Accenture Interactive biedt mee op digitaal productiehuis MediaMonks

06 juli 2018 Consultancy.nl

Het Nederlandse digitaal productiehuis MediaMonks staat op het punt te worden overgenomen. Wie er met het Hilversumse bedrijf vandoor gaat staat vooralsnog niet vast – volgens bronnen is internationaal adviesbureau Accenture een van de gegadigden die bereid is om de vraagprijs van bijna €300 miljoen neer te tellen.

MediaMonks heeft circa 650 werknemers, verspreid over vestigingen in Hilversum (hoofdkwartier), Londen, Los Angeles, São Paolo en Sjanghai. Het bedrijf verzorgt digitale mediaproducties voor websites, campagnes en reclame-uitingen van grote corporates als Audi, Mercedes-Benz en Lego.

Na zeventien jaar onafhankelijk te hebben geopereerd in de markt, zal daar naar verwachting op zeer korte termijn verandering in gaan komen. Volgens de doorgaans goed ingevoerde Financial Times is er een biedingsstrijd losgebarsten tussen vier partijen: private equityfirma S4 Capital, WPP, Inflexion en Accenture, dat met de overname zijn Interactive praktijk zou willen versterken. Saillant detail is dat S4 Capital wordt geleid door Martin Sorrell, een omstreden reclamemagnaat die nog niet zo lang geleden aan het roer stond bij reclamereus WPP. Sorrell stopte zelf zo’n £40 miljoen aan eigen geld in het bedrijf, daarnaast haalde hij £51 miljoen op bij beleggers en £150 miljoen bij andere geldschieters. 

De Brit gaf ruim drie decennia leiding aan WPP en veranderde het bedrijf in het grootste reclamebureau ter wereld. In april stapte hij op wegens verdenkingen van ‘persoonlijk wangedrag’. Hij zou volgens WPP de scheidslijn tussen zakelijke en privé-uitgaven hebben overschreden. Zo declareerde hij volgens zijn vorige werkgever de kosten van een prostituee op de zaak. 

Accenture Interactive biedt mee op digitaal productiehuis MediaMonks

Volgens een ingewijde bankier ligt de vraagprijs van MediaMonks op rond de €300 miljoen. Hoewel dit door analisten als “overprijsd” wordt aangemerkt ten opzichte van de gemiddelde waarderingen in de markt, speelt mee dat er weinig bedrijven zijn die de kwaliteit en schaal van MediaMonks evenaren in het digitale productiesegment. “Dit verklaart de grote interesse en de prijs”, aldus de bankier tegenover de Financial Times, die anoniem wenste te blijven. Clarity Corporate Finance, een corporate finance bureau met kantoren in Londen en Sydney, leidt het verkoopproces – het bureau bereidt momenteel een veiling voor met potentiële kopers om tot een deal te komen.

Met de interesse vanuit verschillende sectoren ligt er voor MediaMonks een belangrijk strategisch besluit op tafel te wachten. Moet het bureau zich aansluiten bij het grootste reclamebureau ter wereld, of juist bij wellicht de grootste disruptor voor de traditionele reclameindustrie: Accenture Interactive? De digital marketing agency van Accenture is in korte uitgegroeid tot de grootste concurrent van WPP, met name door een ‘buy-en’build’ strategie. Zo werd in ons land MOBGEN overgenomen, en internationaal werden partijen als Karmarama (UK), 2nd Road n Reactive Media (Australië), Rothco (Ierland), Sinnerschrader en dgroup (Duitsland), Chaotic Moon (Verenigde Staten) en IMJ Corporation (Japan) ingelijfd.

Indien MedioMonks besluit zich bij S4 Capital aan te sluiten dan zou het zich daarmee op relatief onbekend terrein begeven – MediaMonks zou de eerste schakel zijn in een netwerk dat Sorrell wil optuigen. Keith Hunt van M&A-firma Results International denkt dat Sorrell een longlist van twintig tot dertig bedrijven heeft waarin hij is geïnteresseerd. Inflexion, ten slotte, is een Britse mid-market private equity firma met een bestaande footprint in de marketing en online wereld.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over