Groei voor Italiaanse en Zwitserse consultancymarkt

15 oktober 2018 Consultancy.nl

De consultancymarkten van Italië en Zwitserland hebben het afgelopen jaar een sterke groei laten zien. Ook voor het huidige jaar zijn de vooruitzichten positief: voor beide markten wordt een groei van zo’n 5% voorspeld.

Italië

Een analyse van gegevens van Assoconsult, de Italiaanse branchevereniging voor managementadviesbureaus, laat zien dat dat de Italiaanse adviesmarkt vandaag de dag goed is voor een waarde van €4.3 miljard. De op drie na grootste economie van de Eurozone is in het afgelopen jaar teruggekeerd naar rustiger vaarwater waarin milde maar stabiele groei werd gerealiseerd en de verwachting is dat het land zijn weg op dit ingeslagen groeipad zal voortzetten. Hierbij vormt de nieuwe regering en diens ‘losse’ omgang met de Europese begrotingsregels wel een factor die voor extra onzekerheid zorgt. Voor nu profiteert de managementconsultancy-sector in ieder geval van de voorspoed: na tussen 2008 en 2013 te zijn gekrompen, is er nu voor het vijfde jaar op rij groei genoteerd.

Door arbeidsplaatsen te bieden aan meer dan 40.000 mensen – een groei van 5,7% ten opzichte van vorig jaar – is de consultancybranche een van de belangrijkste werkverschaffers in de zakelijke dienstverleningssector van Italië. Het is daarnaast een van de meest gefragmenteerde banenverschaffers. Terwijl de branche wordt gedomineerd door zeer kleine bureaus – 85% van de kantoren heeft minder dan drie mensen in dienst – zijn het de groeiende aanwezigheid en personeelsbestanden van de grote kantoren die zorgen voor de extra banen op het gebied van managementadvies en de groei van de sector in zijn geheel. Dit uit zich er bijvoorbeeld in dat een handje vol van de 35 grotere kantoren zo ongeveer de halve Italiaanse markt in handen heeft, waardoor meer dan 20.000 kleine tot middelgrote bureaus het met elkaar moeten uitvechten voor de andere helft van de omzet. 

Het grootste marktaandeel is met 25% afkomstig van finance en risk. Hiermee is het aandeel van dit segment hoger dan in ieder ander Europees land en twee keer zo hoog als het Europees gemiddelde. Veel van de Italiaanse banken verkeren nog altijd in zwaar weer en hebben topconsultants binnengehaald om hen met het oog op de toekomst te helpen bij herstructurering en herontwerp. Het een na grootste marktaandeel wordt behaald met strategiediensten. De combinatie van technologie (17%) en operations (13%) is samen goed voor nog eens 30% van de markt. Met ieder een marktaandeel van 7% vormen het people & change-segment en sales & marketing-segment de kleinste onderdelen van de Italiaanse managementadviesmarkt. 

Voor meer detailsItaly's management consulting market grows 7% to €4.3 billion.

Consultancymarkten van Italië en Zwitserland

Zwitserland

Ondertussen is de Zwitserse managementadviesmarkt in 2017 voor de eerste maal door de grens van CHF 2 miljard (€1,8 miljard) gebroken. Dit komt naar voren in cijfers van ASCO, de Zwitserse branchevereniging voor managementadviesbureaus – vergelijkbaar met de ROA in Nederland. Op basis van een opeenvolging van jaren met sterke groei is de Zwitserse adviesmarkt in een periode van vijftien jaar verdubbeld in grootte. Ter illustratie van de snelheid van deze verdubbeling: de groei die het Zwitsers advieslandschap heeft beleefd is meer dan twee keer zo hoog als die van het Zwitsers BBP gedurende dezelfde periode.

De grotere managementadviesbureaus in het Alpenland bieden werk aan zo’n 6.400 mensen, opgebouwd uit 90% vakprofessionals en 10% stafmedewerkers. Deze mensen zijn verdeeld over ongeveer 600 advieskantoren, waarvan de grote spelers de Zwitserse markt stevig in handen hebben. De 20 grootste kantoren in Zwitserland controleren al jarenlang zo’n driekwart van de markt. In Zwitserland worden grofweg zeven grote segmenten bediend: strategie, operations, sales & marketing, finance & risicomanagement, people & change, technologie en overige diensten. Hiervan is strategie met een 29% marktaandeel het belangrijkste segment. 

De Zwitserse kantoren werken veelvuldig samen met partijen uit de overige Duitssprekende landen, die gezamenlijk bekendstaan als de DACH-regio. Zwitserland is binnen deze regio goed van 11% van de totale adviesmarkt. Weinig verrassend, wordt deze markt gedomineerd door Duitsland.

Voor de komende vijf jaar (2018 – 2023) voorzien de bestuurders van Zwitserse adviesbureaus een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,2% te realiseren. Dit komt naar voren in een enquête gehouden door ASCO, waar daarnaast in wordt gesteld dat de economische opbrengst van consulting in Zwitserland beter zichtbaar moet worden gemaakt voor klanten en invloedrijke externe partijen, zoals politici en hooggeplaatste overheidsmedewerkers. Consultants zijn bezorgd dat reputatieschade van de branche een rem zal vormen op de uitgaven aan (management)advies. Dit is momenteel bijvoorbeeld al het geval in Australië, waar verontwaardiging onder de bevolking en media de regering onder druk zet om kritischer te kijken naar de uitgaven aan consultants. 

Naast met deze zorg, hebben Zwitserse bureaus net als hun Nederlandse branchegenoten te maken met een steeds krappere arbeidsmarkt, waardoor het aantrekken van voldoende geschikt talent een steeds grotere uitdaging wordt. 

Voor meer detailsSwitzerland's growing consulting industry approaches €2 billion mark.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over