3 tips voor adviesbureaus om zich te onderscheiden van de rest
Door de stijgende concurrentie in de adviesmarkt, het resultaat van de opkomst van nieuwe partijen, digitale platforms en ZZP’ers, alsook de veranderende behoeften van opdrachtgevers, wordt het voor adviesbureaus en organisatieadviseurs steeds belangrijker om zich te onderscheiden van de massa. Bureaus die geen succesvolle positionering weten te vinden – naar schatting minimaal een derde – bevinden zich al in zwaar weer, of zullen de storm aan het einde van de rit niet overleven. Rogier Schut, partner bij branding specialist Matters Most, geeft drie tips aan adviesbureaus hoe ze boven het maaiveld kunnen uitsteken.
De wereld verandert. Ontwikkelingen in economie en maatschappij volgen elkaar in rap tempo op. Verdienmodellen en de klantvraag veranderen continu en hierdoor is de markt een lastig speelveld geworden. Zakelijke dienstverleners, waaronder de circa 100.000 organisatieadviesbureaus die ons land telt, komen steeds meer onder druk te staan, vooral diegenen in de weinig onderscheidende middenmoot. Deze spelers die niet durven te kiezen voelen de druk het meest. Terwijl juist zij in deze tijd hele bewuste keuzes zouden moeten maken.
Drie tips voor adviesbureaus die het lastig vinden keuzes te maken en om hun hoofd boven water te houden. Wat moeten zij doen om bij te blijven en zich te onderscheiden van hun concurrenten?
Tip 1: Zorg voor een sterke merkkern en visie die voelbaar is voor de hele organisatie
Iedere organisatie is begonnen met een ideaal, de reden waarom het bedrijf opgericht is. Veel dienstverleners, en dus ook adviesbureaus zijn bijvoorbeeld ooit opgericht om organisaties zekerheid te bieden of vooruit te helpen. Welke reden het dan ook mag zijn, het is wat jouw merk waardevol maakt. En wanneer deze merkkern standvastig is, geeft dit meer houvast en visie in een veranderende tijd.
Belangrijk is dat het hele bedrijf de merkkern en visie voelt en snapt, van directie tot consultant tot administratief medewerker. Internal branding is hierbij essentieel. Breng intern het merk tot leven met positiviteit en een inspirerende en toegankelijke boodschap, oftewel storytelling. Zorg daarnaast dat elke afdeling (practice / service line / staf afdeling) met elkaar in contact komt en elkaars toegevoegde waarde en belangen snapt. Creëer verbinding binnen het gehele bedrijf.
Door vervolgens met medewerkers te praten en een 0- en 1- meting toe te passen, monitor je of je ook écht vooruitgang boekt.
Tip 2: Wees flexibeler en transparanter dan ooit en bouw zo ook je netwerk op
Transparantie wordt nogal eens verward met ‘openheid’. En al lijkt dit slechts een kwestie van taal, transparantie is wel degelijk iets anders. Transparant dóe je niet, dat bén je. Het belangrijkst hierin is simpele, directe en actuele communicatie, met een menselijke tone-of-voice. Zeker in een zeer corporate omgeving blijkt dit lastig. Zorg er daarom voor dat ook de tone-of-voice en transparantie verweven is in je gehele organisatie, dan ontkomt niemand er meer aan.
Verbind je bureau met freelancers, startups en concullega’s om ook in je netwerk de flexibiliteit te waarborgen en wees transparant door je kennis te delen. Maak gebruik van elkaars talent en nieuwe inzichten. Met deze samenwerkingen kun je je klanten een totaalaanbod bieden, maar tegelijkertijd je eigen specialisatiefocus houden. Er zijn al veel dienstverleners die startups helpen met interessesante samenwerkingen en projecten, in ruil voor hun frisse blik. Op deze manier zorgen zij ervoor dat zij altijd op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
Tip 3: Bouw aan hechte fan courts
De meeste adviesbureaus zijn nog te weinig bezig met fan courts. Dit zijn plekken (virtueel of fysiek) waar iedereen het merk ten volste kan beleven en waar het merk mensen aan zich kan binden. Denk hierbij aan kantoren, evenementen, websites, enzovoorts. Echte, sterke, hechte fan courts representeren de wereld van het merk 1-op-1, zij inspireren en blijven bloeien en updaten regelmatig. Zij versterken de andere fan courts van het merk, maar bovenal versterken zij waar het merk voor staat. Het bouwen aan een hechte fan court is dus ook voor consultancykantoren belangrijk.
De technologische innovatie en digitalisering van onze wereld heeft ontzettende impact op het bedrijfsleven. Als dienstverlener, dus ook als adviesbureau, is het dan ook belangrijk in te spelen op deze digitalisering. Sluit je informatie- en inspiratievoorziening hier op aan en maak gebruik van betekenisvolle content marketing. Deel kennis waar mensen ook echt iets aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan een corporate blog of een website die dient als inspiratieplatform. Betekenisvolle dienstverleners triggeren, inspireren of zetten aan tot nadenken. Op deze manier bouwen ze hechte fan courts op.
Creëer een Total Brand Flow
Het komt uiteindelijk allemaal neer op het creëren van een Total Brand Flow. Vertaal wie je bent, in alles wat je doet. In de gehele organisatie, maar ook in je fan court. Communiceer transparant en ga waardevolle verbindingen aan. Begin hierbij met je bedrijfsprofiel. Wie ben je, wat is je merkkern en –waarden? Daarna bepaal je je positionering, merkconcept en merkbeleving. Zorg dat je merk in alles ge- en beleefd wordt door alle elementen (medewerkers, fan court, netwerk, content, enzovoorts) vanuit het profiel en de positionering met elkaar te verbinden.