Eenduidige productdata goed voor kostenbeheersing en sales

02 september 2020 Consultancy.nl

Bedrijven die hun datamanagement goed geregeld hebben laten betere resultaten zien dan hun concurrenten ten aanzien van sales, e-commerce en kostenbeheersing. Dit blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company.

Het goed inrichten van productdata is belangrijk. Bedrijven gebruiken productdata bij het vullen van hun websites met informatie, om vervolgens hun producten te kunnen verkopen. En in winkels fungeert productdata als het fundament voor het informeren van klanten die aan het winkelen zijn.

Standaardiseren van data

Het standaardiseren van productdata is belangrijk. Een éénduidig datamodel bespaart bedrijven op de korte termijn tienduizenden werkuren per jaar, omdat ze zo’n 30% tot 60% minder aan data-uitwisseling hoeven te doen. Retailers kunnen 30% tot 50% van hun inspanningen verminderen, omdat ze niet meer de volledigheid en de kwaliteit van gegevens hoeven te controleren.

Leveranciers op hun beurt, kunnen 40% tot 60% aan tijd besparen – zij zijn onder andere minder tijd kwijt aan de voorbereiding van data, omdat ze niet meer steeds informatie hoeven te uploaden. Dankzij alle gewonnen operationele efficiëntie verdienen eenmalige investeringen zichzelf twee tot wel vijf keer terug, zo stellen de onderzoekers van McKinsey & Company.

Eenduidige productdata goed voor kostenbeheersing en sales

Sales enabler

Ook geven ze aan dat goede productdata een belangrijke ‘enabler’ vormt voor sales. Consumenten houden ervan om producten te vergelijken en wanneer ze gebreken zien bij een product of over onvoldoende informatie beschikken, zullen ze eerder geneigd zijn om te kiezen voor een alternatief.

Het is essentieel dat consumenten dezelfde productinformatie op alle verschillende kanalen, fysiek en online, te zien krijgen, bij alle verschillende verkooppartners en in afzonderlijke geografische gebieden. Concurrenten kunnen elkaar in dat kader versterken en zorgen voor een win-win voor de hele markt, door samen de markt van eenduidige productdata te voorzien. Dat zorgt voor een betere zoekbaarheid en personalisatie voor de klanten. Volgens de onderzoekers kan een betere zoekbaarheid leiden tot een 5% tot 10% toename van de online verkopen, en kan een betere personalisatie zorgen voor 2% tot 3% hogere verkopen.

Consumer companies with high digital and analytics deliver higher total returns to shareholders

Efficiëntere supply chain

Tot slot zorgt goede productdata ook voor een efficiëntere supply chain. Bij de wereldwijde verkoop van consumentenproducten via internet gaan veel uren en winst verloren door retourzendingen. Van alle klanten die een online gekocht product willen terugsturen zegt 64% dat dit is omdat het product niet overeenkomt met de productinformatie online. Betrouwbare, complete en consistente productdata zou een dergelijke situatie hebben kunnen voorkomen..

Kortom, des te meer gestandaardiseerd de gegevens zijn, hoe gemakkelijker het is voor bedrijven om deze effectief te beheren en voor hun dienstverlening te gebruiken. Al met al ziet McKinsey goed datamanagement als een belangrijke eerste stap in de richting van digitale en analytische volwassenheid. En onder de streep zijn het de bedrijven die vooroplopen in digitale volwassenheid die beter presteren dan hun branchegenoten. Zij zien de winst van hun efficiënte datamanagementbeheer terug in de gehele waardeketen.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup