Aleksandra Arsova over werken bij Deloitte Consulting | Operational Excellence
Zo’n jaar geleden sloot Aleksandra Arsova zich aan bij Deloitte Consulting Nederland. Sindsdien is ze daar Business Analyst binnen de Operational Excellence service line. Consultancy.nl sprak met de van origine Macedonische managementconsultant over haar belevingen, hoe Deloitte haar loopbaanontwikkeling ondersteunt en waarom ze gelooft dat het bedrijf een geweldige cultuur heeft én weet te behouden.
Kun je jezelf kort voorstellen?
Mijn naam is Aleksandra Arsova, ik ben 24 jaar oud en geboren en opgegroeid in Macedonië, maar ik woon al bijna zes jaar in Nederland. Nadat ik de middelbare school had afgerond, had ik twee redenen om in het buitenland te gaan studeren. Ten eerste had ik zeer brede academische interesses, zoals economie en rechten, en wilde ik mezelf niet beperken tot het bestuderen van één discipline. Na wat onderzoek kwam ik het Amsterdam University College tegen, dat een interdisciplinair curriculum aanbood. Aan die instelling verkreeg ik mijn bachelordiploma. Mijn interesse voor macro-economisch beleid bracht me ertoe dat ik daarna een masterprogramma in de Economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam ging volgen. Naast mijn professionele ambities, was mijn passie voor het ontdekken van verschillende culturen en steden een extra reden om naar Amsterdam te verhuizen, dat toch wel wordt beschouwd als een wereldwijde smeltkroes van kunst en cultuur.
Je kwam bij Deloitte Consulting na een korte periode bij een ander adviesbureau te hebben gewerkt. Wat trok je aan in Deloitte? En hoe kijk je na een jaar terug op de overstap?
Mijn aandacht voor Deloitte werd in het bijzonder aangewakkerd door het vooraanstaande karakter van het adviesbureau. Telkens wanneer ik geïnteresseerd was in een specifiek onderwerp – zowel in het publieke als het private domein – vond ik een artikel of rapport van het kantoor over de desbetreffende kwestie. Een andere belangrijke factor was de aanwezigheid van Deloitte als professionele dienstverlener in bijna elke sector. Aangezien ik me heel graag wilde storten op projecten in de financiële en de publieke sector, dacht ik dat Deloitte de ideale plek zou zijn om precies dat te doen. Ten slotte, maar minstens zo belangrijk: mijn ideale werkgever was er altijd een die me gedurende mijn professionele loopbaan zou ondersteunen in het realiseren van zichtbare sociale impact. Toen ik er vervolgens achter kwam dat Deloitte actief bijdraagt aan de maatschappij middels de Impact Foundation, was dat voor mij nog een reden om te solliciteren bij het bureau.
Je werkt binnen de Operational Excellence-servicelijn, een team dat behoort tot het Strategy & Operations-servicegebied. Bij wat voor soort opdrachten ben je tot nu toe betrokken geweest? En hoe zag je eigen rol binnen die projecten eruit?
Ik denk dat de focus van Operational Excellence neerkomt op het optimaliseren van de manier van werken van zowel grote als kleine organisaties. We nemen de kernactiviteiten en de strategie als uitgangspunten en vervolgen onze aanpak door processen te vereenvoudigen door deze efficiënter, effectiever en innovatiever te maken. Bij mijn eerste opdracht ondersteunde ik een herstructurering van backofficeprocessen bij een grote Nederlandse bank. Door deze ervaring nam ik bij de volgende opdracht bij dezelfde bank ik meer verantwoordelijkheid op me. Daar werkten we samen met de klant aan een project dat gericht was op het identificeren van potentieel kwetsbare klanten. Door middel van workshops en interviews creëerden we een aanpak op maat en hielpen we de bank bij het ondersteunen van deze klanten bij het verlichten van hun schulden via een concrete methode met actieplan.
Momenteel werk ik voor een klant in de publieke sector, waar ik samen met een klein team verantwoordelijk ben voor het in kaart brengen van enkele processen, wat we onder andere doen op basis van input van de klant via workshops. Vervolgens brengen we advies uit waarmee we de processen binnen de organisatie proberen te optimaliseren. In het bijzonder is ons doel om de organisatie in staat te stellen volledige controle te krijgen over haar belangrijkste processen.
Werken in verschillende sectoren, zoals de financiële dienstverlening en de publieke sector, dat betekent dat je wordt geconfronteerd met zeer complexe, strategische en organisatorische uitdagingen. Welke training en begeleiding wordt aangeboden binnen Deloitte om ervoor te zorgen dat je klanten in alle sectoren op de best mogelijke manier kan bedienen?
Werken aan complexe projecten is enerverend, maar vereist inderdaad wel dat je jezelf constant verbetert, wat betekent dat je moet beschikken over het vermogen om een steile leercurve te belopen. Daartoe biedt Deloitte mij ondersteuning. Ik zou zeggen dat het een combinatie is van ondersteuning en begeleiding van mijn collega’s en vele verplichte en optionele trainingen. Binnen deze trainingen worden diverse industrieën behandeld maar ook wordt aandacht besteed aan specifieke competenties. De trainingen zijn altijd van zeer hoge kwaliteit en nuttig voor het beheersen van de methodologieën die Deloitte wereldwijd hanteert. Wat betreft de ondersteuning die ik continu krijg van collega’s: er heerst een cultuur van kennisdelen en elkaar helpen en die proberen we te behouden en verder te ontwikkelen.
Diversiteit is de afgelopen jaren een belangrijk thema geworden binnen Deloitte. Je maakt deel uit van Deloitte's Cultural Diversity and Inclusion Board. Die commissie bevordert binnen Deloitte Nederland een divers personeelsbestand. Op welke wijze helpt zo’n initiatief jou in je carrière bij Deloitte?
Zoals ik eerder benadrukte, is de ideale werkgever voor mij degene die me in staat stelt om waarden waar ik voor sta toe te passen. Dat is de reden waarom ik me recent heb aangesloten bij het Cultural Diversity-bestuur van Deloitte, waar onze inspanningen gericht zijn op het creëren van een inclusieve omgeving voor alle rassen, etniciteiten en overtuigingen, die op zijn beurt zorgt voor de diversiteit van denken binnen Deloitte. En dat is cruciaal voor het adviesbureau om voorop te blijven lopen op het gebied van innovatie en betere besluitvorming. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik gerespecteerd en gesteund word om mijn ‘hele zelf' mee te nemen naar kantoor en probeer mijn volledige capaciteit eruit te halen.
Je hebt zelf een diverse achtergrond: oorspronkelijk kom je uit Macedonië en je bezit de indrukwekkende vaardigheid acht talen machtig te zijn. Hoe is het om als expat voor een Nederlands consultancybureau en zijn klanten te werken? En welke internationale kansen heeft Deloitte te bieden, zodat je op een dag jouw pan-Europese profiel kan benutten?
Tot nu toe heb ik nog geen project in het buitenland gedaan, maar daar zijn wel kansen voor. Zo kun je een week gaan werken voor een internationale klant, en brengt dan bijvoorbeeld een week in Brazilië door. Veel van de trainingen worden ook georganiseerd op Europees of zelfs wereldwijd niveau. Zo had ik tijdens mijn laatste training de kans om collega's uit de EMEA-regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) te ontmoeten. Deloitte Nederland is vanaf dit jaar toegetreden tot Deloitte North-West Europe. Daarom wordt verwacht dat de Europese samenwerking en gezamenlijke projecten binnen Europa in de nabije toekomst vaker zullen plaatsvinden. Daarnaast heeft iedereen binnen ons bureau de mogelijkheid om tijdelijk over te stappen naar een ander Deloitte-kantoor, waar dan ook ter wereld. Ik ben van plan om in de loop van dit jaar gebruik te gaan maken van die mogelijkheid. Dan wil ik misschien wel worden overgeplaatst naar Australië.
Deloitte Consulting groeit sterk in Nederland, met veel adviseurs die stellen dat de talentbenadering en de cultuur van het bedrijf de belangrijkste succesfactoren voor de hoge medewerkerstevredenheid zijn. Hoe zou jij de cultuur beschrijven, zowel binnen je eigen servicelijn als daarbuiten?
We hebben zeker een dynamische cultuur die ik wel zou willen beschrijven als ‘speak-your-mind’. Deloitte zit vol met getalenteerde mensen die altijd het beste uit zichzelf willen halen. Zo ben ik bezig ben met het diversiteitsbestuur, maar er zijn ook collega's die zich naast hun werk inzetten voor bijvoorbeeld het Deloitte Women’s Network, of helpen bij de organisatie van een van onze vele wervingsevenementen. Daarnaast is de vlakke hiërarchie binnen Deloitte ook zeer motiverend voor junior medewerkers. Zelfs op startersniveau heeft iedereen de mogelijkheid om te kletsen met oudere collega's, van mening te wisselen, een argument in te brengen en bij te dragen aan de uiteindelijke waarde die we op de markt brengen. En dat tezamen is voor mij de ultieme drijfveer.