Aantal elektrische bussen groeit naar 1,3 miljoen tegen 2040

29 oktober 2020 Consultancy.nl

De elektrische bussenmarkt zal de komende twee decennia een enorme groei gaan doormaken. Dat zeggen experts van adviesbureau Arthur D. Little in een nieuwe studie. Tegen 2040 zal meer dan de helft van de totale mondiale bussenvloot elektrisch zijn.

Mobiliteit verduurzamen is voor veel landen een belangrijke stap binnen hun energietransitie. Zo is het wegvervoer gemiddeld genomen verantwoordelijk voor bijna 20% van de totale CO2-uitstoot van een land. Hoewel de verschuiving naar meer openbaar vervoer eveneens bijdraagt aan het terugdringen van de emissieniveaus, worden de Parijse klimaatdoelstellingen daarmee niet volledig gerealiseerd: meer inspanningen zijn vereist om de CO2-uitstoot te verminderen.

Een nieuw onderzoek van managementadviesbureau Arthur D. Little laat echter zien dat er op dit vlak wel al vorderingen worden gemaakt. Inmiddels is namelijk sprake van een verschuiving naar milieuvriendelijker openbaar vervoer. Zo zijn dieselbussen wereldwijd in tal van steden verboden, en neemt het aantal bussen dat rijdt op elektriciteit, aardgas en brandstofcellen – die minder vervuilend zijn en minder herrie maken – toe.

Ontwikkeling van het percentage e-bussen tussen 2018 en 2040

In 2019 waren er ongeveer 3.000 elektrische bussen in Europa en de VS. Dit aantal vertegenwoordigt slechts 1% van alle bussen die rijden op de wegen in deze regio’s. Niettemin verwachten de onderzoekers van Arthur D. Little dat dit percentage spoedig zal groeien. Zo is Parijs bijvoorbeeld van plan de komende jaren meer dan 800 elektrische bussen te kopen, terwijl Moskou na 2021 geen dieselbussen meer zal aanschaffen maar jaarlijks circa 700 elektrische bussen zal toevoegen aan zijn vloot.

Verder zal het Zweedse Göteborg binnen afzienbare tijd zijn bussenvloot volledig elektrisch maken. En daarnaast heeft Londen, een stad met zeer veel bussen, toegezegd om vanaf 2025 alleen emissievrije bussen aan te schaffen, waarmee zijn vervuilende bussen de komende jaren langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnen.

Ons land behoort binnen Europa tot de koplopers op het gebied van e-bussen. Eind 2018 bestond de Nederlandse openbaar vervoervloot uit 360 elektrische bussen, en eind 2019 ging het om 770, wat neerkomt op een aandeel van 15%. Naar verwachting komen er in 2020 ruim 600 bij, waarmee er in totaal bijna 1.400 e-bussen in ons land zullen rondrijden. Dit komt overeen met een aandeel van 27% – de omvang van de totale Nederlandse busvloot, ongeveer 5.200, blijft door de jaren heen min of meer gelijk.

Wereldwijd gezien is China de leider op het gebied van e-bussen. Volgens een schatting van Bloomberg was begin vorig jaar 99% van de wereldwijde elektrische busvloot – lees: 421.000 van de in totaal 425.000 e-bussen – in handen van China.

In grote Chinese steden zoals Shenzhen zijn bijvoorbeeld al alle normale bussen vervangen door e-bussen, een transitie die mede mogelijk werd gemaakt door het beleid van leider Xi Jinping. De verwachting van Arthur D. Little is echter dat de jaarlijkse groei van de e-bussenvloot zal afzwakken omdat de Chinese overheid heeft aangekondigd de subsidies tegen het einde van dit jaar te beëindigen.

Al met al concluderen de onderzoekers van Arthur D. Little dat er tegen 2040 wereldwijd circa 1,3 miljoen e-bussen zullen rondrijden, wat neerkomt op 50% van de totale mondiale bussenvloot.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup