Accenture Interactive biedt mee op digitaal productiehuis MediaMonks

06 juli 2018 Consultancy.nl

Het Nederlandse digitaal productiehuis MediaMonks staat op het punt te worden overgenomen. Wie er met het Hilversumse bedrijf vandoor gaat staat vooralsnog niet vast – volgens bronnen is internationaal adviesbureau Accenture een van de gegadigden die bereid is om de vraagprijs van bijna €300 miljoen neer te tellen.

MediaMonks heeft circa 650 werknemers, verspreid over vestigingen in Hilversum (hoofdkwartier), Londen, Los Angeles, São Paolo en Sjanghai. Het bedrijf verzorgt digitale mediaproducties voor websites, campagnes en reclame-uitingen van grote corporates als Audi, Mercedes-Benz en Lego.

Na zeventien jaar onafhankelijk te hebben geopereerd in de markt, zal daar naar verwachting op zeer korte termijn verandering in gaan komen. Volgens de doorgaans goed ingevoerde Financial Times is er een biedingsstrijd losgebarsten tussen vier partijen: private equityfirma S4 Capital, WPP, Inflexion en Accenture, dat met de overname zijn Interactive praktijk zou willen versterken. Saillant detail is dat S4 Capital wordt geleid door Martin Sorrell, een omstreden reclamemagnaat die nog niet zo lang geleden aan het roer stond bij reclamereus WPP. Sorrell stopte zelf zo’n £40 miljoen aan eigen geld in het bedrijf, daarnaast haalde hij £51 miljoen op bij beleggers en £150 miljoen bij andere geldschieters. 

De Brit gaf ruim drie decennia leiding aan WPP en veranderde het bedrijf in het grootste reclamebureau ter wereld. In april stapte hij op wegens verdenkingen van ‘persoonlijk wangedrag’. Hij zou volgens WPP de scheidslijn tussen zakelijke en privé-uitgaven hebben overschreden. Zo declareerde hij volgens zijn vorige werkgever de kosten van een prostituee op de zaak. 

Accenture Interactive biedt mee op digitaal productiehuis MediaMonks

Volgens een ingewijde bankier ligt de vraagprijs van MediaMonks op rond de €300 miljoen. Hoewel dit door analisten als “overprijsd” wordt aangemerkt ten opzichte van de gemiddelde waarderingen in de markt, speelt mee dat er weinig bedrijven zijn die de kwaliteit en schaal van MediaMonks evenaren in het digitale productiesegment. “Dit verklaart de grote interesse en de prijs”, aldus de bankier tegenover de Financial Times, die anoniem wenste te blijven. Clarity Corporate Finance, een corporate finance bureau met kantoren in Londen en Sydney, leidt het verkoopproces – het bureau bereidt momenteel een veiling voor met potentiële kopers om tot een deal te komen.

Met de interesse vanuit verschillende sectoren ligt er voor MediaMonks een belangrijk strategisch besluit op tafel te wachten. Moet het bureau zich aansluiten bij het grootste reclamebureau ter wereld, of juist bij wellicht de grootste disruptor voor de traditionele reclameindustrie: Accenture Interactive? De digital marketing agency van Accenture is in korte uitgegroeid tot de grootste concurrent van WPP, met name door een ‘buy-en’build’ strategie. Zo werd in ons land MOBGEN overgenomen, en internationaal werden partijen als Karmarama (UK), 2nd Road n Reactive Media (Australië), Rothco (Ierland), Sinnerschrader en dgroup (Duitsland), Chaotic Moon (Verenigde Staten) en IMJ Corporation (Japan) ingelijfd.

Indien MedioMonks besluit zich bij S4 Capital aan te sluiten dan zou het zich daarmee op relatief onbekend terrein begeven – MediaMonks zou de eerste schakel zijn in een netwerk dat Sorrell wil optuigen. Keith Hunt van M&A-firma Results International denkt dat Sorrell een longlist van twintig tot dertig bedrijven heeft waarin hij is geïnteresseerd. Inflexion, ten slotte, is een Britse mid-market private equity firma met een bestaande footprint in de marketing en online wereld.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup