Vier RSM programma's die helpen om disruptie om te zetten in kansen

20 juni 2019 Consultancy.nl

De Rotterdam School of Management (RSM) heeft een reeks korte programma’s ontwikkeld om leiders en senior professionals te helpen digitale transformatie onder de knie te krijgen. De vier programma’s – digitale strategie, digitale innovatie, digitale analyse en digitaal leiderschap & verandering – zijn bedoeld om deelnemers te leren om digitale disruptie om te zetten in het voordeel van hun organisatie.

RSM is de internationale business school van de Erasmus Universiteit. De academische instelling biedt – voornamelijk in het Engels – bacheloropleidingen, postdoctorale programma’s, MBA’s, executive education en PhD-trajecten aan. Het instituut is daarnaast betrokken bij een meerdere initiatieven om opleidingen voor de professionele dienstverleningssector te ontwikkelen en te verzorgen.

Van dreiging naar kans

Een gebied waarbinnen de rol van RSM steeds belangrijker wordt, is het snijvlak van business en technologie. In een tijdperk van digitale disruptie zijn deze twee concepten onafscheidelijk van elkaar geworden. Hierdoor moeten managers weten hoe ze – als gevolg van disruptie – digitale transformaties binnen hun teams, afdelingen of organisaties succesvol moeten leiden. Om tegemoet te komen aan deze essentiële behoefte aan digitale vaardigheden in het bedrijfsleven, heeft RSM vier korte digitale transformatieprogramma’s ontwikkeld voor senior business professionals. De programma’s moeten leidinggevenden helpen om digitale disruptie om te zetten in kansen.

Ting Li, bijzonder hoogleraar Digital Business bij RSM, wijst op onze voortdurend en steeds sneller veranderende wereld en benadrukt het belang van de trainingsprogramma’s: “We leven in een sterk verbonden wereld die vol zit met digitale technologieën, sociale media, mobiele apparaten, Internet of Things (IoT), smart cities en connected cars. […] Omdat bedrijven innoveren om te voldoen aan de verandering in de consumentenvraag, hebben deze ontwikkelingen nieuwe kansen gecreëerd in verschillende industrieën, maar ook nieuwe zakelijke uitdagingen veroorzaakt.”

Ting Li, RSM

Ting Li, die eerder onder meer heeft samengewerkt met advieskantoren KPMG, PwC en Accenture, zal zelf de uitvoering van één van de vier programma’s op zich nemen. In de driedaagse Digital Strategy-workshop van RSM zal Ting Li leidinggevenden voorbereiden om te profiteren van nieuwe disruptieve technologieën die hun sectoren dreigen te verstoren, zoals bijvoorbeeld AI, IoT en blockchain.

Tools en vaardigheden die nodig zijn om digitale transformatie succesvol te leiden

Tijdens het programma Digital Innovation ontwerpen deelnemers een digitaal businessmodel, waarbij ze bijzondere aandacht besteden aan hun waardeproposities in het proces. De faculteit van RSM zal kijken naar de beste manieren om bestaande innovaties te behouden en de noodzakelijke mentaliteitsveranderingen te bevorderen, die elke organisatie in staat zal stellen haar eigen concurrerende, onderscheidende factoren te identificeren en te implementeren.

Het Digital Analytics-programma van RSM richt zich op het ontwikkelen van een goed begrip van trends, ontwikkelingen en leermethoden voor het verzamelen, analyseren en beheren van data. Het programma omvat een reeks onderwerpen die zijn geselecteerd aan de hand van een strategische visie op data-management. Gewapend met de taal van datawetenschappers en ingenieurs, laat RSM’s data-analyse-expert Rodrigo Belo tijdens het programma zien hoe big data managementpraktijken ingebed kunnen worden in een organisatie. Ook legt hij deelnemers uit hoe ze een datagedreven strategie kunnen ontwikkelen voor een afdeling of organisatie die data-assets voor groei en innovatie optimaliseert.

De driedaagse cursus over Digital Leadership & Change wordt geleid door Eric van Heck (professor Information Management), Martijn Rademakers (Managing Director van consultancy Sollcorp) en Frieda van Belle (voormalig McKinsey & Company projectmanager en momenteel een partner bij SparkOptimus). De workshop zal deelnemers uitrusten met de vaardigheid om de veranderingsbehoefte van een organisatie in een digitale wereld te evalueren. De cursus is verder ontwikkeld om professionals te voorzien van de kennis en expertise die nodig zijn om digitale transformaties in organisaties succesvol te leiden.

De docent van de Digital Analytics cursus, data-expert Rodrigo Belo, legt uit waarom de verschillende cursussen van groot belang zijn voor moderne business professionals: “De recente exponentiële groei in het genereren en opslaan van data heeft geleid tot belangrijke technische en managementuitdagingen, maar heeft ook een schat aan mogelijkheden geopend, waarmee zowel oude en als nieuwe problemen  kunnen worden benaderd. De vier programma’s van RSM besteden aan deze en gerelateerde kwesties uitgebreid aandacht.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup