gaf verder aan: “Bij Viqtor Davis hebben we een eigen visie ontwikkeld op het verantwoorde gebruik van kunstmatige intelligentie. We hebben vier pijlers: fairness [in hoeverre een AI voorspelling juist en eerlijk is], accountability [in hoeverre een AI oplossing gecontroleerd kan worden], confidentiality [data en privacy zijn goed beveiligd] en transparency [in hoeverre inzicht verschaft kan worden in hoe een voorspelling is opgebouwd].
Door het toepassen van deze visie is Viqtor Davis in staat om zijn verantwoordelijk te nemen, sloot Bet af: “We bouwen oplossingen die je kunt vertrouwen en controleren. En, net zo belangrijk, oplossingen die daadwerkelijk geïmplementeerd kunnen worden.”