IT opleider en detacheerder Calco breidt uit naar Duitsland
Nederlandse ICT-dienstverlener Calco heeft zijn eerste internationale uitbreiding gerealiseerd met de opening van een kantoor in Duitsland, Europa's belangrijkste economie. Daarmee wordt het programma van Calco, waarin young professionals zonder IT-achtergrond worden opgeleid tot IT-professionals bij top 200 bedrijven, nu ook beschikbaar voor de Duitse markt.
Opgericht in 2004, gevestigd in Maarssen en met een team van ongeveer 485 medewerkers, is Calco een van de grotere aanbieders van jonge IT-professionals in Nederland. Sinds de oprichting heeft de specialist in detachering, coaching en opleiding een enorme groei doorgemaakt, waarvoor het bedrijf geregeld erkenning heeft gekregen. Jaarlijks detacheert Calco meer dan 400 kandidaten.
Young Professionals
Calco bedient twee belangrijke servicegebieden. Allereerst de young professionals-tak, die afgestudeerde talenten inhuurt en deze door een combinatie van training en opleiding, en praktische werkervaring opgedaan tijdens stages bij klanten van Calco, opleidt tot volwaardige IT-professionals. In de huidige, drukke markt onderscheidt Calco zich met dit young professionals-aanbod door zich te richten op het ontwikkelen van non-IT afgestudeerden in technologische experts. De ICT-dienstverlener gelooft daarbij dat een IT-achtergrond niet nodig is en stelt dat talent en competenties belangrijker zijn dan een specifieke studieachtergrond. Na het volgen van een intensief twee maanden durend programma – de Calco Masterclass – worden de deelnemende young professionals ingezet bij klanten van Calco. Het overgrote deel van de plaatsingen vindt plaats in het financial services-segment, het spectrum waarbinnen veel van Calco’s klanten zich bewegen, waaronder grote Nederlandse banken, verzekeraars en vermogensbeheerders.
Staffing
Na afronding van de opdracht, die doorgaans één tot twee jaar duurt, kan de klant ervoor kiezen de young professional een vast contract aan te bieden. Ook kunnen klanten een beroep doen op het tweede belangrijke servicegebied van Calco, staffingdiensten, waarmee het bedrijf organisaties helpt op tijdelijke basis hun IT-gerelateerde posities in te vullen met medio/senior professionals. Naast detachering van professionals verzorgt Calco bovendien externe trainingen van professionals.
Tegen de achtergrond van een bloeiende digitale economie, is de IT-arbeidsmarkt de laatste jaren onder zware druk komen te staan, waarbij voor veel IT-rollen spraken is van schaarste. Hierdoor nemen in de markt enerzijds de vraag naar talent en de salarissen toe, maar wordt anderzijds een rem gezet op de digitale ambities van veel organisaties, die hun openstaande vacatures maar moeilijk kunnen vervullen. Dat maakt Calco een aantrekkelijke partij, die met zijn aanbod van jong IT-talent dit gat kan opvullen.
Calco breidt uit naar Duitsland
Na de management buy-out die Calco eerder dit jaar onderging – als onderdeel van zijn strategie om de groei te versnellen – heeft het bedrijf nu zijn eerste internationale stap gezet. Afgelopen maand opende Calco een kantoor in Frankfurt, Duitsland. Deze groei van Calco wordt ondersteund door Inflexion, hetzelfde private equity-bedrijf dat enkele jaren terug investeerde in de Britse detacheerder FDM en vervolgens het bedrijf leidde naar zijn succesvolle beursgang in 2014. "Het businessmodel van Calco, de marktdynamiek en de groeimogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van FDM", aldus John Hartz, Managing Partner van Inflexion.
Het nieuwe Calco kantoor in Frankfurt zal dezelfde aanpak hanteren die in Nederland wordt toegepast, en zal zich richten op grote Duitse spelers in de markt voor financiële dienstverlening. Om de operatie een vliegende start te geven, heeft Calco een aantal account managers van Duitse origine ingehuurd. Ook alle studenten in het MasterClass-programma zijn Duits en de eerste groep studenten is inmiddels al gestart. “In Nederland is Calco zeer succesvol met haar Calco MasterClass. Wij vinden het een mooie uitdaging om dit te verbreden naar het buitenland. Onze ambitie is om in Duitsland net zo groot te worden als in Nederland. Daarnaast is onze ambitie ook om hier marktleider te worden”, aldus Kelly Grooteman, CEO bij Calco.
De uitbreiding komt in een tijd waarin Duitse financiële dienstverleners in toenemende mate digitalisering omarmen, om zo de dreigende disruptie (van concurrenten) in de markt af te wenden. Een recent onderzoek door BearingPoint bijvoorbeeld laat zien dat digitalisering een topprioriteit is voor bestuurders in de verzekeringssector, terwijl in de bankensector grote Duitse banken, zoals Deutsche Bank, op zoek zijn naar verschillende digitale ventures om zo hun kosten te verlagen, die hoger zijn dan bij hun Amerikaanse branchegenoten.