De adoptie van e-health gaat te langzaam in Nederland

21 juni 2017 Consultancy.nl

Ondanks de hoge verwachtingen omtrent e-health, verloopt de adoptie ervan in Nederland niet snel genoeg. Dit komt met name door het ontbreken van de juiste prikkels, schrijft Richard Bussink, Senior Manager Digitale Transformatie in de zorgpraktijk van EY.

E-health lijkt in Nederland steeds meer een uitgestelde belofte. We slaan elkaar tijdens congressen euforisch op de schouder over de grenzeloze mogelijkheden van nieuwe technologische hoogstandjes in de zorg, maar in de praktijk zien we ze nauwelijks terug. De droom is er, maar de adoptie van e-health gaat te langzaam. Er wordt nauwelijks voortgang geboekt, het blijft steken in enthousiaste pilots en goede bedoelingen.

Mis-match

Het gebruik van bijvoorbeeld video-consults door medisch specialisten is in de afgelopen drie jaar nauwelijks gestegen, terwijl de vraag er volgens de laatste e-health-monitor wel is. 61% van de patiënten zegt voor het gebruik van video-consults te zijn, terwijl niet meer dan 4% van de specialisten deze mogelijkheid aanbiedt. Dan is er dus sprake van een behoorlijke mis-match tussen vraag en aanbod. 

Oké, we kunnen in toenemende mate online een afspraak met de zorgverlener maken en daarvoor zelfs een sms-herinnering ontvangen. En de Thuisarts-app van het NHG is bij wijze van uitzondering ook een behoorlijk succes, maar verwachte doorbraken op het gebied van slimme thuismeetapparatuur blijven uit. Meerdere bedrijven die opereren op de e-health-markt gingen failliet, andere leveranciers trokken zelf de stekker uit hun e-health-projecten. 

De adoptie van E-health gaat te langzaam in Nederland

Bekostigingsmodellen

Ik maak me grote zorgen over de ontwikkeling van de e-health-markt in Nederland. Innovatie is geen luxe, maar noodzaak. Bijvoorbeeld omdat we volgens het Centraal Planbureau een groeiend en alarmerend tekort aan zorgverleners hebben. We moeten ons geen zand in de ogen laten strooien als het buitenland ons complimenteert met onze voorhoedepositie ten aanzien van toepassingen op het gebied van e-health. Ze bedoelen dat we met ons elektronisch patiënten- of cliëntendossier aan kop gaan, maar dat is iets anders. 

Misschien moeten we realistisch zijn en concluderen dat de disruptieve invloed van nieuwe technologie en de snelheid van adoptie zoals die in de retail, media en auto-industrie gestalte heeft gekregen in de zorgsector niet werkt. Het feit dat je in de zorg nooit rechtstreeks hoeft te betalen voor een behandeling helpt evenmin. Ook remmende bekostigingsmodellen, inclusief volumeplafonds helpen niet echt. Voor de gevestigde partijen op de Nederlandse zorgmarkt inclusief zorgverzekeraars zijn er eenvoudigweg onvoldoende financiële incentives om van e-health een doorslaand succes te maken. De belangen zijn blijkbaar of niet groot genoeg of nog te verschillend.

Buitenspel

Het is echt een gemiste kans dat de juiste prikkels voor een doorbraak van e-health grotendeels ontbreken. In het verleden werd innovatie in de zorg met tientallen miljoenen gesubsidieerd, maar toen men constateerde dat dit niet werkte droogden de subsidiestromen snel op. Inmiddels is er een geldstroom voor digitalisering specifiek voor algemene ziekenhuizen op gang gekomen (VIPP-programma). Dat is weliswaar een juist en hoopvol initiatief, maar het is niet genoeg. Zowel de care als de huisartsenzorg staan in dit verband ten onrechte buitenspel. 

Het is echt de hoogste tijd dat de innovatie condities verbeterd worden waardoor grootschalige toepassingen van nieuwe zorgconcepten, ondersteund door technologie daadwerkelijk van de grond komen. De juiste financiële prikkels zijn daarbij een randvoorwaarde. Alle partijen in de zorg hebben hun eigen verantwoordelijkheid, maar vooral de overheid en de zorgverzekeraars zijn nu aan zet om dit te gaan tackelen.

De droom is er, de noodzaak is helder, we zijn ambitieus en hebben talent genoeg. Mag het alleen iets sneller?

Dit artikel van Richard Bussink, Senior Manager Digitale Transformatie in de zorgpraktijk van EY, is eerder geplaatst op Skipr.nl.


Profiel
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup