Overheid kiest DVJ Insights voor het meten van voorlichtingscampagnes
De overheid heeft DVJ Insights ingeschakeld om de effecten van overheidscampagnes te meten. De marktonderzoeker uit Utrecht kwam na een Europese aanbestedingsprocedure als beste partij uit de bus, mede door zijn innovatieve en datagedreven manier van werken.
De overheid brengt geregeld voorlichtingscampagnes uit met als doel burgers te informeren of bijvoorbeeld om gewenst gedrag te stimuleren. Bekende voorbeelden zijn onder andere de NIX18-campagne, preventie woninginbraak en de BOB-campagne ter bevordering van de verkeersveiligheid. Andere, mogelijk minder bekende voorbeelden zijn onder meer de campagnes: ‘Meedoen met een handicap’, ‘Omgaan met depressie’, (2017), ‘Orgaandonatie’, ‘Studeer met een plan’ en ‘4 en 5 mei’. Dergelijke campagnes dragen samen met instrumenten zoals subsidies, regelgeving en handhaving bij aan het behalen van beleidsdoelstellingen.
De overheid moet ieder jaar tegenover de Tweede Kamer de effectiviteit van haar campagnebeleid verantwoorden door middel van een Jaarevaluatie. Deze wordt opgesteld op basis van campagne-effectmetingen van de afzonderlijke campagnes. Het gaat hierbij om campagnes met een mediabudget van €150.000,- of meer.
Ter illustratie: in 2017 gaf de overheid €12,1 miljoen uit aan Mediabestedingen, waarvan €7,1 miljoen voor campagnes met televisiespots. Deze spots kregen een gemiddelde waardering van 7,4 van het publiek. Voor Online – zoals banners, online video’s en zoekmachineadvertenties – werd voor zo’n €2,4 miljoen uitgegeven.
De coördinatie van het onderzoek naar de effecten van de mediacampagnes van het Rijk ligt sinds 1999 in handen van het overheidsorgaan Dienst Publiek en Communicatie (DPC). Deze tak ondersteunt alle departementen en uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid in de communicatie met publiek en professionals.
in 2018 heeft DPC in het kader van een marktverkenning een Europese aanbesteding uitgeschreven, waarin het op zoek ging naar een onderzoekspartner voor het uitvoeren van alle campagne-effectmetingen van de campagnes van het Rijk. In het bijzonder werd een organisatie gezocht die uitblinkt in de executie, maar ook proactief verbeteringsvoorstellen doet om het onderzoeksproces te optimaliseren. Volgend op de aanbesteding is DPC uitgekomen bij DVJ Insights, een marktonderzoeker uit Utrecht die kan bogen op een sterke reputatie in de markt. Het full service global marktonderzoeksbureau maakt onderdeel uit van de DVJ Research Group
Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights, zegt in een reactie: “De Rijksoverheid is een van de grootste adverteerders van Nederland. Dat we alle campagne-effectmetingen mogen doen is prachtig. De campagnes zijn veelzijdig en het geeft ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke campagnes. Wij kijken er enorm naar uit om dit traject samen met DPC op te pakken.”