TrainMore op overnamepad in centrum van grote steden

11 oktober 2019 Consultancy.nl

TrainMore heeft zijn strategische koers verlegd. Waar de fitnessketen zich de afgelopen jaren richtte op het uitbouwen van een landelijke dekking, kiest het Amsterdamse bedrijf nu voor focus – TrainMore mikt uitsluitend nog op groei in de grootste steden. 

Het was in 2011 toen TrainMore zijn strategie om Nederland te veroveren uit de doeken deed. Het doel? In vijf jaar groeien van vier naar dertig vestigingen – in de Randstad, maar ook in de regio. Die regionale dekking is er echter niet gekomen. Volgens TrainMore-medeoprichter Han Doorenbosch (hij richtte het bedrijf op samen met zakenpartner Marjolijn Meijer) heeft dit vooral te maken met de verschillende voorkeuren van fitnessgebruikers. 

In de grote steden is TrainMore succesvol met zijn formule die gebruik beloont: hoe vaker leden komen trainen, hoe minder ze hoeven te betalen voor hun abonnement. In deze gebieden wonen veel twintigers en dertigers die hun conditie graag op peil houden en de gym frequent bezoeken. In kleinere steden en dorpen blijkt de formule echter minder goed aan te slaan.

Een les wijzer, heeft het bedrijf nu het roer omgegooid. In de nieuwe strategie heeft TrainMore de pijlen gericht op het openen van ten minste 25 nieuwe clubs op drukke A-locaties. “Wij mikken erop om uit te groeien tot marktleider in het centrum van de grote steden”, aldus Doorenbosch.

TrainMore op overnamepad in centrum van grote steden

Dit zal niet zonder slag of stoot gaan, verwacht Rik Stikkelbroeck, oprichter van Hogenhouck, het M&A-kantoor dat in de arm is genomen om de buy-and-build strategie uit te voeren. “Fitnessketens voeren een verwoede strijd om de beste locaties”, zo vertelt hij. Vooral in het beursgenoteerde Basic-Fit vindt TrainMore een geduchte tegenstander. De snelgroeiende fitnessketen is marktleider in ons land en heeft recent zo’n €100 miljoen opgehaald om zijn internationale expansie te versnellen.

Hogenhouck kwam voor het eerst aan boord bij TrainMore toen het de instap begeleidde van Jordy Kool (oud-CEO van IT-leverancier Infotheek) als medeaandeelhouder in Urban Gym Group, de holding boven TrainMore. Twee jaar later speelde Hogenhouck een grote rol in het binnenhalen van alternatieve financiering voor verdere groei, wat kort daarna resulteerde in de eerste acquisities (Sportsworld en New York Gym; beide fitnessclubs in Amsterdam) en openingen van nieuwe locaties (onder andere in Amsterdam, Haarlem en Rotterdam).

De nieuwe koers is inmiddels ingezet. Locaties in Den Bosch, Diemen en Zaandam zijn afgestoten. De bedoeling is om het komende jaar ieder twee maanden een nieuwe club te openen (of te kopen), waaronder een tweede vestiging in Utrecht en een locatie in Amsterdam die 24 uur per dag geopend is.

De expansie wordt gefinancierd met een zogeheten mezzanine-lening en bankfinanciering van in totaal €16 miljoen. Er is gekozen voor een lening – gesloten met Dutch Mezzanine Fund en de Rabobank – omdat dit meer autonomie geeft in de koers dan wanneer er een aandeelhouder van buiten bij wordt betrokken.

More on: Hogenhouck m&a
Netherlands
Company profile
Hogenhouck m&a is a Netherlands partner of Consultancy.org