Yellowtail sluit samenwerking met BE in Flow
Yellowtail en BE in Flow gaan samenwerken op het gebied van actief beheer van hypotheekportefeuilles. Samen gaan de partners opdrachtgevers helpen bij het proactief beheren van hypotheekklanten.
De veranderende vraag vanuit de markt en de toenemende mogelijkheden die technologie biedt, hebben er ook voor gezorgd dat de verwachtingen die klanten hebben ten aanzien van hun relatie met banken zijn veranderd. Eén zo’n gebied waarop dit van toepassing is, is het hypothekenlandschap. Voor banken en overige aanbieders van hypotheken is het alsmaar belangrijker geworden om de switch te maken van een reactieve naar een proactieve klantrelatie.
Dat betekent onder meer dat klanten reeds voorafgaande aan de belangrijkste contactpunten binnen een customer journey benaderd dienen te worden. Daar komt nog bij dat er ook vanuit toezichthouders druk wordt uitgeoefend op banken, om hun zogeheten ‘active servicing’-inspanningen aan klanten te verbeteren, met als doel aspecten als transparantie en klanttevredenheid te verhogen.
Active servicing levert voordelen op
Voor banken brengt het ‘active servicen’ van een hypotheek- of kredietportefeuille een aantal voordelen met zich mee. Allereerst helpt het problemen voorkomen. Door de vinger aan de pols te houden kunnen sneller (aankomende) problemen geïdentificeerd worden. Ook biedt active servicing omzetkansen. Door meer te weten over wat er speelt bij een klant en wat zij nodig hebben, vooral als het gaat om levensgebeurtenissen (life events), kunnen dienstverleners producten/diensten op het juiste moment en manier aanbieden.
Een advies- en technologiebureau dat banken ondersteunt bij hun active servicing-inspanningen, is Yellowtail. De door het bureau zelf ontwikkelde MyMortgage-tool is een volledig digitaal en datagedreven platform, waarmee financiële dienstverleners hun hypotheekklanten online kunnen ondersteunen in de beheerfase.
Matthijs Mons, een partner bij Yellowtail, licht de tool toe: “Met MyMortgage krijgen consumenten in enkele minuten tijd een compleet en integraal beeld van hun huidige en toekomstige financiële situatie, waarbij de hypotheek steeds centraal staat. Vervolgens kunnen ze bepalen welke maatregelen nodig zijn om eventuele tekorten of problemen op te lossen of ambities in te vullen.” Hij voegt toe: “Bovendien kunnen banken met MyMortgage perfect inspelen op de eisen van de toezichthouder.”
Meer toegevoegde waarde voor klanten
De samenwerking met BE in Flow, een bedrijf dat wordt geleid door financiële sector- en hypotheekexpert Astrid-Bruinsma-Eggink, zorgt ervoor dat Yellowtail zijn dienstverlening binnen het domein kan uitbreiden. Mons: “Samen met BE in Flow kunnen wij nog meer toegevoegde waarde bieden aan onze klanten in de wereld van hypotheekbeheer.”
In een reactie op de samenwerking, laat Bruinsma-Eggink weten: “Mijn visie is dat consumenten behoefte hebben aan meer flexibiliteit en financiële coaching tijdens de looptijd van hun hypotheek. Voor gezond financieel gedrag op de lange termijn is het vooral belangrijk om financiële inzichten op een positieve en leuke manier te brengen. Daarvoor is datagedreven actief beheer de basis. Yellowtail heeft hiervoor meerdere goede oplossingen in huis. Door onze kennis hieraan te koppelen, ontstaat een zeer krachtige combinatie.”
Mons en Bruinsma-Eggink laten weten dat ze inmiddels al samenwerken aan een eerste gezamenlijke opdracht “bij een van de grotere hypotheekverstrekkers in Nederland”, zonder te laten weten om welke aanbieder het precies gaat. De twee financiële sectorexperts bundelden onlangs al hun krachten – gezamenlijk organiseerden ze een rondetafel gecentreerd rondom active servicing in de branche.