Royal HaskoningDHV neemt Brits datascience-bedrijf Lanner over

18 januari 2019 Consultancy.nl

Royal HaskoningDHV heeft het Britse software- en consultancybedrijf Lanner gekocht. Hiermee investeert het advies- en ingenieursbureau in zijn capaciteiten op het gebied van datagedreven besluitvorming en simulatie. De overname past binnen de strategie die Royal HaskoningDHV sinds 2017 volgt, waarin de nadruk sterk ligt op digital en data. Om invulling te geven aan deze nieuwe koers werden vorig jaar ook al dataspecialisten Ynformed en HAL24K ingelijfd.

Het overgenomen Lanner is de maker van softwareprogramma WITNESS, dat op basis van data voorspellende simulaties genereert voor klanten in met name de industriële sector. “Bedrijven moeten snel kunnen inspelen op marktveranderingen. Simulatie is een krachtig middel om de impact van daaruit volgende investeringen te voorspellen en te maximaliseren”, stelt Erik Oostwegel, CEO van Royal HaskoningDHV: “We zien de experts en technologie van Lanner als een passende verbreding van onze dienstverlening. De acquisitie is in lijn met onze strategie om diensten te leveren waarin we onze ingenieurs- en advieskennis combineren met data en digitale technologieën.” 

Digital tweelingbroer

Een van deze diensten betreft het creëren van een zogeheten ‘digital twin’, een digitale kopie van een productiemachine of gehele fabriek, waarmee bijvoorbeeld de optimale balans kan worden gevonden tussen kwaliteit en operationele kosten. De gecombineerde kennis van Royal HaskoningDHV en Lanner maakt het mogelijk met klanten te werken aan zo’n digitale kopie waarin verschillende scenario’s kunnen worden gesimuleerd.

“Simulatie is de meest kosteneffectieve manier om ‘wat als’-scenario’s van bedrijfsprocesveranderingen op te stellen”, legt Oostwegel uit. “Voorspellende simulatie helpt ons op feiten gebaseerde investeringsbeslissingen te nemen, de operationele efficiëntie te verbeteren en Industry 4.0 te omarmen. Het stelt ons in staat om onze klanten beter te ondersteunen bij bedrijfsvraagstukken als ‘wat gebeurt er als we onze productiecapaciteit uitbreiden?’, of ‘wat zou de beste Industry 4.0-investering zijn voor onze specifieke situatie?’.”

Royal HaskoningDHV neemt Brits datascience-bedrijf Lanner over

Versterking marktpositie

Met de overname – waarover geen financiële details naar buiten zijn gebracht – versterkt Royal HaskoningDHV tevens zijn marktpositie in de wereldwijde levensmiddelenindustrie, productie-industrie voor consumentengoederen, auto-industrie, energie- en nutssctor, havenbranche en luchthavensector. Tot de klanten van het Britse softwarebedrijf behoren onder meer automakers Ford en Nissan. Tot de klanten van Royal HaskoningDHV behoren ook al diverse klanten die actief zijn in deze sectoren, zoals Heineken, British Sugar en Westfort Vleesproducten.

Ook vanuit Lanner wordt enthousiast gereageerd op de fusie: “Dat we onderdeel zijn geworden van Royal HaskoningDHV is goed voor onze medewerkers, onze klanten en partners. We versterken hiermee onze leidende positie als simulatiesoftwarebedrijf en bundelen onze krachten”, aldus CEO David Jones: “Deel uitmaken van de Royal HaskoningDHV-familie zal zorgen voor betere technologie en markttoegang, en voor het versnellen van onze visie en business-strategie.” Het bedrijf – dat ruim 20 jaar geleden werd opgericht en werk biedt aan 36 mensen – blijft opereren onder de eigen naam en vanuit de eigen kantoren in de UK, Frankrijk en de VS.

Digitale overnamekoers

De acquisitie van Lanner volgt op twee andere overnames van databedrijven door het 6.000 medewerkers tellende Royal HaskoningDHV. In juli vorig jaar werd het Utrechtse data science-adviesbureau Ynformed ingelijfd en enkele maanden eerder werd een belang verkregen in de Amsterdamse data-analist HAL24K. Royal HaskoningDHV stelt dat de data science-capaciteiten van Ynformed en de data-analyse-capaciteiten van HAL24K nu ook kunnen worden ingezet binnen de softwareoplossingen van Lanner. 

De drie overnames sluiten nauw aan op de nieuwe strategie die Royal HaskoningDHV presenteerde in 2017, waarin data en digital centraal staan. In de jaren daarvoor was het bureau – dat in 2012 ontstond toen Royal Haskoning en DHV de krachten bundelden – vooral bezig kostenbesparingen te realiseren op basis van de fusie. Tot op heden zorgt de nieuw ingezette strategie vooral nog voor extra kosten – zoals de digitale omscholing van personeel – waardoor de resultaten over de eerste helft van 2018 wat tegenvielen.