40.000 Europese bankfilialen sluiten in de komende drie jaar

21 september 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het aantal bankfilialen in Europa is in tien jaar tijd flink afgenomen: van 240.000 in 2010 naar ongeveer 165.000 in 2020. Terwijl die ontwikkeling al zeer ingrijpend is, waarschuwt een nieuw onderzoek van Kearney dat het einde nog niet in zicht is. 

Het onderzoek van Kearney stelt dat in de komende drie jaar mogelijk maar liefst 40.000 bankvestigingen in heel Europa hun deuren zullen sluiten. Dit aantal vertegenwoordigt circa 25% van alle vestigingen in Europa. De onderzoekers denken dat het aantal vestigingen hard zal afnemen omdat de rol van het bankfiliaal in zijn huidige vorm voor klanten minder relevant is geworden. 

Door de coronapandemie is de ontwikkeling naar digitalisering in een stroomversnelling geraakt. Hierdoor is er een mogelijkheid dat de 40.000 vestigingen zelfs in minder dan drie jaar zullen worden opgedoekt, zo laat Kearney-partner Simon Kent weten. 

Voor de lockdown maakte 53% van de Europese bankklanten helemaal geen gebruik van fysieke kanalen voor transacties, of voor het uitzoeken en kopen van producten. Omdat klanten dankzij de coronalockdown meer vertrouwd zijn geraakt met digitale diensten, verwacht Kearney dat dit percentage kan oplopen tot 65% tegen 2025.Netwerkontwikkeling per regioHet Verenigd Koninkrijk (UK) is hier al een toonaangevend voorbeeld van: op dit moment wordt 67% van het productonderzoek in de UK online uitgevoerd door consumenten. Verder vindt 50% van de aankopen digitaal plaats, hiermee zijn de Britten een van de koplopers in online betalingen. 

Voortbouwend op deze ontwikkeling verwacht Kearney dat 70% van de bankzaken – zoals het openen van rekeningen, stortingen, consumentenleningen en creditcardaanvragen – in de komende drie jaar digitaal zal worden afgehandeld. 

Deze ontwikkeling hangt samen met een andere ontwikkeling, namelijk die naar een cashloze samenleving – ook een trend die door de coronapandemie in een hogere versnelling is gekomen. In de lockdownmaanden zijn mensen steeds afhankelijker geworden van digitale betalingen. Denk hierbij aan e-shopping of aan contactloze transacties in supermarkten, die vooral populair zijn omdat betalingen met briefjes en munten ongewenst zijn geworden in verband met hygiëne.

Tegelijktertijd, omdat geldopnames bij bankfilialen door de hierboven genoemde overheidsmaatregelen zullen afnemen, zullen banken in hun kantoren minder personeel nodig hebben, “wat betekent dat veel banken tal van filialen zullen opheffen en daarnaast zullen verhuizen naar cashloze, kleinere vestigingen, alwaar ze klanten alleen toegang bieden tot contant geld via zelfbedieningsautomaten”, aldus Kearney.

Betalings- en onderzoeksvoorkeuren van consumenten naar regio Kostenbesparingen

Met het sluiten van vestigingen kunnen banken grote kostenbesparingen realiseren. Een welkome ontwikkeling, stelt Kearney, want ze schatten in dat het “zeer waarschijnlijk is” dat de omzet van banken met 35% tot 40% zal teruglopen in de komende twee jaar, afhankelijk van de duur van de pandemie. 

Hoeveel filialen in Nederland op de tocht staan is niet in het rapport uitgelicht. Verwacht kan worden dat de daling minder hevig is dan in omringende landen. Op de honderdduizend inwoners telt Nederland elf bankkantoren, veel minder dan in België en Frankrijk waar dit drie keer zoveel is of Italië en Spanje waar het vier tot vijf keer zo veel is. Volgens De Nederlandsche Bank is in ons land al 60% van de bankfilialen verdwenen in het afgelopen decennium. 

Terwijl het sluiten van kantoren vaak kon rekenen op kritiek vanuit de samenleving, zal dit minder een rol spelen in de komende periode. Door de crisissituatie, waarin digitaal en online steeds meer de norm zijn geworden, kunnen banken beter verantwoorden aan hun klanten en de maatschappij waarom ze hun fysieke aanwezigheid verkleinen.

De filialen die overblijven krijgen een andere rol. Volgens Kent zullen de resterende bankkantoren voornamelijk worden bemand door adviseurs, mensen die klanten adviseren over beleggen en personal finance en de verkoop van complexe producten zoals hypotheken.