Robin Baaij over de FutuRetail business course van Strategy&
Op 12 en 13 oktober organiseert Strategy& de FutuRetail business course. Tijdens het tweedaagse programma daagt Strategy& deelnemers uit om samen met andere ambitieuze en getalenteerde studenten te werken aan een visie en strategie tot 2025 voor een multinational in de Retail industrie. Daarbij krijgen studenten de kans om zowel de inhoudelijke als de informele kant van Strategy& te leren kennen. Consultancy.nl stelde vijf vragen aan Robin Baaij, die in 2016 deelnam aan FutuRetail en begin deze maand bij het Strategy& is gestart als Associate.
Kun je jezelf kort introduceren?
Mijn naam is Robin Baaij en ik ben vorige week begonnen als Associate bij Strategy&. Ik heb een achtergrond in Lucht- en Ruimtevaarttechniek, waarbij ik me tijdens mijn master in Delft heb toegelegd op Control & Simulation. Naast deze master ben ik lid geweest van het bestuur van UniPartners in Delft, waar ik nu onderdeel ben van de Raad van Toezicht. Mijn grote passies zijn koken en skiën, en ik loop zo nu en dan een marathon.
Vorig jaar heb je deelgenomen aan de FutuRetail Business Course van Strategy&. Waarom besloot je deze business course te volgen?
Via mijn studie en door mijn bestuursjaar ben ik vaak in aanraking gekomen met strategy consulting en was ik nieuwsgierig geworden. FutuRetail leek mij de uitgelezen kans om te zien hoe het werk van een strategie consultant eruit ziet. Ik was met name erg benieuwd hoe ik met mijn technische achtergrond waarde kon toevoegen en hoe de skills die ik tijdens mijn studie heb opgedaan toe te passen zijn in het bedrijfsleven.
Wat heb je geleerd van je deelname en hoe zet je die kennis op dagelijkse basis in? Wat maakt de business course van Strategy& in jouw ogen uniek?
Het is mij opgevallen dat de stap van techniek naar consulting moeiteloos kan worden gezet. Mensen met een technische achtergrond zijn erg goed in het structureren van problemen en dit is iets wat elke dag weer terugkomt in het werk. Tijdens FutuRetail heb ik daarnaast geleerd dat strategie consulting niet alleen draait om het oplossen van moeilijke problemen, maar ook om het samenwerken met de mensen om je heen. Dit is dan ook wat Strategy& en FutuRetail uniek maakt; de diversiteit van de mensen en de ongedwongen sfeer binnen het kantoor maakt de business course een ontzettend leuke ervaring waar je de unieke mogelijkheid krijgt om een kijkje te nemen in het werk en leven van een strategie consultant bij Strategy&.
Je bent inmiddels gestart bij Strategy& als Associate. Waar ga je je zoal mee bezighouden in die nieuwe functie?
Als Associate zal ik in de eerste maanden voornamelijk de basis skills van een strategie consultant leren. Voorbeelden daarvan zijn het maken van modellen, maar ook het structureren en helder op papier krijgen van analyses en uitkomsten. Strategy& biedt een uitgebreid trainingscurriculum aan waardoor ik mij snel kan ontwikkelen. Onderdeel van dit curriculum is de training ‘Introduction to Strategy Consulting’ die ik over een maand zal volgen. Tijdens deze training komen alle Europese new hires een week samen in München om in sneltreinvaart hun strategie consulting toolkit op te bouwen, en natuurlijk ook om elkaar te leren kennen. Naast het trainingsprogramma is er binnen Strategy& ook een mentoring systeem waarbinnen ik gekoppeld ben aan een buddy, een junior- en een senior mentor, die mij ondersteunen in mijn professionele en persoonlijke ontwikkeling. Allemaal spannende nieuwe dingen!
Tot slot, wat raad je studenten aan die nog twijfelen of ze willen deelnemen aan de business course? Kun je wat tips geven?
FutuRetail was voor mij een geweldige ervaring en ik zou iedereen die overweegt strategie consultant te worden aanraden deze business course te volgen. Tijdens de course krijg je inzicht in zowel de formele als informele aspecten van het werk en het kantoor. Het formele aspect komt terug in het werken aan de case en de verschillende trainingen die zijn opgenomen in het programma; je werkt onder begeleiding van een ervaren consultant en krijgt trainingen op het gebied van bijvoorbeeld ‘Succeeding in Teams’ en ‘Problem Structuring’. Het informele aspect zit in de manier waarop je samenwerkt met je team, de lunches en diners en de avond die je samen op stap gaat. Via FutuRetail heb ik de mensen binnen het kantoor leren kennen en dat is de reden dat ik zo enthousiast ben geworden over werken bij Strategy&!
FutuRetail Business Course 2017
Geïnteresseerden voor de aankomende FutuRetail business course kunnen zich tot en met 11 september 2017 aanmelden door hun motivatie en CV (beide Engelstalig) op te sturen, inclusief hun cijferlijsten (VWO, Bachelor en Master). Op basis van de sollicitaties worden kandidaten geselecteerd en uitgenodigd voor de selectie interviews (19, 20, 21 en 22 september). De geselecteerde kandidaten krijgen op een van deze dagen twee case interviews. Er zal een selectie van 20 tot 25 studenten uitgenodigd worden voor de business course.