McKinsey koopt Orpheus en lanceert Spend Intelligence-dienst
McKinsey & Company heeft Orpheus overgenomen, een Duitse aanbieder van ‘spend analytics’-technologie. Door de toevoeging van het bedrijf, kan McKinsey zijn digitale procurement-praktijk versterken en klanten de nieuwe ‘Spend intelligence by McKinsey’-propositie bieden.
Opgericht in 2005 in Duitsland, helpt Orpheus organisaties bij het optimaliseren van hun externe uitgaven. De software van het bedrijf helpt inkoopfuncties met het verkrijgen van meer transparantie ten aanzien van alle uitgavendata binnen de organisatie. De experts van Orpheus helpen klanten vervolgens met het analyseren van deze ‘spend-data’ en brengen per productcategorie mogelijk te ontsluiten waardepotentieel in kaart. Ook helpen ze bij het ontwikkelen van concepten om het succes te meten, en ondersteunen ze bij de executie van de ontwikkelde concepten.
Spend Intelligence by McKinsey
Als gevolg van de deal integreert McKinsey & Company Orpheus binnen zijn Operations-praktijk. Het strategy- en managementconsultancy kantoor zal de expertise van Orpheus samenvoegen met zijn eigen kennis, om zo klanten een geheel nieuwe propositie te kunnen aanbieden, onder de noemer ‘Spend Intelligence by McKinsey.’
Philipp Radtke, een senior partner bij McKinsey & Company en wereldwijd co-leader van de Operations-praktijk, zegt in een reactie op de overname: “Het nieuwe dienstenaanbod is een sterke combinatie van Orpheus’ geavanceerde platformtechnologie met McKinseys uitgebreide marktkennis en rijke, inhoudelijke diensten op het gebied van digital procurement.”
“Spend Intelligence by McKinsey zal klanten voorzien van diepere en consistentere inzichten in de mogelijke aanwezige kansen voor uitgavenoptimalisatie, door een innovatieve combinatie van data, software, ‘category sourcing’-expertise en -diensten. Het nieuwe aanbod zal ‘spend transparency’, ‘spend & cost analytics’ en ‘value capture management’ mogelijk maken”, voegt Radtke toe.
Ontworpen voor het ondersteunen van CPO’s, CFO’s en category managers, zal Spend Intelligence by McKinsey een “kernonderdeel van de digital-enabled inkoopfunctie van de toekomst” gaan vormen, aldus Radtke. De propositie beslaat traditionele consultingdiensten zoals ‘strategic sourcing assessment’ en ‘spend cubes’, evenals verander- en programmamanagement en -oplossingen zoals technologische licenties en ‘spend data processing’.
Bredere oplossingen en diensten
Voor Orpheus betekent de overname een nieuwe stap in zijn vijftienjarige geschiedenis. “Samen kunnen we een veel rijker palet aan oplossingen en diensten aanbieden”, geeft Jörg Dittrich, CEO van Orpheus, aan. Samen met het 35-koppige team van Orpheus zal de CEO zich voegen bij het McKinsey-team, met bestuurders als Michael Lauer, Christian Ruck, Jörg Mengeler, Marco Pachovsky en Matthias Schumann.
Orpheus werd ondersteund door onder meer UVC Partners, dat in 2012 groeikapitaal verstrekte aan het bedrijf. “Orpheus is een pionier op het gebied van inkoopsoftware, met zijn gespecialiseerde ‘spend analytics’- en savings managementoplossingen. UVC Partners is blij met de succesvolle acquisitie door McKinsey & Company”, geeft Ingo Potthof, Managing Partner bij de Duitse financiële investeerder, aan.