Eenduidige productdata goed voor kostenbeheersing en sales

02 september 2020 Consultancy.nl

Bedrijven die hun datamanagement goed geregeld hebben laten betere resultaten zien dan hun concurrenten ten aanzien van sales, e-commerce en kostenbeheersing. Dit blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company.

Het goed inrichten van productdata is belangrijk. Bedrijven gebruiken productdata bij het vullen van hun websites met informatie, om vervolgens hun producten te kunnen verkopen. En in winkels fungeert productdata als het fundament voor het informeren van klanten die aan het winkelen zijn.

Standaardiseren van data

Het standaardiseren van productdata is belangrijk. Een éénduidig datamodel bespaart bedrijven op de korte termijn tienduizenden werkuren per jaar, omdat ze zo’n 30% tot 60% minder aan data-uitwisseling hoeven te doen. Retailers kunnen 30% tot 50% van hun inspanningen verminderen, omdat ze niet meer de volledigheid en de kwaliteit van gegevens hoeven te controleren.

Leveranciers op hun beurt, kunnen 40% tot 60% aan tijd besparen – zij zijn onder andere minder tijd kwijt aan de voorbereiding van data, omdat ze niet meer steeds informatie hoeven te uploaden. Dankzij alle gewonnen operationele efficiëntie verdienen eenmalige investeringen zichzelf twee tot wel vijf keer terug, zo stellen de onderzoekers van McKinsey & Company.

Eenduidige productdata goed voor kostenbeheersing en sales

Sales enabler

Ook geven ze aan dat goede productdata een belangrijke ‘enabler’ vormt voor sales. Consumenten houden ervan om producten te vergelijken en wanneer ze gebreken zien bij een product of over onvoldoende informatie beschikken, zullen ze eerder geneigd zijn om te kiezen voor een alternatief.

Het is essentieel dat consumenten dezelfde productinformatie op alle verschillende kanalen, fysiek en online, te zien krijgen, bij alle verschillende verkooppartners en in afzonderlijke geografische gebieden. Concurrenten kunnen elkaar in dat kader versterken en zorgen voor een win-win voor de hele markt, door samen de markt van eenduidige productdata te voorzien. Dat zorgt voor een betere zoekbaarheid en personalisatie voor de klanten. Volgens de onderzoekers kan een betere zoekbaarheid leiden tot een 5% tot 10% toename van de online verkopen, en kan een betere personalisatie zorgen voor 2% tot 3% hogere verkopen.

Consumer companies with high digital and analytics deliver higher total returns to shareholders

Efficiëntere supply chain

Tot slot zorgt goede productdata ook voor een efficiëntere supply chain. Bij de wereldwijde verkoop van consumentenproducten via internet gaan veel uren en winst verloren door retourzendingen. Van alle klanten die een online gekocht product willen terugsturen zegt 64% dat dit is omdat het product niet overeenkomt met de productinformatie online. Betrouwbare, complete en consistente productdata zou een dergelijke situatie hebben kunnen voorkomen..

Kortom, des te meer gestandaardiseerd de gegevens zijn, hoe gemakkelijker het is voor bedrijven om deze effectief te beheren en voor hun dienstverlening te gebruiken. Al met al ziet McKinsey goed datamanagement als een belangrijke eerste stap in de richting van digitale en analytische volwassenheid. En onder de streep zijn het de bedrijven die vooroplopen in digitale volwassenheid die beter presteren dan hun branchegenoten. Zij zien de winst van hun efficiënte datamanagementbeheer terug in de gehele waardeketen.

More on: McKinsey & Company
Netherlands
Company profile
McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.