IG&H voegt oud-bestuurder Mark Boerekamp toe aan partnerteam
IG&H heeft een zwaargewicht toegevoegd aan zijn digitale praktijk. Per 1 november treedt Mark Boerekamp, hiervoor Chief Operating Officer van APG en partner bij Accenture, toe als vennoot bij het Utrechtse consultancybureau.
In februari dit jaar maakte APG, met een beheerd vermogen van €456 miljard en circa 4,5 miljoen deelnemers een van de grootste pensioenbeheerders van Nederland, bekend dat Mark Boerekamp besloten had om het bedrijf te verlaten. Vijf jaar eerder sloot hij zich bij APG aan, en in de tussentijd heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de transformatie die de pensioenbeheerder heeft ondergaan. Hij wordt onder meer door Bart Le Blanc, voorzitter van de raad van commissarissen van APG, geroemd voor zijn concrete bijdragen aan het verlagen van de uitvoeringskosten per deelnemer, het invoeren van een ‘agile’ manier van werken en het verbeteren van het innovatief vermogen door beter in te spelen op technologische ontwikkelingen.
“Sinds 2012 heeft Mark op bezielende en succesvolle wijze leidinggegeven aan het proces van vernieuwing in de operaties van APG’s pensioenfondsklanten. Wij zijn erg blij met zijn voortdurende betrokkenheid bij de Brightlands Smart Services Campus en wensen hem veel succes bij zijn volgende carrièrestap”, zei Le Blanc in februari.
Boerekamp geeft zelf aan er bewust voor te hebben gekozen om zijn aftreden in het eerste kwartaal van 2017 bekend te maken. “Grote veranderprojecten op het gebied van communicatie, pensioenadministratie en ICT naderen hun afronding, waarmee een nieuwe fase aanbreekt binnen APG. Ik grijp dit moment aan om me te oriënteren op een volgende stap in mijn carrière”, legde hij uit.
Na een periode van oriënteren heeft hij recent de knoop doorgehakt. Aan interesse in de ervaren bestuurder, die eerder in zijn carrière benoemd werd als Goudhaantje door Nederlands vakblad Management Team, was geen gebrek. Boerekamp, die agrarische economie en bedrijfseconomie heeft gestudeerd aan respectievelijk de Wageningen University en Tilburg University en in 1998 de titel Register Accountant behaalde, heeft ervoor gekozen om zich aan te sluiten bij IG&H Consulting & Interim, met rond de 120 consultants een van de grotere consultancybureaus van ons land.
Boerekamp vertelt zelf over zijn keuze: “Bij IG&H kan ik mijn passie voor innovatie, nieuwe technologieën en digitale vraagstukken combineren met mijn droom van ondernemerschap. De balans tussen ambitie, aandacht voor de mens, diepgewortelde klantrelaties, en de kwaliteit van mensen en dienstverlening zijn aanleiding voor mij om juist voor IG&H te kiezen.”
Achtste partner
Boerekamp is benoemd tot partner en is daarmee de achtste partner van het adviesbureau. De andere partners zijn Jan Berkvens, Jan van Hasenbroek, Martijn Hogenelst, Jean Paul Hokke, Frans Liem, Robert Spieker en Hugo van Vledder. Van Hasenbroek, de managing partner van IG&H, vertelt dat hij en het partnerteam “enorm verheugd” zijn over de komst van de bestuurder: “Onze visie is dat business en technologie geïntegreerd aangepakt moeten worden, om bedrijfsstrategieën voor onze klanten direct werkbaar te maken naar concrete resultaten. Mark is gezien zijn brede kennis en zijn krachtige persoonlijkheid, als geen ander in staat om de verbindingen te maken en de versnellingen te realiseren die hiervoor nodig zijn.”
Voordat Boerekamp aan de slag ging bij APG, was hij twaalf jaar werkzaam bij Accenture, waar hij tientallen programma’s op het gebied van business, IT en outsourcing begeleidde. In zijn laatste rol bij de Amerikaanse consultancy- en technologiegigant was hij verantwoordelijk voor de activiteiten in de financiële sector. Hij begon zijn carrière als accountant bij PwC en werd consultant na een korte uitstap naar automotive-gigant Daimler.
Bij IG&H zal Boerekamp zich richten op het verder uitbouwen van de digitale praktijk van het Utrechtse bureau. Zijn aanstelling komt in een periode van grote veranderingen voor het internationale bedrijfsleven. Digitalisering zorgt voor diepgaande veranderingen in bijna alle sectoren en industrieën. Voor veel producten, diensten en verdienmodellen die de afgelopen tientallen jaren succesvol waren, is geen markt meer in een digitale wereld. Verouderde IT-systemen moeten worden vervangen en verbeterd door nieuwere, meer efficiënte technologieën. Om te overleven in de digitale wereld, moeten organisaties opnieuw uitvinden wat zij doen en hoe en waarom zij dit doen.
Boerekamp sluit af: “Ik kijk ernaar uit om samen met mijn nieuwe collega’s de positie van IG&H te versterken, uit te bouwen en onze klanten verder te ondersteunen in de uitdagingen van deze tijd.”