Walter de Leeuw richt zich op digitale transformatie bij BearingPoint

20 mei 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Walter de Leeuw heeft zich aangesloten bij de Nederlandse praktijk van BearingPoint. Hij levert een bijdrage aan de groei van het bedrijf op het gebied van strategie en transformatie in de energiemarkt en richt zich specifiek op het verbeteren van digitale operaties. 

De Leeuw startte zijn professionele carrière in 2001 bij de Advisorytak van KPMG en heeft daar veel ervaring opgedaan met organisatievraagstukken in de financiële sector. In 2012 is hij overgestapt naar de energiesector om mee te werken aan een van de belangrijkste thema’s van de 21ste eeuw: de energietransitie. 

Vanuit de interne adviesorganisatie van Alliander heeft hij gedurende vijf jaar op strategisch niveau gewerkt aan veranderprogramma’s op het gebied van strategie-executie, transformatie en optimalisatie van bedrijfsvoering. Hij is vervolgens aan de slag gegaan bij Energyprofs waar hij verantwoordelijk was voor het leiden van de ontwikkeling van de veertig consultants van het adviesbureau. 

Walter de Leeuw richt zich op digitale transformatie bij BearingPoint

Eind vorig jaar koos hij voor de overstap naar BearingPoint. “Na op verschillende manieren invulling te hebben gegeven aan het adviesvak, wilde ik graag werkzaam zijn bij een professionele speler met management consulting in het DNA”, aldus De Leeuw. “BearingPoint is in Nederland weliswaar een kleine organisatie met 70 mensen, maar er wordt nadrukkelijk internationaal samengewerkt vanuit een heldere structuur. Met 5.000 mensen wereldwijd zijn we één bedrijf.” 

“Bovendien hebben we de competenties in huis zijn om bedrijfskunde te verbinden met technologie en klanten in hedendaagse vraagstukken te helpen vanuit geïntegreerde teams, denk aan innovatieve oplossingen om de energietransitie mogelijk te maken.” 

Digitale organisatievraagstukken

In zijn nieuwe rol gaat De Leeuw zich toeleggen op organisatievraagstukken met een digitaal karakter. “Ik focus me op het ontwikkelen van onze dienstverlening op het gebied van digitale operatie, zoals data gedreven werken en digitale network twins, en wat dit betekent voor de organisatie en de mensen die er werken”, vertelt De Leeuw. 

“Afgelopen jaar heb ik zelf een online course Digital Business Strategy gevolgd aan MIT Sloan en sindsdien ben ik er nog meer van overtuigd geraakt dat digitalisering maar ten dele gaat over veranderende business modellen. Het gaat vooral ook over het transformeren van organisaties en het vinden van nieuwe manieren om het werk zo goed mogelijk te doen, met behulp van machines, platforms en de crowd”, licht hij toe.

“Ik geloof trouwens dat dit ook voor consulting zelf belangrijke veranderingen met zich mee zal brengen, bijvoorbeeld als het gaat om verschillende manier van samenwerking en het gebruik maken van verschillende en onuitputtelijke bronnen van kennis om vraagstukken op te lossen.”

Bij BearingPoint krijgt De Leeuw de kans om samen met zijn team deze organisatievraagstukken vanuit verschillende perspectieven aan te vliegen. “Ik werk samen met mensen die kennis hebben van organisatiekunde en met mensen die een achtergrond hebben in technologie en data analytics. Ik zie het als een mooie uitdaging om deze werelden met elkaar te verbinden.”

De komende tijd gaat BearingPoint Nederland investeren in het overbrengen van relevante kennis uit Duitsland, Engeland en Frankrijk naar de Nederlandse markt. “Dit vraagt om een ondernemend karakter. Je moet er zelf iets van maken bij BearingPoint, maar iedereen helpt je daarbij graag. De mensgerichte kant van het bedrijf past goed bij me.”