Cosmeticagroothandel Care Cosmetics trekt investeerder aan

21 oktober 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Cosmeticagroothandel Care Cosmetics heeft met behulp van Marktlink een externe investeerder aangetrokken.

Met de miljoeneninvestering wil Care Cosmetics zijn marktpositie in de Benelux verder uitbouwen. Ook houdt het Hollandse bedrijf de Duitse markt nauwlettend in de gaten. “Hierna richten we de pijlen op Duitsland”, geeft Duco van Keimpema aan, oprichter en eigenaar van het in 1996 gestarte cosmeticabedrijf.

Grote speler in cosmetica

Sinds de oprichting heeft Van Keimpema Care Cosmetics weten uit te bouwen tot een van de grootste leveranciers van cosmeticaproducten, die levert aan beautyprofessionals en retailketens. Merken die het bedrijf voert zijn onder meer Ahava, Bronz’Express, The Brushes, Emani, Guinot, Jean d’Arcel, M2Beauté, Pupa Milano, ProNails, Reviderm, Team Dr Joseph en T. LeClerc, evenals het eigen merk Pascaud. 

In 2019 groeide de omzet van Care Cosmetics met maar liefst 24%, waarmee het een recordomzet wist te boeken. En ook in de afgelopen periode heeft de cosmeticagroothandel – ondanks de coronacrisis – groei geboekt. Van Keimpema zegt hierover: “In tijden van crises bezuinigen mensen op auto’s en vakanties, maar aan persoonlijke verzorging wordt eerder meer dan minder uitgegeven. We zijn in de afgelopen periode ongelofelijk hard gegroeid.”

Care Cosmetics

Dit zette de eigenaar aan het denken. Van Keimpema besloot tot de strategische keuze om verder op te schalen. Een gedurfde zet in een onzekere markt, maar “we zien voldoende kansen om de groei te versnellen”. Een mogelijke en logische denkrichting is bijvoorbeeld een verbreding en verdieping van het productassortiment, een strategie die de basis heeft gevormd voor de huidige groei van Care Cosmetics.

“We kunnen uitbreiden in nieuwe segmenten (denk aan mannencosmetica), extra productgroepen toevoegen, zoals meer eigen merken, of ons richten op aanpalende beautyproducten”, licht de oprichter toe. 

Het aanboren van de Belgische markt is een andere mogelijke groeirichting. “Uiteindelijk willen we binnen drie jaar ook de nummer 1 zijn in België”, geeft van Keimpema aan. Daarna volgt Duitsland, waar het bedrijf stilletjes aan voet aan de grond aan het krijgen is: “De eerste toezeggingen van merken zijn hierin reeds gedaan!”

Kapitaalinjectie

De investeerder die de groeiplannen moet gaan helpen faciliteren is het Belgische 3d investors, bekend van zijn belang in onder meer Studio 100, IT-consultancy Pauwels Consulting en talentontwikkelaar ORMIT. Director Nicolas Sneyers over de investering: “We zien in algemene zin een markt aan de vooravond van verdere consolidatie, internationalisatie en digitalisatie. Onze expertise hiermee, de uitstekende reputatie van Care en de culturele fit blijkt de juiste match. Het is nu aan Care Cosmetics en ons om de juiste volgorde te kiezen.”

De deal tussen Care Cosmetics en 3d investors werd begeleid door Marktlink, een M&A-specialist met zo’n 100 medewerkers in binnen- en buitenland. Volgens adviseur Jan Dijkmans was er volop interesse in de private equity-markt om het cosmeticabedrijf aan boord te halen.

Care Cosmetics heeft circa 80 medewerkers, die werkzaam zijn vanuit locaties in Barendrecht, Breda en het Belgische Maaseik.