Consultants en bankiers vaker in pak en business casual

07 april 2017 Consultancy.nl

Consultants en bankiers gaan vaker in pak naar hun werk in vergelijking met overige beroepsgroepen. Ze vinden een pak beter aansluiten bij hun beroep en werkzaamheden en zijn van mening dat het ook meer autoriteit uitstraalt.

Uit een enquête van House of Einstein, een bedrijf dat een personal shopping service biedt aan zakenmannen, onder ruim 500 business professionals en ondernemers blijkt dat bijna alle mannen geloven dat goede kleding bijdraagt aan hun carrière. Maar liefst 87% van de ondervraagden denkt dat goede kleding bijdraagt aan zijn carrière en succes. Onder consultants en bankiers is dit percentage 88%.

Van de hele respondentengroep zegt 20% dat ze in pak naar werk gaan, terwijl 38% zich business casual kleedt – vaak een colbert met net overhemd. De overgebleven 42% geeft aan zich aan te kleden op de manier waar ze zin in hebben en casual naar werk te gaan. Volgens Mei Ling Tan, medeoprichter van House of Einstein, weerspiegelt de kledingmix de huidige tijdsgeest. “Smart casual is in het kielzog van flexibeler werken een belangrijke trend op de werkvloer en wint aan terrein. Goed zakelijk, maar niet in pak, zoals een nette spijkerbroek met een overhemd en een jasje. De man die vroeger in pak ging, wil nu meer casual gekleed gaan. De man die louter casual kleding droeg, wil zichzelf nu zakelijker presenteren.”

Vaker in pak en business casual

Bij de doelgroep consultants en bankiers kantelt het beeld naar netter gekleed zijn. 29% trek een pak aan naar werk, terwijl 46% kiest voor business casual. Deze keuze komt voort uit de perceptie van klanten hoe mensen in dit beroep gekleed horen te gaan en het feit dat zij vaak een dienst moeten verkopen, factoren die passende kleding relatief belangrijk voor hen maken. Dit valt ook te herleiden uit de antwoorden die deze doelgroep heeft gegeven op drie andere vragen. Op de vraag ‘Hoe voel je je als je in pak gaat?’ zegt slechts 15% van de consultants en bankiers “ik draag nooit pakken”, ten opzichte van het gemiddelde van 26% over de hele linie. 76% van de (financiële) adviseurs zegt dat het dragen van een pak hen helpt om autoriteit uit te stralen, terwijl het gemiddelde bij deze vraag tien procentpunten lager ligt.

Consultants en bankiers vaker in pak en business casual

Driekwart van de consultants en bankiers vindt bovendien dat de werkgever zich met de kleding van werknemers mag bemoeien, terwijl over de hele linie genomen twee derde (66%) het hiermee eens is.

Mei Ling Tan benadrukt dat, ondanks dat het logisch is dat zakelijke topadviseurs als consultants en bankiers zich vaker in een pak hijsen, het belangrijk is dat ook zij zich aanpassen aan de nieuwe manier waarop vandaag de dag zaken wordt gedaan. Klanten zijn niet langer alleen CEO’s en bestuurders van organisaties, maar consultancybureaus werken ook steeds vaker voor startups of middenmanagers. Bovendien bevinden ze zich ook steeds vaker tegenover een nieuwe lichting bestuurders, zoals Mark Zuckerberg van Facebook, die leiding geeft in een t-shirt of koltrui.

“Het idee is dat je je kleding aanpast naargelang de situatie en de afspraken op die dag. Gelukkig doen de meeste Nederlandse mannen dit. Slechts 7% houdt helemaal geen rekening met zijn agenda als hij ’s ochtends voor zijn kledingkast staat. Bij het geven van een presentatie wordt er extra aandacht besteed aan kleding”, aldus de ondernemer.

Juist bij consultants en bankiers kan het op dit vlak wel eens misgaan. 33% van de respondenten zeggen dat ze wel eens het idee hebben dat ze de verkeerde kleding dragen op werk, onder consultants en bankiers is dit bijna de helft (48%). De helft van de respondenten vindt dat een hoodie (trui met capuchon) ongepast is, en een kwart van de mannen vindt sneakers op de werkvloer bovendien ook nog steeds niet kunnen.

Gerelateerd: Consultants gaan zich steeds meer situationeel kleden.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup