BearingPoint helpt Britse treinvervoerder met organisatieontwerp

11 maart 2019 Consultancy.nl

Om zijn contract te behouden voor het beheer van de hogesnelheidslijn die Londen verbindt met drie Europese hoofdsteden, moest UK Network Rail (High Speed) aan zijn stakeholders bewijzen dat het is toegerust op deze taak. Het management werd hierbij ondersteund door Nederlandse adviseurs van BearingPoint, die de organisatie grondig analyseerden en adviseerden over de stappen die Network Rail (High Speed) moet zetten om ‘fit-for-purpose’ te worden. 

Network Rail is de eigenaar en infrastructuurmanager van het grootste deel van het Britse spoornet. BearingPoint werd ingeschakeld door het High Speed-dochterbedrijf van de spoorbeheerder om de effectiviteit, capaciteiten en prestaties van de organisatie te analyseren.

Network Rail (High Speed) is verantwoordelijk voor het exploiteren, onderhouden en vernieuwen van de 109 kilometer lange infrastructuur voor de hogesnelheidslijn tussen Station St Pancras en de Eurotunnel – inclusief drie hoge snelheidsstations – die internationale treinen in staat stelt Parijs, Brussel en Amsterdam te bereiken vanuit hartje Londen.

BearingPoint helpt Britse treinvervoerder met organisatieontwerp

Het bedrijf moest recentelijk een strategisch plan indienen waarin het uiteenzet hoe de infrastructuur efficiënt en volgens de best practices zal worden gemanaged tot 2025. Tevens moest worden aangetoond dat de organisatie beschikt over de vaardigheden en capaciteiten die nodig zijn om aan zijn verplichtingen te voldoen. BearingPoint hielp Network Rail (High Speed) in dit kader bij het identificeren van de sterke elementen binnen de organisatie en de elementen die nog niet op het gewenste niveau waren. Op basis hiervan stelde het internationale adviesbureau verbeterstrategieën op. 

BearingPoints team bestond uit experts gestationeerd in het Amsterdamse kantoor. David Bergsma, senior manager bij BearingPoint Nederland, geeft aan dat het team startte met het in kaart brengen van de ‘voice of the customer’. “Ons team was ervan overtuigd dat eindgebruikers – de contracteigenaar, spoorwegexploitanten en -gebruikers – in de beste positie zijn om de juiste prestaties en capaciteiten te definiëren.

Daarom hield BearingPoint interviews met senior managers van alle voornaamste klanten van Network Rail (High Speed) om een beeld te vormen van hun verwachtingen, eisen, behoeften en mening over het huidige presteren van Network Rail (High Speed). Dit leverde een lange lijst van behoeften, wensen en vereisten op, met verrassende inzichten voor Network Rail (High Speed).”

Na de onderzoeksfase bracht BearingPoint een logische structuur aan in de gedefinieerde klantbehoeften. Deze structuur bestond uit vijf detailleringsniveaus in de organisatorische klantvereisten voor Network Rail (High Speed). Hierin werd duidelijk uiteengezet aan welke verwachtingen moest worden voldaan om de hogesnelheidslijn te kunnen blijven beheren. Dit raamwerk op maat werd vervolgens gebruikt om de prestaties van de organisatie te beoordelen en de verbetergebieden te identificeren.

Verbeterstappen

Volgend op de beoordeling van de huidige organisatie-inrichting en -prestaties, is de verkregen input gebruikt om een ontwerp op te stellen en een organisatiestructuur neer te zetten passend bij de prestaties die worden verwacht van Network Rail (High Speed).

Anthony Barnes, Head of Business Programmes bij de railinfrastructuurbeheerder en verantwoordelijk voor het project met BearingPoint, geeft uitleg: “Op basis van de analyse, ontwerpprincipes en de ervaring met soortgelijke organisaties, creëerde BearingPoint een ‘capabilities model’. Voor elk van de ‘capabilities’ in het model heeft de organisatie processen nodig, evenals gekwalificeerd personeel in gedefinieerde rollen, ondersteund door de benodigde technologie.” 

BearingPoint beoordeelde ook de relevantie van alle interne rollen om het vereiste aantal voltijdwerknemers vast te stellen. Zo kon een onderbouwd advies worden uitgebracht ten aanzien van het vereiste personeelsbestand voor de komende jaren. 

In toelichting op het belang van het werk dat BearingPoint heeft afgeleverd, stelt Barnes: “Network Rail (High Speed) heeft de volledige output van het traject ingezet als visie voor de nieuwe organisatie voor de 2020-2025+ controleperiode. BearingPoint was in staat om de financiële waarde van het advies te demonstreren met een positieve ROI en meetbare financiële voordelen. Met dit project overtrof BearingPoint de klantverwachtingen op het gebied van kwaliteit en volledigheid.” 

Marc Bartels, die leidinggeeft aan BearingPoint Nederland, geeft aan dat hij trots is op het project, omdat het de nauwe samenwerking demonstreert tussen de Europese kantoren van het adviesbureau. “In dit project werden de rollen zelfs ingevuld door een Nederlands team met relevante ervaring op het gebied van procesanalyse en organisatieontwerp.”

Het vertrouwen van Network Rail (High Speed) in de Nederlandse adviseurs was gebaseerd op BearingPoints sterke trackrecord binnen de Nederlandse infrastructuursector. Zo werkt het bureau voor spoorbeheerders, evenals voor netbeheerders in de energiesector. 

De prestatie die BearingPoint heeft geleverd bij Network Rail (High Speed) is niet onopgemerkt gebleven. De Management Consultancy Association (MCA) – de Britse branchevereniging voor managementadviesbureaus – heeft het project genomineerd voor de MCA Awards, een jaarlijkse prijs voor de beste consultancyprojecten in het afgelopen jaar. Op 28 maart van dit jaar worden de winnaars bekend gemaakt.

More on: BearingPoint
Netherlands
Company profile
BearingPoint is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BearingPoint is a Regional partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands and United Kingdom.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.