Banken kunnen leren van de opkomst van zelfsturende auto’s

23 oktober 2018 Consultancy.nl

Banken kunnen lering trekken uit de opkomst van zelfsturende auto’s. Dat stelt Lucas du Croo de Jongh, partner bij consultancykantoor Oliver Wyman. De Jongh geeft tekst en uitleg.

Binnenkort wordt financieel advies eenvoudig beschikbaar voor de consumentenmarkt, maar of banken het zullen verstrekken, of technische bedrijven? Dat blijft onduidelijk.

Stel je voor, het is weer 2006. Wat had je waarschijnlijker geacht dat in 2018 zou gebeuren: de opkomst van betaalbaar en real-time financieel advies of zelfsturende auto’s? En welke zou je als waardevoller beschouwen? Laten we die parallel verder uitbouwen. Ondanks het wantrouwen van consumenten jegens zelfsturende auto’s, wordt de manier waarop we reizen standvastig gerevolutioneerd door navigatiesystemen, apparaten met live-verkeersupdates, online platformen die vervoerdiensten aanbieden en autonome voertuigen. Dit terwijl eenvoudig, betrouwbaar financieel advies nog steeds niet beschikbaar is voor de consumentenmarkt.

Het goede nieuws is dat er verandering in de lucht hangt. Toch blijft de vraag of banken en verzekeringsmaatschappijen deze verandering zullen brengen of dat dit zal gebeuren door techreuzen zoals Google, Amazon en Alibaba. De banken en verzekeraars, die generaties lang de financiële diensten domineerden, staan nu ​​op een cruciaal moment in hun bestaan. Hoewel na tien jaar van herstel de banken en verzekeraars over gezonde balansverhoudingen beschikken, besteden ze nog lang niet genoeg aan innovatie.

Toch is er nog tijd om genoeg te vernieuwen en niet vervangen te worden door techreuzen en fintechs. Oliver Wyman voerde dit jaar een enquête uit bij vierduizend consumenten. Daaruit bleek dat consumenten meer vertrouwen hebben in banken en verzekeraars dan in techreuzen. Dit vertrouwen, hoewel fragiel, is nog steeds een voordeel voor de financiële dienstverleners. Om relevant te blijven moeten ze het koesteren maar ook inzetten.Banken kunnen leren van de opkomst van zelfsturende auto’s

Verdienmodel

Banken en verzekeraars moeten dan eerst de manier waarop ze klantwaarde bepalen herzien. In het verleden lag bij de klantwaarde de nadruk altijd op interne statistieken rondom de omzet die klanten genereerden voor de bank of verzekeraar. Daartegenover staan de grote techbedrijven, die de klantwaarde bepalen aan de hand van hoeveel waarde gecreëerd wordt voor de klant. Daardoor hebben deze bedrijven zich ontwikkeld als leiders met platformen die dagelijks gebruikt worden. Dit is een fundamentele mentaliteitsverandering, die bedrijven de kans biedt om betrokkenheid en loyaliteit om te zetten in winst en aandeelhouderswaarde.

Om nieuwe producten te ontwikkelen die in de smaak vallen bij consumenten, doen banken en verzekeraars er goed aan het concept “flywheel momentum” te omarmen – wat betekent dat ze continu oplossingen ontwikkelen en verbeteren naarmate de betrokkenheid van de klanten toeneemt; hoe meer ze de klantervaring verbeteren, hoe meer potentiële consumenten hun oplossingen betrekken. Dit zorgt op zijn beurt voor meer data en nauwkeurigere algoritmes, waardoor ze betere producten kunnen maken en consumenten meer uitgeven. Dit maakt het extra lastig voor concurrenten om ze bij te benen. 

Waar gevestigde banken en verzekeraars zich traditioneel richten op de financiële kernbehoeften van consumenten, namelijk hen helpen bij het beschermen en groeien van hun vermogen, hebben techgiganten en fintechs andere, grotere problemen van consumenten opgelost. Vanuit dat oogpunt kan een financiële instelling zich ook gaan richten op het volledige inkomsten- en uitgavenprofiel van klanten; onderzoek toont aan dat consumenten waarde hechten aan hulp bij het verhogen van hun verdiensten, en het beperken van uitgaven.

Dit is zowel een kans als een bedreiging voor traditionele financiële dienstverleners. Banken en verzekeraars die zichzelf gaan zien als een aanbieder van oplossingen voor grote problemen in het leven, hebben de mogelijkheid om ervaringsgerichte oplossingen te bieden die een echte impact leveren. Als financiële instellingen het niet doen, kunnen andere spelers die rol innemen. Voor degenen die alleen traditionele bankproducten blijven aanbieden die redelijk uitwisselbaar zijn, is de toekomst dan veel beperkter.

Sowieso, moeten banken zich afvragen hoe ze de functies van hun producten kunnen combineren met een aangename, interessante en interactieve ervaring. 

Voor consumenten breken goede tijden aan. Zo is een eerste stap, een ‘Google Maps-equivalent’ voor ons financiële leven al onderweg. De vraag die overblijft, is of de banken en verzekeraars hun existentiële crisis kunnen overwinnen en gewaagde oplossingen kunnen bieden voor de problemen waar hun klanten vandaag de dag mee worden geconfronteerd. Als dat niet het geval is, zullen ze voetnoten worden in de economische geschiedenis, overschaduwd door de techreuzen, die door het gebruik van data en algoritmen verschillende industrieën hebben ontwricht en daarin dominante posities hebben ingenomen. En ondertussen trekt de consument voort naar een toekomst met ‘zelfsturende financiën’.

GerelateerdAcht trends die de financiële sector gaan ontwrichten.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup