Markt voor koelopslag wacht verdere consolidatie
De wereldwijde markt voor koelopslag groeit gestaag. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van EY-Parthenon.
Naast dat koelopslag noodzakelijk is bij het transport van verse producten, wordt ook gebruikgemaakt van de technologie om eventuele onevenwichtigheden in vraag en aanbod te verkleinen. Zo kan het zijn dat ergens een overschot is van een bepaald product, waardoor het voor ondernemers gunstiger kan zijn de producten in te vriezen en deze op een later moment naar de markt te brengen. Daarnaast kunnen dankzij koelopslag bepaalde seizoensgebonden producten – zoals sommige soorten fruit – toch het hele jaar door worden verkocht.
De koelopslag van voedsel zoals vlees en vis, groenten, fruit en zuivelproducten wordt wereldwijd steeds populairder, zo stellen onderzoekers van EY-Parthenon in een recent gepubliceerd rapport. Hieraan liggen verschillende trends ten grondslag, zoals verhoogde voedselconsumptie, toenemende globalisering, stijgende complexiteit van voedselketens en groeiende welvaart in ontwikkelingslanden.
Exemplarisch voor de groei van koelopslagsector is de wereldwijde toenemende vraag naar friet, aldus de professionals van EY-Parthenon. De productie hiervan is geconcentreerd in de Verenigde Staten en Noordwest-Europa. Om de rest van de wereld te voorzien van frieten is koelopslag nodig.
Consolidatie
De groeiende vraag en aantrekkelijke marktomstandigheden stimuleren de consolidatieactiviteit in de sector, waarbij private equity-partijen vaak de aanzet geven tot deals. Toonaangevende internationale spelers zoals Lineage, Americold en Agro Merchants hebben tussen 2017 en 2019 meer dan vijftien deals afgerond. De meeste van deze deals waren gericht op het creëren van schaalvoordelen en het uitbreiden van de productlijn.
“Grotere portfolio’s generen meer financiële macht, leiden tot een grotere geloofwaardigheid en bieden meer mogelijkheden om activiteiten te professionaliseren”, aldus Bram Kuijpers, Jacco Slegers en Casper Roex van EY-Parthenon, die werken vanuit het Rotterdamse kantoor.
Het zijn echter niet alleen de grote spelers die voor consolidatie zorgen. “In de afgelopen jaren hebben we een groeiende trend waargenomen van kleine en middelgrote spelers die inzetten op groei via overnames, vaak met de hulp van investeerders”, leggen de onderzoekers uit.
In een blik op de toekomst laten de experts van EY-Parthenon weten dat de consolidatietrend nog lang niet voorbij is: “Er zijn nog steeds vele kleine en middelgrote koelopslagbedrijven die heel goed in een consolidatiestrategie kunnen passen.”
Belangrijke factoren die de markt aantrekkelijk maken zijn onder meer de groeiende wereldwijde voedselconsumptie, de relatieve hoge ongevoeligheid van de markt voor recessies, klantrelaties die binnen de markt vaak op de lange termijn zijn gericht en een aanzienlijk verbeteringspotentieel in de algehele koelopslagsector.
Voor financiële investeerders zoals private equity-partijen “maken de activa-zware aard, stabiele kasstromen en de stabiele rendementen het vooral interessant om te investeren in de markt als zij een langetermijnplanning en lagere risico voor ogen hebben”, aldus de onderzoekers.
Het is echter geen gemakkelijke taak om te bepalen wie de de juiste overnamekandidaat is, zeggen de onderzoekers: “Er is een grote verscheidenheid aan koelopslagbedrijven, elk met hun eigen kenmerken. Het kiezen van de juiste partij kan daarom een ware uitdaging zijn.” EY-Parthenon, specialist op het gebied van bedrijfsstrategie en M&A, adviseert kopers om de onderliggende markt- en concurrentiedynamiek, evenals producten, klanten en waardeketenknooppunten, grondig te beoordelen voordat ze aan onderhandelingen beginnen.