Consultants en bankiers vaker in pak en business casual
Consultants en bankiers gaan vaker in pak naar hun werk in vergelijking met overige beroepsgroepen. Ze vinden een pak beter aansluiten bij hun beroep en werkzaamheden en zijn van mening dat het ook meer autoriteit uitstraalt.
Uit een enquête van House of Einstein, een bedrijf dat een personal shopping service biedt aan zakenmannen, onder ruim 500 business professionals en ondernemers blijkt dat bijna alle mannen geloven dat goede kleding bijdraagt aan hun carrière. Maar liefst 87% van de ondervraagden denkt dat goede kleding bijdraagt aan zijn carrière en succes. Onder consultants en bankiers is dit percentage 88%.
Van de hele respondentengroep zegt 20% dat ze in pak naar werk gaan, terwijl 38% zich business casual kleedt – vaak een colbert met net overhemd. De overgebleven 42% geeft aan zich aan te kleden op de manier waar ze zin in hebben en casual naar werk te gaan. Volgens Mei Ling Tan, medeoprichter van House of Einstein, weerspiegelt de kledingmix de huidige tijdsgeest. “Smart casual is in het kielzog van flexibeler werken een belangrijke trend op de werkvloer en wint aan terrein. Goed zakelijk, maar niet in pak, zoals een nette spijkerbroek met een overhemd en een jasje. De man die vroeger in pak ging, wil nu meer casual gekleed gaan. De man die louter casual kleding droeg, wil zichzelf nu zakelijker presenteren.”
Vaker in pak en business casual
Bij de doelgroep consultants en bankiers kantelt het beeld naar netter gekleed zijn. 29% trek een pak aan naar werk, terwijl 46% kiest voor business casual. Deze keuze komt voort uit de perceptie van klanten hoe mensen in dit beroep gekleed horen te gaan en het feit dat zij vaak een dienst moeten verkopen, factoren die passende kleding relatief belangrijk voor hen maken. Dit valt ook te herleiden uit de antwoorden die deze doelgroep heeft gegeven op drie andere vragen. Op de vraag ‘Hoe voel je je als je in pak gaat?’ zegt slechts 15% van de consultants en bankiers “ik draag nooit pakken”, ten opzichte van het gemiddelde van 26% over de hele linie. 76% van de (financiële) adviseurs zegt dat het dragen van een pak hen helpt om autoriteit uit te stralen, terwijl het gemiddelde bij deze vraag tien procentpunten lager ligt.
Driekwart van de consultants en bankiers vindt bovendien dat de werkgever zich met de kleding van werknemers mag bemoeien, terwijl over de hele linie genomen twee derde (66%) het hiermee eens is.
Mei Ling Tan benadrukt dat, ondanks dat het logisch is dat zakelijke topadviseurs als consultants en bankiers zich vaker in een pak hijsen, het belangrijk is dat ook zij zich aanpassen aan de nieuwe manier waarop vandaag de dag zaken wordt gedaan. Klanten zijn niet langer alleen CEO’s en bestuurders van organisaties, maar consultancybureaus werken ook steeds vaker voor startups of middenmanagers. Bovendien bevinden ze zich ook steeds vaker tegenover een nieuwe lichting bestuurders, zoals Mark Zuckerberg van Facebook, die leiding geeft in een t-shirt of koltrui.
“Het idee is dat je je kleding aanpast naargelang de situatie en de afspraken op die dag. Gelukkig doen de meeste Nederlandse mannen dit. Slechts 7% houdt helemaal geen rekening met zijn agenda als hij ’s ochtends voor zijn kledingkast staat. Bij het geven van een presentatie wordt er extra aandacht besteed aan kleding”, aldus de ondernemer.
Juist bij consultants en bankiers kan het op dit vlak wel eens misgaan. 33% van de respondenten zeggen dat ze wel eens het idee hebben dat ze de verkeerde kleding dragen op werk, onder consultants en bankiers is dit bijna de helft (48%). De helft van de respondenten vindt dat een hoodie (trui met capuchon) ongepast is, en een kwart van de mannen vindt sneakers op de werkvloer bovendien ook nog steeds niet kunnen.
Gerelateerd: Consultants gaan zich steeds meer situationeel kleden.