De meest inspirerende organisaties en personen volgens Nederlanders

04 december 2017 Consultancy.nl

IKEA, Tesla en Apple zijn volgens Nederlanders de meest inspirerende organisaties. Barack Obama en, opvallend genoeg, twee mensen die niet langer onder ons zijn, Nelson Mandela en Martin Luther King, vormen de top drie van de meest inspirerende leiders. Linda de Mol, Floortje Dessing en Koningin Maxima voeren de lijst aan van inspirators van eigen bodem.

Voor het zevende jaar op rij deed Synergie, een adviesbureau gespecialiseerd in merkstrategie, klantbeleving en organisatieontwikkeling, onderzoek naar wat volgens Nederlanders de meest inspirerende organisaties van ons land zijn. Aan het onderzoek deden bijna 2.000 Nederlandse consumenten mee. Om inspiratie te definiëren, namen de onderzoekers vier pijlers van organisaties onder de loep: de authenticiteit van de visie en maatschappelijke rol, de mate van innovatie, de betrouwbaarheid en relevantie van de producten en de manier waarop ze relaties bouwen met klanten.

Op basis van zowel een kwalitatief als een kwantitatief assessment rangschikten de onderzoekers de veertig organisaties die volgens het grote publiek het meest inspirerend zijn. Deze bedrijven en organisaties worden als inspirerend ervaren omdat consumenten simpelweg de ontwikkelingen van de organisatie volgen, of omdat ze er graag zouden werken, of omdat ze een blije klant van de organisatie zijn of dat willen worden.

Top 40 meest inspirerende organisaties - 1-20

Meest inspirerende organisaties

IKEA kwam dit jaar, net als in 2013 en 2014, als grote winnaar uit de bus. De Zweedse doe-het-zelf meubelgigant mag zich sinds de start van de ‘Inspirerende 40’ ranking een vaste speler noemen in de top van de lijst. Het bedrijf heeft zijn succes volgens de onderzoekers te danken aan een visie waarin continu werken aan ‘creating a better everyday life’ centraal staat. IKEA heeft zelfs zijn al hoge score op ‘organisatie’ nog met 1% weten te verbeteren.

Op twee en drie staan twee grote Amerikaanse bedrijven: Tesla en Apple. Tesla, vernoemd naar de natuurkundige Nikola Tesla, is niet alleen het bedrijf achter het elektrische automerk, maar produceert daarnaast ook oplossingen voor energieopslag en zonnepanelen. Apple’s derde plek is niet heel verrassend, gezien het wijdverspreide beeld dat van het technologiebedrijf bestaat als misschien wel het innovatiefste bedrijf van het moment. Op de vierde plek staat Bol.com, tegenwoordig onderdeel van retailconcern Ahold, dat ook met supermarktmerk Albert Heijn terugkomt in de top 40. Het Rode Kruis is met de vijfde plek het hoogst genoteerde goede doel, boven andere goede doelen in de lijst zoals KWF (#14) en WNF (#29), die vooral hoog scoren op de pijler ‘visie’.

De zesde plek gaat naar Philips, terwijl speelgoedmerk Lego dit jaar op de zevende plek eindigt. Tony’s Chocolonely, dat zich twee jaar lang de meest inspirerende organisatie van Nederland mocht noemen, is gedaald op de lijst. Het eerlijke, slaafvrije chocolademerk leverde 5,3% in op zijn inspiratiescore, maar mag zich desondanks met een achtste plek nog steeds een van de meest inspirerende organisaties van Nederland noemen. De rest van de top tien bestaat uit twee populaire attracties: het Rijksmuseum en de Efteling.

Dopper pakt met zijn duurzame drinkflessen de elfde plek, gevolgd door sportschoenenmerk Nike en cosmeticabedrijf Rituals. Na KWF volgt op de vijftiende plek elektronicabedrijf Samsung. De rest van de top 20 bestaat uit Lidl, BMW, Coolblue, Marktplaats en fietsenmerk Gazelle.

