Bolster helpt klant met strategieontwikkeling en -executie
Consultancybureau Bolster heeft een van zijn klanten geholpen met het ontwikkelen van een nieuwe strategie. Nog belangrijker, het bureau hielp ook met de uitvoering ervan. Consultancy.nl sprak met Thomas Beerepoot, partner bij Bolster, om te begrijpen hoe het bedrijf zijn klant heeft ondersteund en tot het eindresultaat is gekomen.
Sinds de oprichting in 2008 heeft de klant van Bolster zijn footprint sterk weten uit te breiden, zowel in omvang als geografische spreiding. Door deze groei was het bedrijf aanbeland op een kruispunt, waardoor de de twee oprichters voor een aantal moeilijke strategische beslissingen waren komen te staan.
Komen tot een uniforme aanpak
“Ze hadden verschillende vragen over de richting en de toekomst van het bedrijf”, vertelt Beerepoot tegenover Consultancy.nl, en hoewel ze een “gedeelde droom voor het bedrijf hadden” heerste er over de strategie om hun ambities te bereiken wel enige verdeeldheid. Bolster werd ingeschakeld om het strategieontwikkelingsproces te faciliteren en de oprichters en hun managementteams tot een uniforme aanpak te helpen komen.
Bolster combineert strategie, processen en consultancy in één enkele gestructureerde aanpak voor klanten. In dit geval heeft het bureau samen met het managementteam meegewerkt aan de ontwikkeling van een strategische visie voor de komende vijf jaar. Naast de functionele onderdelen van deze strategie werd veel aandacht besteed aan het menselijke element.
“Het was belangrijk om te zorgen dat ieders mening werd gehoord en dat de groep volledig geloofde in de nieuwe ‘poolster’. Door middel van een reeks interventies hebben we de medeoprichters geholpen om de neuzen van alle managers in dezelfde richting te krijgen”, aldus Beerepoot.
Vervolgens begon het team met de strategie-executiefase, een fase die erom bekend staat dat deze uitdagend kan zijn. Bolster co-creëerde samen met de klant een stapsgewijze aanpak, waarbij de strategische richting werd opgedeeld in concrete bouwstenen. Om ondertussen betrokkenheid bij het personeel te kweken, werd een zogeheten 1-pager opgesteld van de kern van de bedrijfsstrategie.
Dat document fungeerde voor het management als een sterke elevator pitch waarmee het de veranderingen richting de klantteams en overige belangrijke stakeholders kon communiceren..
“Onze reis begon met de twee medeoprichters die aan de oppervlakte een gedeelde droom voor het bedrijf hadden”, blikt Beerepoot terug, “maar ergens onder de oppervlakte bestond er een kloof. Samen met de klant hebben we dit benoemd en opgelost. Door met z’n allen naar het grotere plaatje te kijken, kwamen we tot het besef wat er echt nodig was.”
Geïntegreerde methodologie
De volgende stap was om verandering door te voeren, inclusief het activeren van die verandering op de werkvloer. Daartoe paste Bolster zijn geïntegreerde methodologie voor change toe. Dit is waar het geloof van Bolster in een “geïntegreerde benadering” (waarbij het harde deel van verandering met het zachte wordt gecombineerd) om de hoek kwam kijken. Naast het begeleiden van veranderingen in processen en tooling, is er ook veel aandacht besteed aan de cultuur en waarden van de opdrachtgever.
In kleine stappen zijn de mensen begeleid bij het adopteren van de nieuwe gedeelde doelen en manieren van werken. De culturele verandering werd versterkt door trainingen en communicatie toegesneden op de behoeften van verschillende groepen stakeholders. “Dit zorgde voor betrokkenheid bij de nieuwe strategie en enthousiasme tijdens de implementatie”, aldus Beerepoot.
Fast forward naar medio 2020, en de eerste fase van de uitvoering van de strategie is inmiddels voltooid.