Gaby Baas en Wendy Heesbeen aan de slag bij The Next Organization
Gaby Baas en Wendy Heesbeen zijn onlangs aan de slag gegaan bij The Next Organization. Baas rondde recentelijk haar master af, terwijl Heesbeen al beschikt over uitgebreide werkervaring. Beiden vervullen nu bij het internationaal opererend organisatieadviesbureau de rol van Consultant.
Het is Bussum gevestigde The Next Organization is gespecialiseerd in het verbeteren van de commerciële prestaties van organisaties. Hierbij ondersteunt het bureau de directie van een onderneming vanuit het klantperspectief. Met een team van twintig medewerkers ondersteunt het kantoor de marketing- en verkoopactiviteiten van een organisatie te optimaliseren en te innoveren. Sinds kort maken Gaby Baas en Wendy Heesbeen onderdeel uit van het bureau.
Gaby Baas
Voor Gaby Baas is de komst naar het adviesbureau de eerste grote carrièrestap na het voltooien van haar studie. Gedurende haar opleiding aan de Nyenrode Business University – waar ze in september 2017 haar master in Management afsloot met een scriptie over verandermanagement en leiderschap – zette ze al enkele stappen in het adviesvak door een opdracht te vervullen voor de Belgische supermarktketen Colruyt: “Samen met mijn medestudenten werd ik benaderd door de Colruyt-groep om een strategisch plan te ontwikkelen. Dit project omvatte een trendanalyse van nieuwe ontwikkelingen in de voedings- en detailhandel.”
Tijdens haar gehele studie deed Baas veel internationale ervaring op. Zo specialiseerde ze zich tijdens haar master in International Management. Daarbij organiseerde ze bovendien voor dertig studenten een uitwisseling met de Renmin University of China. En tijdens haar bacheloropleiding Internationale Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen studeerde Baas een semester aan de Universiteit van Barcelona. Daar leerde ze bovendien Spaans en werkte ze een half jaar op een taalschool, waar ze verantwoordelijk was voor de interne marketing.
Verder vervulde ze een project bij Gasunie, waar ze samen met een internationaal team een strategische omgevingsscanning uitvoerde. Daarnaast besloeg het project activiteiten op het gebied van public affairs, zoals een veldanalyse in Brussel. Haar bachelorscriptie schreef ze bij ECOmunitypark in Oosterwolde en ging over storytelling in verschillende culturen. Haar uitgebreide ervaring met het buitenland en projecten sluit goed aan bij de internationale oriëntatie van haar nieuwe werkgever.
Zo onderzoekt het advieskantoor in samenwerking met de China Europe International Business School de verschillen in het koopproces in de telecombranche van mensen in de top en bodem van de sociale piramide. The Next Organization is dan ook blij dat Baas nu deel uitmaakt van het team van adviseurs: “Haar kracht ligt bij het benaderen van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken en het bedenken van creatieve oplossingen”, aldus het bureau over Baas.
Wendy Heesbeen
Naast Baas trad ook Wendy Heesbeen recentelijk als Consultant in dienst bij het kantoor, dat aangeeft dat Heesbeen beschikt over “ruime ervaring op het gebied van klantonderzoek, marketing en innovatie”. Deze ervaring deed ze onder meer op bij haar vorige werkgever, Essent, waar ze een jaar lang actief was als Senior Marketing Researcher. Hier was ze verantwoordelijk voor (strategische) projecten met klanten- en marktinzichten als vertrekpunt. Ook identificeerde ze bij de energieleverancier kansen voor verbetering van de commerciële prestaties.
Daarvoor was ze ruim vijf jaar werkzaam bij Ziggo in Utrecht, wederom als marktonderzoeker. Bij de telecommunicatiegigant bekommerde ze zich over het integreren van de klantbehoeften en -inzichten in (strategische) projecten. Ook verrichtte ze veelvuldig kwalitatief en kwantitatief onderzoek, waaronder op het vlak van (product)innovatie, propositietesten, customer satisfaction en loyalty. Bovendien fungeerde ze als adviseur voor (hoger) management, waarbij ze de consument- en marktinzichten moest vertalen naar overtuigende en bruikbare aanbevelingen op basis waarvan (strategische) beslissingen en langetermijnplannen konden worden gemaakt.
Heesbeen was voor die tijd, wederom zo’n vijf jaar, onderdeel van TNS NIPO. Als Research Manager & Account Manager was ze verantwoordelijk voor de verschillende fases in een project, zoals het creëren van onderzoeksvoorstellen, het opstellen en afnemen van vragenlijsten, de analyse en verwerking van de data, eindrapportages en klantpresentaties. Als accountmanager hield Heesbeen zich bezig met relatiebehoud en projectmanagement. Daarnaast adviseerde ze klanten (onder meer) op het gebied van kansen. Tevens stuurde ze het accountteam, de (jonge) onderzoekers en trainees aan, waarbij ze ook aandacht schonk aan hun persoonlijke ontwikkeling.
De eerste veertien maanden van haar carrière bracht Heesbeen door bij twee grootbanken. Eerst werkte ze zeven maanden als Document Controller & Productcoördinator bij ABN AMRO, en vervolgens was ze even lang in dienst bij de Rabobank, waar ze de rol van Claims Investigator vervulde. Daarvoor was ze bezig met de afronding van haar master in Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. In het kader van deze studie liep ze ook stage bij het trimbos-instituut, dat onderzoek doet naar geestelijke gezondheid, mentale veerkracht en verslaving.
Gedurende haar werkzame leven studeerde Heesbeen ook nog door. Zo behaalde ze bij ICM Opleidingen & Trainingen een NIMA B-diploma (marketing). Alle kennis en ervaring die ze gedurende haar opleidingen en in haar carrière opdeed, heeft ze nu meegebracht naar The Next Organization. Het bureau geeft aan dat dit haar een effectieve adviseur maakt: “Met haar betrokken houding en focus op kwaliteit zorgt zij voor draagvlak en boekt daarmee succesvolle resultaten voor de klant.”