Opvallend is dat de bankensector weinig inspirerend is volgens Nederlandse consumenten. Dit jaar staat er geen enkele bank in de top 40. Triodos Bank, RegioBank, Rabobank, ING en ABN AMRO vielen dit jaar allemaal buiten de top 40. Triodos was de jaren hiervoor een vaste top-40 speler, maar verliest nu fors, met vooral lagere scores op de pijlers ‘organisatie’, ‘product’ en ‘visie’.

Bij het samenstellen van de groep koplopers op het gebied van inspiratie, hebben de adviseurs van Synergie enkele lessen weten te ontdekken die als rode draad door de inspirerende top 40 organisaties lopen. Ten eerste hebben de inspirerende organisaties een duidelijk doel voor ogen en zijn ze opvallend klantgericht. Ten tweede weten ze de kracht te benutten van wat de onderzoekers ‘smart creativity’ noemen: een combinatie van technologie en innovatie die de impact van oplossingen vergroot. “Ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten, waarbij ze in een open dialoog met de markt (klanten) vernieuwen en innovatie zien als een doorlopend proces”, aldus de onderzoekers.

Top 40 meest inspirerende organisaties - 21-40

Sociale en maatschappelijke relevantie blijven belangrijke factoren, maar ook de manier waarop organisaties opereren, kan de perceptie van inspiratie beïnvloeden: “Organisaties die steeds meer flexibel werken, voortdurend vernieuwen en technologie inzetten om de impact te vergroten, doen het goed in de ranking”, schrijven de auteurs in het onderzoeksrapport.

Meest inspirerende leiders

Het Inspirerende 40-onderzoek keek ook naar wie in de ogen van Nederlandse de meest inspirerende mensen zijn. Wat inspirerende organisaties zijn voor markten, zijn inspirerende leiders voor organisaties. Zij bewegen organisaties en inspireren collega’s in hun werk en leven. En dat werpt volgens de onderzoekers zijn vruchten af: productiviteit van geïnspireerde medewerkers ligt volgens onderzoek van Bain & Company 125% hoger dan die van slechts ‘tevreden’ medewerkers. Voor de lijst van meest inspirerende personen werden 1.830 mensen – volgens Synergie representatief voor de samenstelling van de Nederlandse beroepsbevolking – gevraagd om hun mening te geven over het inspiratiegehalte van leiders.

Oud-president van de Verenigde Staten Barack Obama is de meest inspirerende persoon volgens Nederlanders. Hij doet het daarmee stuk beter dan Donald Trump, de huidige president van de Verenigde Staten, die niet voorkomt in de lijst. Hij wordt in de lijst gevolgd door Nelson Mandela en Martin Luther King. De eerste vrouw op de lijst, Oprah Winfrey, vinden we op plek 4. Barack Obama’s vrouw Michelle Obama, staat als tweede vrouw op de lijst en komt terecht op plek 5. De eerste Nederlander is ook een dame, op plek 7: Linda de Mol. Zij wordt gevolgd door presentator Floortje Dessing en de Dalai Lama. De zesde en tiende plek gaan niet naar bekende personen, maar respectievelijk naar de moeder en vader van de respondenten.

De elfde plek is voor Koningin Maxima, die opvallend veel hoger scoort dan haar man Koning Willem-Alexander, die op de 25e plek eindigt. De twaalfde plek gaat naar Johan Cruijff en Johnny de Mol, het neefje van Linda, staat op de dertiende plek – maar liefst zestien plekken boven zijn vader, John de Mol jr. De rest van de top 20 bestaat uit Virgin-baas Richard Branson, Chantal Janzen, GroenLinks lijsttrekker Jesse Klaver, astronaut André Kuipers, voormalig Amerikaans president John F. Kennedy en Steve Jobs, oprichter van Apple.