Aantal deals in de food & beverage sector blijft groeien

21 november 2018 Consultancy.nl

Het aantal overnames binnen de food & beverage-markt is al jaren aan het groeien. Ontwikkelingen op het gebied van biologische en natuurlijk producten, de reductie van toegevoegde suikers en het toenemende consumentenbewustzijn rondom eten en drinken, maken de sector aantrekkelijk voor investeerders. 

Volgens data van Capital IQ werden er afgelopen jaar 1.809 deals gesloten. Dat is circa 6,4% meer dan in 2015 en zo’n 13,1% meer dan in 2013 het geval was. Wanneer de recente data onder de loep wordt genomen, blijkt dat vooral grote multinationals die actief zijn binnen de food & beverage-markt veel inzetten op overnames. Dat doen ze om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende consumentenvraag. In een onderzoeksrapport van adviesbureau Grant Thornton over ontwikkelingen in de voedingswaren- en drankenmarkt, bespreken experts Evert Everaars en Killian ten Kroode welke trends ten grondslag liggen aan de aan de ontwikkelingen binnen het M&A-landschap.

Gezondheidslijden als verdienmodel

De meest recente ontwikkeling binnen de food & beverage-markt is de ‘better-for-you’-sector, waarmee wordt ingespeeld op de heersende gezondheidsdrang onder consumenten. Consumenten zijn steeds kieskeuriger op het gebied van eten en drinken en keren zich massaal tegen kunstmatige ingrediënten en E-nummers. De better-for-you sector wordt gekenmerkt door termen zoals puur natuurlijk, ambachtelijk, geen toegevoegde suikers, biologisch en geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

Een van de vele recente transacties in de better-for-you sector is de overname van het Amerikaanse Bare Foods door PepsiCo, de welbekende colaproducent. Bare Foods is een producent van plantaardige chips, gemaakt van fruit en groente. De overname van Bare Foods zorgt voor een verdere diversificatie van het huidige productportfolio van PepsiCo, dat momenteel opgesplitst is in drie hoofdcategorieën: fun-for-you, better-for-you en good-for-you. Waar de omzet van PepsiCo voorheen vooral kwam uit de fun-for-you-sectie – denk aan chips (Lays) en frisdrankenmerken – is er nu een duidelijke verschuiving naar de twee andere, gezondere segmenten – denk daarbij aan Sabra Hummus, Quaker en Naked Juice. Deze strategie wordt ook toegepast binnen andere multinationals, zoals Coca-Cola, Mars, Nestlé en Unilever.

Aantal deals in de Food & Beverage blijft groeienDe deal tussen Natural Balance Food en Lotus Bakeries, bekend van onder meer Peijnenburg peterkoek, is een ander voorbeeld. Zo’n drie jaar geleden nam Lotus Bakeries waar dat er wereldwijd een groeiende vraag was naar gezonde, onbewerkte en smaakvolle alternatieven voor de veelal vettige en suikerrijke traditionele koekjes. Daarom nam het bedrijf een belang van 67% in Natural Balance Food, een pionier op het gebied tussendoortjes van onbewerkte, plantaardige producten, zoals repen van de merken Nākd en Trek.

Dat grote voedselproducten inspelen op nieuwe vraag, doen ze deels om elders hun verliezen te kunnen opvangen. Zo kampen PepsiCo en Coca-Cola allebei met aanhoudende dalende frisdrankverkoopcijfers. Ondanks de afname van het aantal verkochte liters, nemen de omzetcijfers nog steeds toe. Dat komt door de stijgende prijs per liter en door de diversificatie van beide bedrijven in gezondere alternatieven zoals sappen en mineraalwater (met of zonder toegevoegde smaak). In tegenstelling tot de dalende verkoop van liters frisdrank, neemt het aantal verkochte liters mineraal- en bronwater in Nederland de afgelopen jaren toe, wat weer aansluit bij de opkomst van de ‘better-for-you’-sector.

Naast dat ze rekening houden met de gezondheidsfactor, willen consumenten tegenwoordig ook graag dat wat ze kopen duurzaam en ethisch is geproduceerd. Zo groeide de biologische landbouwsector volgens het CBS het afgelopen jaar met 7,6%. Ook multinationals zetten daarop in, zoals Mars, dat in 2017 een belang nam in Kind Snacks, een bedrijf dat zich focust op biologische fruit- en notenrepen. Het bedrijf is een van de eersten die inspeelden op de groeiende vraag naar producten zonder kunstmatige ingrediënten, waarmee het voor de overname naar schatting circa $700 miljoen aan omzet genereerde. Exacte cijfers over de deal zijn niet bekendgemaakt, maar analisten schatten de waarde van Kind Snacks op een slordige $4 miljard.

Een vergelijkbaar voorbeeld is dat van Danone. De zuivelgigant nam in 2016 Whitewave over voor een bedrag zo’n €10 miljard. Met de overname wil Danone een antwoord kunnen geven op de stijgende vraag van consumenten naar alternatieven voor het traditionele zuivel. Een steeds groter deel van hen geeft de voorkeur aan biologische, organische en plantaardige producten. WhiteWave is onder andere bekend van het merk Alpro, dat sojamelk en zuivelvervangers op plantenbasis produceert. 

Verder brengen producenten ook steeds meer alternatieven voor vlees op de markt. Zo exporteert Vivera uit Nederland vegetarische en veganistische vleesvervangers naar vijfentwintig landen in Europa. Het bedrijf behoort daarmee tot de top drie van grootste producenten van vleesvervangers binnen ons continent. Vivera, en bijbehorende groepsmaatschappij Enkco Food Group, werd in 2015 voor 80% overgenomen door Gilde Buy Out Partners, een Utrechtse private equity-partij. Gilde Buy Out Partners wil Vivera en Enkco ironisch genoeg niet organisch laten groeien, maar aan de hand van acquisities, met als doel internationale expansie. Volgens experts is dat in lijn met de toekomstige ontwikkelingen binnen de sector, oftewel een toenemende consolidatieslag.  

Lees ookEen derde van voedsel wordt verspild, terwijl 800 miljoen mensen honger lijden.

More on: Grant Thornton
Netherlands
Company profile
Grant Thornton is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Grant Thornton is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.