Accenture koopt Britse innovatieadviseur Happen
Accenture heeft met de overname van Happen zijn buy & build-strategie voortgezet binnen het ‘digital innovation’-landschap. Zo’n 50 consultants, designers en digitale experts voegen zich als gevolg van de deal bij Accenture-kantoren in Londen, Amsterdam en New Jersey. Door de overname vergroot Accenture zijn front-end innovatie- en analytics-capaciteiten, om klanten te helpen transformationele producten en diensten te introduceren.
Opgericht in 2007, helpt Happen zijn klanten bij het conceptualiseren, testen, bouwen en uitvoeren van product- en diensteninnovaties. Onder het aanbod van het bedrijf vallen diensten op het gebied van innovatiestrategie, shopper-inzichten en -activitatie, merkpositionering, product design & packaging en digital listening. Naast zijn adviesdiensten levert Happen ook technologische raamwerken, tools en methoden die de activiteiten ondersteunen.
Door zich bij Accenture aan te sluiten kan het bedrijf, zo vertelt medeoprichter van Happen, Mark Cowan, zijn dienstenaanbod en capaciteiten opschroeven naar een wereldwijd niveau – Accenture heeft kantoren in meer dan 200 steden in 55 landen. De stap biedt daarnaast uitgebreide carrièrekansen voor het 50-man sterke team van Happen in de UK, VS en Nederland. “We kunnen niet wachten om onderdeel te worden van één van de beste bedrijven ter wereld”, aldus Cowan.
Overnamestrategie
Voor Accenture maakt is de transactie de zoveelste in een lange reeks van gesloten deals. Alleen al in de afgelopen drie maanden kocht Accenture in de VS onder andere de technologieconsultancy-spelers Nytec en Fairway Technologies en creative agency Insitum, nam het in Spanje financial services-adviseur Parker Fitzgerald en big data-expert Pragsis Bidoop over, en lijfde het in Australië data analytics-expert Analytics8 en techbedrijf BCT Solutions in.
Specifiek gekeken naar het innovatielandschap, voegt Happen zich bij een groep van onlangs door Accenture overgenomen bedrijven, waaronder ?What If!, een in de UK gevestigd innovatiebureau, het Amerikaanse Mindtribe en Altitude, en het Duitse designaffairs.
Al deze bedrijven zijn geïntegreerd binnen Accenture’s Product Industry X.0 business, de businessunit binnen Accenture die klanten helpt bij het toepassen van geavanceerde digitale technologieën. Deze worden vervolgens gebruikt voor het heruitvinden van hun producten, diensten en businessmodellen, met als doel groei, innovatie en meer efficiëntie te realiseren.
Products Industry X.0
Datzelfde gebeurt nu met Happen. In een reactie op de overname van het bedrijf, stelt Eric Schaeffer, een senior managing director bij Accenture en hoofd van de Products Industry X.0-praktijk: “Door datagedreven intelligence in het beslissingsproces van klanten te brengen, helpt Happen bedrijven innovatieve producten, diensten en ervaringen op maat te maken voor een customer centric-bedrijfsvoering. De acquisitie breidt de analytics-, design- en engineeringsmogelijkheden uit, die wij gebruiken om klanten te ondersteunen in een marktplaats van miljoenen individuen.”
Matt Prebble en Rob Knigge, managing directors en hoofd van de Products-praktijken in respectievelijk de UK & Ierland en Nederland, geven aan hoe Accenture’s Products Industry X.0 businessklanten helpt bij het inzetten van actuele digitale technologieën, om zo hun productinnovatie en groeiagenda’s aan te jagen: “Innovatie heeft binnen Accenture een enorme focus. Met de overname van Happen hebben we nog meer mogelijkheden en tools voorhanden om transformerende en disruptieve oplossingen te bedenken om onze klanten continu te helpen innoveren en groeien.”
De krachtenbundeling zal vooral een versterking betekenen van Accenture’s industrie-ervaring binnen de sectoren consumentengoederen, food & beverages, retail en life sciences – de vier sectoren waarbinnen Happen het meest actief is.