Big Four-firma’s Deloitte en KPMG stappen in de wielersport
Big Four-accountancy- en adviesbureau Deloitte wordt de nieuwe hoofdsponsor van de professionele wielerploeg BMC Racing Team. Dat meldt de doorgaans goed ingevoerde wielerjournalist Raymond Kerckhoffs in De Telegraaf. Tegelijkertijd wordt concurrent KPMG genoemd als nieuwe co-sponsor van de ploeg van Tom Dumoulin, waar vakantieaanbieder Sunweb en fietsfabrikant Giant het met elkaar aan de stok hebben.
Deloitte wordt de nieuwe hoofdsponsor van de huidige BMC wielerploeg. Om mogelijk verwarring te voorkomen, BMC is een Zwitserse fietsfabrikant en heeft als zodanig dus niets te maken met het gelijknamige adviesbureau. De BMC wielerploeg is één van de meest succesvolle professionele wielerploegen van de UCI World Tour, de hoogste profafdeling van het wielrennen. De grootste naam van de zwart-rode brigade is ongetwijfeld de Belg Greg van Avermaet, die vorig voorjaar onverslaanbaar leek en onder andere zegevierde in Parijs-Roubaix.
Deloitte is momenteel al actief als subsponsor van Team Dimension Data, een andere profwielerploeg met onder andere Mark Cavendish in de gelederen. Nu Deloitte hoofdsponsor wordt van een wielerploeg, zal het hoogstwaarschijnlijk echter ook meteen als naamgever gaan fungeren.
Wielrennen wordt over het algemeen gezien als een relatief goedkope manier van publiciteit kopen. Er gaat veel minder geld om dan in de voetballerij: de rijkste ploegen doen het met zo’n €20 miljoen tot €25 miljoen per jaar, ongeveer een half jaarsalaris van Lionel Messi. En in tegenstelling tot in de voetballerij wordt in het wielrennen een ploeg altijd vernoemd naar de belangrijkste sponsor(en). In de media wordt voortdurend de naam van de sponsor genoemd. Bovendien worden veel grote koersen in heel Europa uitgezonden op publieke zenders in plaats van achter de decoder, zoals tegenwoordig gebruikelijk bij live voetbal. Dat betekent honderden uren airtime per seizoen, voor een kijkerspubliek van tientallen miljoenen wielerfans. Ga daar maar aanstaan als shirtsponsor van een Nederlandse voetbalclub.
Sportmarketinggoeroe Frank Van den Wall Bake: “Ondanks, of wellicht zelfs dankzij de dopingschandalen biedt het wielrennen sponsors meer mogelijkheden dan ooit te voren. Wie wielrennen vergelijkt met andere sponsorproposities ziet dat wielrennen nog steeds veel value for money biedt. Zeker voor bedrijven met een sterke focus op de Europese markt waar iedereen wel eens van heeft gehoord van de Tour.”
KPMG in gesprek met ploeg Dumoulin
Gelijktijdig met het nieuws over Deloitte verschijnt KPMG in de kranten als mogelijke nieuwe co-sponsor van Sunweb-Giant, de huidige ploeg van Tom Dumoulin. Daar ruimt de Taiwanese fietsfabrikant Giant vermoedelijk het veld, omdat zij op het gebied van innovatie niet wil voldoen aan de eisen van de ploegleiding van Sunweb. Voor KPMG zouden het de eerste stappen in de wielrennerij zijn als sponsor. Volgens het Algemeen Dagblad zijn de gesprekken met KPMG in een vergevorderd stadium.