B&A onderzoekt effectiviteit van innovatieprogramma IMVO

17 november 2016 Consultancy.nl

In opdracht van MVO-Nederland neemt adviesbureau B&A het overheidsprogramma Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) onder de loep. De evaluatie moet zowel MVO-Nederland als het ministerie van Buitenlandse Zaken een onafhankelijk perspectief bieden op de effectiviteit van het programma. De eindrapportage wordt binnenkort opgeleverd.

Sinds 2012 geeft bedrijvennetwerk MVO-Nederland uitvoering aan het programma Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO). Het programma is bedoeld om duurzame handelsketens tussen ontwikkelingslanden en het Nederlandse MKB vorm te geven en te versnellen. Binnen dit ‘innovatieprogramma’ voeren ondernemers samen met ketenpartners verbetertrajecten uit en toetsen ze of, en welke MVO programma’s een kans van slagen hebben.

Eind dit jaar loopt het project af, en om er achter te komen welke opbrengsten en inzichten het programma de afgelopen jaren heeft opgeleverd, heeft MVO Nederland de hulp ingeschakeld van
B&A, een adviesbureau uit Den Haag dat beleidsmakers adviseert bij de transformatie naar een nieuwe, slagvaardige overheid. De adviseurs van B&A voeren momenteel een evaluatiestudie uit waarmee de effectiviteit van het IMVO programma in kaart wordt gebracht. Aan de hand van de resultaten kan de aanpak van de nog lopende projecten worden aangescherpt en bovendien kunnen de aanbevelingen en ‘lessons learned’ uit het onderzoek als basis dienen voor mogelijke vervolgactiviteiten. 

MVO

Het evaluatieonderzoek wordt uitgevoerd op basis van een audit van de interne projectdossiers en verdiepende en toetsende gesprekken met stakeholders en tientallen ondernemers uit verschillende branches, waaronder: leer, chemie, stadsontwikkeling, maritiem, textiel en landbouw. B&A vervult bij deze evaluatiestudie de rol van hoofdaannemer. Gronings advieskantoor E&E Advies zal specifieke expertise bieden op het gebied van het MKB. 

Opmerkelijk aan het innovatieprograma is dat de nagestreefde resultaten zijn opgesteld op basis van de ‘Theory of Change’. Dit raamwerk gaat uit van drie fasen die moeten leiden tot wezenlijke verandering (transitiemanagement). De eerste fase is ‘focus’, waarbij koplopers (‘change agents’) op basis van een sectoranalyse een gemeenschappelijke visie per sector ontwikkelen, een coalitie vormen en een programmering opzetten. Vanuit focus wordt vervolgens toegewerkt naar ‘massa’, waarbij concrete projecten per deelsector worden opgezet en uitgevoerd door een groeiende groep organisaties die zich geboeid en gebonden voelt. Vanuit massa moet dit uiteindelijk zorgen voor ‘tractie’: gedragen eigenaarschap en handelingsperspectief voor bedrijven en andere belanghebbenden, projecten die rendement opleveren en uiteindelijk leiden tot een omslag naar blijvende veranderingen in de handelsketens met ontwikkelingslanden.
 
Niet alleen wordt met het onderzoek beoogd te achterhalen welke concrete resultaten het programma heeft weten te realiseren, ook moet de studie duidelijkheid scheppen over de waarde die Theory of Change heeft als strategie, ter bevordering van innovatie en verandering. De onderzoekers verwachten op korte termijn een eindrapport te kunnen presenteren.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup