Nederlandse supermarkten koplopers in kwaliteit van versafdelingen

16 april 2019 Consultancy.nl

Uit onderzoek van adviesbureau Oliver Wyman blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse consumenten geen significant kwaliteitsverschil waarneemt tussen de versafdelingen van verschillende supermarkten. Hiermee kent Nederland in vergelijking met veertien andere landen een betrekkelijk consistent aanbod van versproducten. 

Hoewel we in Nederland sinds 1945 vrede kennen, woedde er de laatste jaren wel ‘oorlogen’ binnen onze landsgrenzen. Eind 2003 kondigde supermarktketen Albert Heijn een prijsverlaging aan van duizend producten. Deze maatregel leidde tot een hevige competitie binnen de Nederlandse supermarktsector, die beter bekend staat als de prijzenoorlog, waarvan er in de daaropvolgende jaren verschillende plaatsvonden. 

Volgens Coen de Vuijst, Partner bij Oliver Wyman, draagt deze aanhoudende concurrentiestrijd bij aan het kwaliteitsniveau van verse producten in Nederlandse supermarkten: “Het niveau is heel consistent in vergelijking met andere Europese markten, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat de Nederlandse supermarktindustrie heel competitief is. Kwaliteit van vers is hier een standaardvoorwaarde en dus geen onderscheidende factor meer. Consumenten zijn goed geïnformeerd en stellen hoge eisen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, stappen ze over naar de concurrent.” Nederlandse supermarkten koplopers in kwaliteit van versafdelingenDe Vuijst baseert zijn uitspraken op een recent onderzoeksrapport van het adviesbureau – titel: ‘Fruit Logistica Trend Report 2019’ – waaruit blijkt dat slechts 19% van de Nederlandse ondervraagden een significant kwaliteitsverschil waarneemt tussen de versafdelingen van verschillende supermarkten. Dit cijfer staat in schril contrast met dat in andere landen, zoals Rusland (54%), Spanje (40%), Duitsland (31%), de Verenigde Staten (28%) en België (25%). Aan het onderzoek namen 7.000 respondenten uit veertien landen deel. Voor de volledigheid van de studie namen de adviseurs van Oliver Wyman ook diepte-interviews af met twintig experts. 

In het onderzoek komt verder naar voren dat de omvang van het versassortiment (27%) de factor is die het meeste invloed heeft op klanttevredenheid, gevolgd door de kwaliteit van de versproducten (25%) en de presentatie daarvan (12%), zegt De Vuijst: “In tegenstelling tot kwaliteit, is de omvang van het assortiment wel een factor waar de consument sterke verschillen tussen supermarkten ziet. Deze factor is voor consumenten hiermee dus belangrijkere in het bepalen van winkel- en merkvoorkeur. Supermarkten moeten daarom investeren in het versassortiment. Op die manier kunnen ze zich onderscheiden. En investeren loont, aangezien een tevreden klant 7% vaker terugkomt en bovendien 24% meer uitgeeft.” 

Een gezond en goed gevoel

De onderzoekers van Oliver Wyman hebben eveneens drie trends geïdentificeerd waarmee supermarkten hun versafdelingen kunnen optimaliseren. Zo zijn klanten op zoek naar producten die gemakkelijk en gezond zijn, vertelt De Vuijst: “Denk aan voorgesneden groenten, bevroren fruit of aan vers pakketten.” Daarnaast is het voor een klant belangrijk om op emotioneel niveau een connectie te maken met het product, wat resulteert in vertrouwen en loyaliteit: “Retailers kunnen dit onder andere doen door de interactie in de winkel te verhogen, zoals door proeverijen, kooklessen of advies.”

De derde trend die de experts van het adviesbureau hebben waargenomen is dat consumenten graag winkelen met een zuiver geweten. Zo wil een consument meer weten over de herkomst van de producten die hij of zij koopt. Denk aan de milieu-impact van een product, of het vrij van pesticiden is en of het ‘eerlijk’ is geproduceerd. “Supermarkten kunnen hierop aanhaken door lokale en seizoensproducten aan te bieden, door te letten op duurzame verpakkingen of door producten uit te stallen zonder plasticverpakkingen”, besluit De Vuijst. 

Lees ook: Een derde van voedsel wordt verspild, terwijl 800 miljoen mensen honger lijden.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup