Dertien business- en technologietrends voor 2019

18 maart 2019 Consultancy.nl

In een nieuw rapport hebben consultants van The Next Organization (TNXTO) dertien business- en technologietrends geïdentificeerd waarvan ze voorspellen dat deze in 2019 een disruptief effect zullen hebben op de maatschappij en het zakenleven. Een overzicht van deze trends.

Verbeter de wereld maar begin bij uzelf

Consumentenwelzijn; naar een ethischere levensstijl

Consumenten beginnen te begrijpen dat de huidige impact van de mens op de aarde grondig moet veranderen. Dit betekent dat mensen niet alleen gezonder zullen gaan leven, maar ook meer inzicht willen in de herkomst van hun voedsel en goederen. Ethische trends die volgens de experts van TNXTO de boventoon voeren zullen voeren zijn kunststofvrije producten, plasticvrije verpakkingen, composteerbare draagtassen, plantaardig voedsel, kleding van natuurlijke stoffen, tweedehands kleding en recyclingprogramma’s.

Middenklassebewegingen

De middenklasse is altijd een belangrijke onderdeel van de kapitalistische maatschappij geweest, omdat deze groep zowel de basis als de motor van consumentenmarkten vormt. De westerse wereld kent een redelijk grote middenklasse. In ontwikkelingslanden is de middenklasse kleiner, maar deze groep neemt daar de laatste jaren wel flink in omvang toe. Tegelijkertijd worstelt de middenklasse in ontwikkelingslanden om haar economische positie vast te houden, wat de middenklasse in meer ontwikkelde landen al decennialang beter lijkt af te gaan.

Duurzame bedrijfsmodellen

Groei vormt de kern van een businessmodel. De afgelopen jaren is echter een nieuwe soort businessmodel in opkomst: het duurzame businesssmodel (SBM). Het doel van SBM’s is om winst te genereren door producten en diensten aan te bieden die direct of indirect het milieu minder uitputten. Zeker met het oog op de klimaatdoelen van de Europese Unie voor 2020, lijken SBM’s een grotere rol te gaan vervullen in 2019.

Dertien business- en technologietrends voor 2019

Biohacking

Mensen worden zich steeds bewuster van hun gezondheid en de methoden die ze kunnen toepassen om ziekten te voorkomen. Met deze ontwikkeling is een nieuwe trend opgekomen: biohacking. Deze trend zal flink groeien in 2019, zeggen de experts van TNXTO. Biohacking komt neer op het beheersen van externe stimuli, wat leidt tot een optimaler leven. Dat wil zeggen: bij biohacking gaat het er om het lichaam te hacken met behulp van natuurlijke of technologische hulpmiddelen om zo fysieke en mentale prestaties te maximaliseren. 

Meeslepende interacties

De belevingseconomie

Een belevingseconomie is een economie waarin een beleving (of een ervaring) centraal staat die met een product of dienst geassocieerd wordt. Hiermee maakt het een verschil met een klassiekere economie, waarin producten of diensten centraal staan. Hierdoor vervullen organisaties in een belevingseconomie een andere rol, waardoor ze eveneens klanten op een andere manier bedienen. Organisaties bieden klanten voortaan niet alleen producten en diensten aan, maar richten zich er ook op klanten persoonlijke en memorabele ervaringen te leveren. Bij de belevingseconomie gaat het niet om een radicale transformatie, maar om een subtiele verandering in de beleving van consumenten.

Augmented reality en virtual reality

Augmented reality – het toevoegen van digitale elementen aan een liveweergave, vaak door middel van een camera op een smartphone – en virtual reality – een complete schijnwerkelijkheid die is gesimuleerd via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring – bestaan allebei al een tijdje. In 2019 worden enkele van de technologische beperkingen waartegen deze technologieën aanliepen verwijderd, waardoor er in zowel in het B2C-segement als binnen het B2B-segment mogelijkheden zullen ontstaan, vertellen de professionals van TNXTO. 

Voice technology

Spraaktechnologie is al enige tijd in opkomst. In de Verenigde Staten is vandaag de dag bijvoorbeeld 20% van de woonkamers of keukens voorzien van een ‘slimme luidspreker’ (zoals Google Assistant). Circa 75% van de gebruikers zet deze technologie voornamelijk in voor actualiteiten en entertainment (zoals nieuws en muziek). De technologie maakt spraakondersteuning mogelijk via een slimme luidspreker die een interactie tot stand brengt tussen apparaten, diensten en mensen. 

Menselijke capaciteiten evenaren en overstijgen

Artificial intelligence en machine learning

Artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) zijn hot. AI verwijst naar het vermogen van computersystemen om taken uit te voeren die gewoonlijk zouden worden uitgevoerd door ‘intelligente (menselijke) wezens’. Met ML kan een computersysteem zelf patronen in gegevens herkennen, waardoor het zichzelf dingen kan aanleren, met als resultaat een prestatieverbetering zonder menselijke assistentie. AI en ML spelen beide een cruciale rol bij het leveren van gepersonaliseerde ‘contentervaringen’. Zo gaan marketeers AI en ML gebruiken om de concurrentie voor te blijven.

Dertien business- en technologietrends voor 2019

3D printing

Bij 3D-printen (3DP) – ook bekend als ‘additive manufacturing’ (AM) – wordt met behulp van software een ontwerp gemaakt van een object . De 3D-printer gebruikt vervolgens deze digitale informatie om het object te creëren door laag voor laag materiaal toe te voegen totdat het gehele object is gevormd. Het object kan worden gemaakt met behulp van verschillende materialen zoals kunststoffen, poeders, filamenten, papier of textiel, maar ook met levend weefsel (‘bioprinting’). 3DP biedt de mogelijkheid om zo ongeveer alles te scheppen wat je maar kunt bedenken, tot pistolen aan toe. In 2019 zullen 3D-printers volgens TNXTO vaker zichtbaar zijn in het dagelijks leven, met name omdat de technologie goedkoper en dus toegankelijker zal worden.  

Internet of Robotic Things

Internet of Things (IoT) en robotics zijn trends die op zichzelf niet nieuw zijn. IoT verwijst naar een netwerk van miljarden fysieke apparaten over de hele wereld die via internet met elkaar zijn verbonden. Deze apparaten zijn uitgerust met sensoren die data genereren en bijvoorbeeld kunnen vaststellen of de ijskast moet worden bijgevuld. Als dat zo is, kan het systeem een bijvoorbeeld een boodschappenbestelling plaatsen bij een  online shop van een supermarkt, waardoor de ijskast voortijdig kan worden aangevuld.

Het combineren van robotica en AI met behulp van sensortechnologie wordt ook wel ‘embodied cognition’  genoemd, wat impliceert dat robotsystemen taken uitvoeren die worden geleerd door middel van training. Hierdoor is het systeem eveneens zelflerend, wat het uiteraard krachtiger en efficiënter maakt. ‘Internet of Robotic Things’ is in deze de volgende stap van IoT: sensoren integreren in robotsystemen.

Secured sharing

Privacy, moraliteit en betrouwbaarheid

In 2019 wordt naar verwachting een omslagpunt bereikt op het gebied van privacy. Het belang van vertrouwenskwesties, waar bijvoorbeeld social media-gigant Facebook recent mee werd geconfronteerd, neemt toe. Zo zullen het komende jaar publieke discussies plaatsvinden over morele standaarden en privacy in een digitaal tijdperk. Deze onderwerpen vormen namelijk het fundament van de moderne samenleving waar organisaties deel van uitmaken.

Open ecosystemen

Er is vindt een verschuiving plaats van het gebruik van gesloten technische infrastructuren naar meer open platforms. Hierdoor wordt een in toenemende mate een compleet (digitaal) ecosysteem voor iedereen beschikbaar. In 2019 zullen ecosystemen verder evolueren. Met steeds meer apparaten verbonden aan het internet, is de hoeveelheid beschikbare gegevens eindeloos. Met de eerste 5G-apparaten die dit jaar op de markt zullen verschijnen, zal het belang van dataverbindingen enkel toenemen. Bovendien zullen bedrijven – die verschillende profielen hebben maar actief zijn in gemeenschappelijke markten en met gemeenschappelijke klantprofielen – streven naar wederzijds voordelige partnerschappen. 

Blockchain

Een blockchain is een systeem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen. Dit kunnen bijvoorbeeld overschrijvingen zijn zoals die bij een reguliere bank mogelijk zijn, maar een blockchain kan ook eigendomsaktes, afspraken, persoonlijke berichten of andere gegevens bevatten. Het bijzondere aan de blockchain is dat dit mogelijk is zonder centrale autoriteit waardoor het vervalsen van de vastgelegde gegevens niet mogelijk is door één centraal punt te corrumperen. De bekendste implementatie van de blockchain is de Bitcoin. In het afgelopen jaar zijn steeds meer organisaties gaan experimenteren met de blockchain-technologie. Deze trend zal naar verwachting ook dit jaar voortduren, stellen de experts van TNXTO tot besluit.

Voor meer informatie, bekijk het 'Trend Report 2019: A world full of change’ van The Next Organization.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup