Marktlink adviseert ondernemer bij management buy-in van Packpower

05 december 2016 Consultancy.nl

Ondernemer Paul Harkema heeft middels een management buy-in 70% van de aandelen van het verpakkingsbedrijf Packpower in Zevenbergen overgenomen van grootaandeelhouder Jaan van Aert. Beide ondernemers werden aan elkaar gekoppeld door bemiddeling van Marktlink, nadat meerdere potentiële kopers zich bij het Brabantse bedrijf hadden gemeld. De dagelijkse leiding komt met de overname in handen van Harkema.

Packpower is gespecialiseerd in de productie van kwalitatief hoogwaardige kunststofverpakkingen middels ‘blow moulding’, een extrusie-blaastechniek. De motorolieflacon met zichtstreep is één van de bekende verpakkingen die Packpower produceert. Nieuwe grootaandeelhouder Paul Harkema zocht een bedrijf met een goede technische basis. “Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de waardeketen van kunststoffabricaten,” aldus Harkema. “Het potentieel van deze markt is enorm, omdat het een product is waar wereldwijd vraag naar is. Zeker de kunststofverwerkende industrie en de recycling van kunststof voor alledaagse toepassingen is in trek.”

De nieuwe eigenaar is pas 31 jaar, maar heeft al een heel ondernemersleven achter zich. Harkema komt uit een echt ondernemersgezin. Hij richtte zich meteen vanuit de European Business School in Londen op ondernemen en was onder andere eigenaar van IWESA Group, waarbij hij tijdens zijn studie de marketingrechten van de Benelux verwierf voor twee toonaangevende horlogemerken uit Spanje. Vervolgens richtte hij zich vanaf 2009 op zijn huidige expertiseveld, het recyclen van (kunststof)afval door het toepassen van innovatieve technologie.

Marktlink adviseert ondernemer bij management buy-in van Packpower

Buy-and-build

De overname van Packpower is voor Harkema een logische volgende stap in zijn ondernemersbestaan. Harkema: “Ik zie unieke kansen om deze nieuwe onderneming verder te ontwikkelen. Het gaat mij niet zo zeer om Packpower groter te maken, maar ik zie een buy-and-build strategie voor me. Het liefst neem ik mijn grootste naaste concurrent morgen nog over.”

Volgens overnamespecialist Vincent Pastoor, adviseur bij Marktlink, zijn er volop kansen voor buy-and-build in de kunststof-verwerkende industrie: “We signaleren veel bedrijven in deze branche die te kampen hebben met het opvolgingsvraagstuk. De meeste bedrijven zijn te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet, een strategische koper binnen het MKB is dan vaak een prima overnamekandidaat.”

Slagvaardiger

Harkema: “Packpower kon wel wat nieuwe energie gebruiken. In de eerste plaats door slagvaardiger te werk te gaan en meer te communiceren, toegespitst op de wensen van de klant. Packpower is een onderneming die nu 24 uur per dag en vijf dagen in de week is bezet. Ik wil naar zeven dagen in de week en een hogere continue bezetting van de machines.”

Volgens de nieuwe eigenaar dient hiervoor het bedrijf omgebouwd te worden, waardoor er meer opslagcapaciteit ontstaat en een verbeterde logistiek voor efficiëntere productieruns. Om in de toekomst ook in het weekend te produceren is een investering in personeel noodzakelijk, volgens hem. De onderneming beschikte over circa 15 medewerkers toen hij het overnam, maar daar komt nieuwe aanwas bij. “Ik investeer in het personeel door onder andere trainingen. Niet in de schoolbanken, maar aan de machines. Door een kennisslag maak je je organisatie volwassener. Je kunt naar een hoger strategisch niveau en bent niet meer afhankelijk van één persoon.” 

Paul Harkema - Packpower

Innovatie

Packpower is een bedrijf dat al jaren een gedegen positie in de markt heeft, het bedrijf heeft een zeer flexibel karakter en de wensen van de klant staan op nummer één. Daarnaast is het ook zeker een innovatief bedrijf. “Een van de aspecten die mij zeer trok was het acquireren van een nieuwe internationale klant, niet door actieve verkoop maar door kennis en kunde,” meldt Harkema. “Wij maken cartridges voor industriële printers, waarbij wij een nieuwe manier hebben bedacht om de barrière eigenschappen van het kunststof te vergroten door te werken met een bepaalde toevoeging aan onze grondstof. Sinds begin mei produceren wij dit product continu en zijn we al bezig met nieuwe producten die hierop bouwen. De eerste bouwsteen voor een 24/7 productie is hiermee gelegd.”

Vanuit zijn achtergrond heeft Harkema veel ervaring met recycling, ook dit wil hij toepassen bij Packpower. “De eerste testen met een hoogwaardig gerecycled granulaat zijn met succes afgerond. Een dergelijke grondstof wordt al enige tijd gebruikt voor het maken van vuilniszakken, emmers en bumpers, echter is het toepassen van dergelijk materiaal in het extrusieblaasproces nieuw. Nu de eerste testen positief zijn afgerond bekijken wij met een aantal klanten de mogelijkheid om deze duurzame grondstof op grotere schaal in te zetten,” vertelt hij enthousiast.

More on: Marktlink
Netherlands
Company profile
Marktlink is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Marktlink

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.