Aantal elektrische bussen groeit naar 1,3 miljoen tegen 2040

29 oktober 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

De elektrische bussenmarkt zal de komende twee decennia een enorme groei gaan doormaken. Dat zeggen experts van adviesbureau Arthur D. Little in een nieuwe studie. Tegen 2040 zal meer dan de helft van de totale mondiale bussenvloot elektrisch zijn.

Mobiliteit verduurzamen is voor veel landen een belangrijke stap binnen hun energietransitie. Zo is het wegvervoer gemiddeld genomen verantwoordelijk voor bijna 20% van de totale CO2-uitstoot van een land. Hoewel de verschuiving naar meer openbaar vervoer eveneens bijdraagt aan het terugdringen van de emissieniveaus, worden de Parijse klimaatdoelstellingen daarmee niet volledig gerealiseerd: meer inspanningen zijn vereist om de CO2-uitstoot te verminderen.

Een nieuw onderzoek van managementadviesbureau Arthur D. Little laat echter zien dat er op dit vlak wel al vorderingen worden gemaakt. Inmiddels is namelijk sprake van een verschuiving naar milieuvriendelijker openbaar vervoer. Zo zijn dieselbussen wereldwijd in tal van steden verboden, en neemt het aantal bussen dat rijdt op elektriciteit, aardgas en brandstofcellen – die minder vervuilend zijn en minder herrie maken – toe.

Ontwikkeling van het percentage e-bussen tussen 2018 en 2040

In 2019 waren er ongeveer 3.000 elektrische bussen in Europa en de VS. Dit aantal vertegenwoordigt slechts 1% van alle bussen die rijden op de wegen in deze regio’s. Niettemin verwachten de onderzoekers van Arthur D. Little dat dit percentage spoedig zal groeien. Zo is Parijs bijvoorbeeld van plan de komende jaren meer dan 800 elektrische bussen te kopen, terwijl Moskou na 2021 geen dieselbussen meer zal aanschaffen maar jaarlijks circa 700 elektrische bussen zal toevoegen aan zijn vloot.

Verder zal het Zweedse Göteborg binnen afzienbare tijd zijn bussenvloot volledig elektrisch maken. En daarnaast heeft Londen, een stad met zeer veel bussen, toegezegd om vanaf 2025 alleen emissievrije bussen aan te schaffen, waarmee zijn vervuilende bussen de komende jaren langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnen.

Ons land behoort binnen Europa tot de koplopers op het gebied van e-bussen. Eind 2018 bestond de Nederlandse openbaar vervoervloot uit 360 elektrische bussen, en eind 2019 ging het om 770, wat neerkomt op een aandeel van 15%. Naar verwachting komen er in 2020 ruim 600 bij, waarmee er in totaal bijna 1.400 e-bussen in ons land zullen rondrijden. Dit komt overeen met een aandeel van 27% – de omvang van de totale Nederlandse busvloot, ongeveer 5.200, blijft door de jaren heen min of meer gelijk.

Wereldwijd gezien is China de leider op het gebied van e-bussen. Volgens een schatting van Bloomberg was begin vorig jaar 99% van de wereldwijde elektrische busvloot – lees: 421.000 van de in totaal 425.000 e-bussen – in handen van China.

In grote Chinese steden zoals Shenzhen zijn bijvoorbeeld al alle normale bussen vervangen door e-bussen, een transitie die mede mogelijk werd gemaakt door het beleid van leider Xi Jinping. De verwachting van Arthur D. Little is echter dat de jaarlijkse groei van de e-bussenvloot zal afzwakken omdat de Chinese overheid heeft aangekondigd de subsidies tegen het einde van dit jaar te beëindigen.

Al met al concluderen de onderzoekers van Arthur D. Little dat er tegen 2040 wereldwijd circa 1,3 miljoen e-bussen zullen rondrijden, wat neerkomt op 50% van de totale mondiale bussenvloot.