R2 Research breidt uit met Gr8 Purpose Research

19 februari 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Marktonderzoekers Menno Urbanus van R2 Research en Marco de Groot van Gr8 Purpose Research hebben de krachten gebundeld. “Samen kunnen we een breder pakket aan diensten aanbieden.”

Beide eigenaren hebben een gedeelde achtergrond bij Blauw Research. Urbanus werkte vijf jaar lang voor het marktonderzoeksbureau – tussen 2004 en 2010, met daartussen een periode van twee jaar bij Philips, terwijl De Groot maar liefst achttien jaar voor Blauw Research werkte, in de periode tussen 1999 en 2015. Daar ontmoette het duo elkaar ook voor het eerst. En nu, vele jaren later, kruisen hun paden opnieuw.

R2 Research heeft zich de afgelopen tien jaar gespecialiseerd in opdrachten binnen de culturele sector en sport. Opdrachtgevers in de cultuursector zijn culturele instellingen (onder andere het Rijksmuseum en Theater Rotterdam), festivals (onder andere De Parade en IDFA), gemeenten (onder andere Amsterdam en Haarlem) en fondsen (VSBfonds en Blockbusterfonds). Sportorganisaties voor wie het bureau werkzaamheden verricht, zijn onder andere NOC*NSF, KNVB en Rotterdam Topsport. 

Menno Urbanus en Marco de Groot

Het in 2015 opgerichte Gr8 Purpose Research focust zich daarentegen op de sectoren onderwijs en welzijn. Opdrachtgevers in het onderwijsveld zijn onder andere Erasmus Universiteit Rotterdam en Landstede Groep. Binnen de welzijnssector behoren maatschappelijk relevante organisaties zoals Wereld Kanker Onderzoek Fonds en OV-Ambassadeurs tot de opdrachtgevers. 

Volgens de twee directeuren levert een fusie verschillende voordelen op. De Groot: “Cultuur, onderwijs, sport en welzijn hebben vele raakvlakken met elkaar, zowel inhoudelijk als wat betreft organisatorische uitdagingen”. Urbanus voegt toe: “Die synergie vertalen we in een breed pakket aan diensten, waarmee we klanten echt ondersteunen om hun marketing inzet en impact te verbeteren.” 

De twee bureaus gaan verder onder de naam R2 Research. De belangrijkste proposities van R2 Research zijn: het uitvoeren van marketingstrategisch onderzoek, het ontwikkelen van een merkpositie, het opstellen van go-to-market plannen, het aantrekken van nieuwe klanten en het in kaart brengen van de impact van marketinginspanningen. 

Eerder deze maand werd marktonderzoeksbureau Dynamic Concepts Consultancy ingelijfd door de veel grotere branchegenoot Markteffect.