Pre-exit: nieuwe aanpak of oude wijn in nieuwe zakken?

07 december 2016 Consultancy.nl

Het nieuwe modewoord bij een bedrijfsovername is pre-exit. De DGA verkoopt een deel van zijn bedrijf, gaat nog een paar jaar door met een nieuwe partner en maakt de grootste slag nadien. Jasper ter Braak, senior consultant bij BDO Corporate Finance, geeft tekst en uitleg. 

Natuurlijk hoort hier een bepaalde constructie bij, maar voor mij is het oude wijn in nieuwe zakken: de partiële overname, geleidelijke overname of Management Buy-in/ Buy-out leidt tot een vergelijkbaar resultaat. Feit is dat de constructie waarbij de huidige eigenaar nog een aantal jaren blijft ondernemen met een nieuwe partner aan zijn zijde nog steeds zeer actueel en populair is.

Goede voorbereiding belangrijk bij bedrijfsovername

In 2015 heb ik een aantal van dit soort bedrijfsovernames begeleid. Een goede voorbereiding waarbij de op elkaar aangewezen partijen voldoende tijd met elkaar besteden om vast te stellen of dit de winnende combinatie is, blijft onverminderd noodzakelijk. Het blijft uiteindelijk mensenwerk, dus met alleen gedegen kennis van cijfertjes red je het niet. Garanties krijg je nooit en dus blijft het altijd spannend of zo’n huwelijk zal slagen nadat de overeenkomst is getekend.

Het nieuwe modewoord bij een bedrijfsovername is pre-exit

Resultaat na de overname

Een ruim jaar verder lijken deze trajecten stuk voor stuk geslaagd te zijn in hun opzet. De ‘oude’ DGA is comfortabel in zijn nieuwe rol en de nieuwe handjes zorgen voor de bruikbare energie, vernieuwing, beweging en ook aantrekkende resultaten of vooruitzichten. De combinatie van oude kennis en kunde met nieuwe ideeën en aanpak werpt de vruchten af die beoogd werd. Het klinkt bijna als een sprookje, maar dat is geenszins het geval. Het is juist een zeer goed doordachte aanpak, die door beide partijen met hulp van adviseurs is uitgewerkt. Van alle kanten is bekeken wat deze bundeling van krachten zou kunnen brengen, waarbij ook de ‘blinde vlekken’ waar mogelijk zijn benoemd en afgedekt. 

Kansen creëren

Dit is mijns inziens de juiste balans zoeken in het opportunistische denken van een ondernemer (die ziet immers altijd kansen) en de pragmatische benadering van de adviseurs en in voorkomende gevallen investeerders, die als klankbord en sparringpartner voor de ondernemers fungeren. En juist deze combinatie is in de huidige markt hard nodig en van onderscheidende waarde. Kansen zijn er te over, je moet ze alleen wel eerst zelf creëren. De pay off’s van twee grote sportmerken vatten het kernachtig samen: ‘Just do it’ en ‘Impossible is nothing’. Ondernemer, if you can think it, you can create it. Aan de slag!

Jasper ter Braak is bij BDO Corporate Finance verantwoordelijk voor het verder uitbouwen en professionaliseren van de management buy-in tak.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup