Transformationeel leiderschap nodig voor blijvend concurrerend vermogen

20 april 2018 Consultancy.nl

Bedrijven zijn meer dan ooit in beweging. De afgelopen jaren is de wereld – op de golven van technologische vernieuwing – in rap tempo veranderd. Volgens Marco Frijhoff, executive coach en medeoprichter van FYNCH, vraagt dat om transformationeel leiderschap. Dat stelt organisaties namelijk in staat om succesvol te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt. Frijhoff deelt zijn kennis over transformationeel leiderschap in het boek ‘Kern is King’. 

Het boek van Frijhoff richt zich vooral op leiders binnen en van organisaties. De auteur benadrukt echter dat er meer leiders zijn binnen een organsiatie dan op het eerste gezicht gedacht wordt. “Ik kan me voorstellen dat je bij het woord leider types als Steve Jobs, Angela Merkel of Nelson Mandela voor je ziet, maar niet jezelf. Misschien dat je je invloed te klein vindt om jezelf een leider te noemen. Ik kijk anders tegen het woord leider aan: voor mij is iedereen die een groep mensen aanstuurt een leider.” 

Frijhoff wilde voor deze leiders een managementboek schrijven dat “wél uitgelezen” wordt. “Hoe vaak blijven boeken niet (met de beste bedoelingen) hangen in theoretische beschouwingen?” Daarom heeft hij ervoor gekozen om het boek en de belangrijkste concepten in de vorm van een roman op te stellen. “Een roman heeft een spanningsboog en wordt daarom vaker en met meer plezier uitgelezen.”

Het boek ‘Kern is King’, dat Frijhoff schreef in samenwerking met media- en contentspecialist Iwan Oving, neemt de lezer mee in het leven van Oscar van Diepen, de CEO van het (fictieve) bedrijf Amstel Media. Als manager van een uitgeverij wordt hij geconfronteerd met uitdagingen die voor managers herkenbaar kunnen zijn. Uiteindelijk dient de zoektocht – maar: bovenal de gevonden oplossing – van Van Diepen als een voorbeeld voor leiders van organisaties, teams of groepen.

Kern is king, het boek van Marco Frijhoff en auteur Iwan Oving

Uitdaging van de 21ste eeuw: klantloyaliteit

Het verhaal in Kern is King speelt zich af aan het begin van de 21e eeuw: de jaren dat het internet waarmaakte wat het aan het einde van de 20e eeuw had beloofd: mensen over de hele wereld met elkaar verbinden. Na muziek- en filmuitgevers waren het nu de verspreiders van het gedrukte woord die last hadden van de omzetvernietigende kracht van het internet. De economische crisis in Europa en de Verenigde Staten had de vooruitzichten voor traditionele tijdschrift en boekenuitgevers verder verslechterd. Ook Amstel Media, een uitgever van tijdschriften en boeken had last van dit slechte (uitgeef)klimaat.

Het aantal fans van de tijdschriften van Amstel Media neemt in het verhaal in fors tempo af. Klanten zijn niet zo loyaal meer als vroeger, zo luidt de klacht van ondernemers geregeld. Het internet zou daar debet aan zijn. Ook met de hete adem van internetconcurrenten in je nek kun je de trouw van je klanten vergroten, stelt Frijhoff. Dat lukt, volgens de executive coach, door een kernrichting te kiezen. In Kern is King lees je hoe Van Diepen de kernrichting van Amstel Media ontdekt en hoe hij de mensen uit zijn organisatie met deze kernrichting verbindt. “Het verhaal wordt afgewisseld met tips en praktijkvoorbeelden. Dat maakt het boek een romanagementboek: een mix van een roman en een managementboek.”

Inspirerende leiders als voorbeeld

De expert in transformationeel leiderschap maakte voor het boek ‘Kern is King’ dankbaar gebruik van zijn eigen ervaringen als leidinggevende. Frijhoff heeft zelf vijftien jaar ervaring opgedaan in ontwikkelingstrajecten binnen organisaties, evenals vijf jaar als hulpverlener in een psychologische praktijk. Bovendien interviewde hij voor het boek meer dan veertig inspirerende leiders en managers. “De succesvolle managers ontdekten de kernrichting van hun organisatie en verbonden de organisatie vervolgens met deze richting.” 

Quote Marco Frijhoff

De kernrichting van een organisatie ontdekken leiders onder meer door ‘opnieuw te leren kijken’. Dat lukt onder meer door in gesprek te gaan met inspirerende sparringpartners. “Kern is King draait dan ook om het zoeken van de kernrichting van een bedrijf. Doordat je volgt hoe Van Diepen de kernrichting van Amstel Media zoekt, gaat deze theorie ook echt leven.”

De auteur stelt dat het niet alleen om het vinden van de kernrichting gaat, maar dat succesvolle managers ook over een andere eigenschap beschikken. Zij schakelen namelijk continu tussen het heden en toekomst. “Alsof ze op twee schaakborden tegelijk schaken: op het ene bord de dagelijkse operatie en op het andere bord de toekomstige richting van zijn organisatie.”

Volgens Frijhoff, een van de oprichters van advies- en trainingsbureau FYNCH, is het voor managers – in een steeds sneller veranderende wereld – lastiger om relevant te blijven. “Deze tijd vraagt om leiders die keuzes maken, helderheid scheppen, professionals uitdagen mee te denken en bij te laten dragen aan de ambities van de organisatie. Dat is nogal wat. Weet wat jij, als leider, nog niet wat jij in jouw organisatie structureel anders moet gaan doen? Het boek helpt om een antwoord op die vraag te formuleren.”