SparkOptimus helpt Rabobank bij VanMoof due diligence

26 juli 2019 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Rabobank Corporate Investments heeft €12,5 miljoen aan groeikapitaal verstrekt aan internationaal opererend wielerbedrijf VanMoof.

Opgericht in 2009 door de twee Nederlandse broers Taco en Ties Carlier, is VanMoof een fietsbedrijf dat hoogwaardige stadsfietsen produceert, die voorzien zijn van geïntegreerde ‘smart technologie’. De fietsproducent heeft brand stores in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Taipei en Tokio en verkoopt online aan fietsers over de hele wereld.

VanMoof is de afgelopen jaren sterk gegroeid, vooral internationaal. In 2018 opende het bedrijf zes nieuwe brand stores. De internationale markt is inmiddels de kernmarkt geworden, getuige het feit dat deze inmiddels goed is voor 70% van de bedrijfsomzet van VanMoof. Dit jaar zal de omzet naar verwachting stijgen naar ongeveer €40 miljoen (2018: €11 miljoen).

Groeikapitaal

In het kader van hun internationale groeiontwikkelingen en verdere ambities, klopte VanMoof aan bij Rabo Corporate Investments voor groeikapitaal. Met het verkregen kapitaal – het gaat om een investering van €12,5 miljoen – wil VanMoof onder meer verder opschalen en nieuwe innovaties kunnen realiseren, waarmee het bovendien zijn technologische voorsprong op concurrenten kan behouden.
VanMoof krijgt €12,5 miljoen van RabobankDe financiering door de investeringstak van Rabobank volgt kort op een eerdere, eveneens geslaagde financiering afgelopen juni, middels een crowdfundingtraject. Toen wist VanMoof al €2,5 miljoen op te halen onder haar eigen rijders. Rogier Raaijmakers, Managing Director Rabobank Corporate Investments, laat weten “trots” te zijn, “om dit prachtige Nederlandse groeibedrijf de komende jaren verder te kunnen helpen met haar ambitieuze groeiplannen.”

Hij voegde toe: “VanMoof past perfect binnen onze portfolio van veelbelovende innovatieve scaleups, die wij steunen met schaalbare en flexibele oplossingen.”

CEO Taco Carlier, liet op zijn beurt weten: “We zijn ontzettend blij om een partner te hebben gevonden die met ons mee kan groeien en ons bijstaat internationaal op te schalen. Samen met de investering van onze rijders, vormt dit een goede basis voor de verdere groei van VanMoof.”

Alvorens Rabobank het groeikapitaal verstrekte aan VanMoof, had de bank externe ondersteuning ingeschakeld van SparkOptimus, een advieskantoor met meer dan 90 consultants, gespecialiseerd in onder meer management consultancy, digitale marketing en e-business. SparkOptimus kreeg de taak om een due diligence uit te voeren op VanMoof. Hiermee kreeg de grootbank inzicht in de marktontwikkelingen en trends, concurrenten, de waardeketen, de groeiverwachtingen en risico’s en het concurrentievoordeel van VanMoof in de markt.

Due diligence

SparkOptimus beoordeelde VanMoof langs drie pijlers: proposities & markt, organisatie, en technologie. Eerst werden de belangrijkste markttrends in kaart gebracht en werd de positie van VanMoof in elk daarvan bepaald. Vervolgens werd VanMoof langs de lat van vijf aanjagers van concurrentievoordeel gelegd, en zijn de belangrijkste risico’s binnen de waardeketen geïdentificeerd.

Ook beoordeelde het bureau de groeiverwachtingen en de duurzaamheid van de groeiplannen van VanMoof, door diens organisatie en technologische capaciteiten te analyseren. De resultaten daarvan zijn zowel met Rabo Corporate Investments als met het managementteam van VanMoof doorgesproken.

Op basis van de doorgevoerde due diligence, heeft SparkOptimus een uitgebreid overzicht en kritisch perspectief weten te creëren, die goed de korte- en langetermijn ambities van VanMoof en de belangrijkste risico’s weergeven. Dit fungeerde als basis voor het verstrekken van de groeilening.

Beide partijen tonen zich positief over de begeleiding van SparkOptimus. Zo laat Bastiaan van Slobbe, Director Rabo Corporate Investments, weten: “We zijn zeer verheugd over de inzichten, diepgang en leesbaarheid van het rapport, evenals de manier van werken van het SparkOptimus team.”

VanMoof CEO Carlier voegt toe: “Ik ben aangenaam verrast over de wijze waarop SparkOptimus het totale plaatje in beeld heeft gebracht (daarbij kijkend naar zowel de markt, concurrentie en interne capaciteiten), de belangrijkste aandachtspunten heeft benadrukt, en over hun praktische advies om deze punten aan te vliegen.”