Financiële sector kan leren van innovatie in energiebranche

07 oktober 2016 Consultancy.nl

Net als de financiële wereld heeft de energiewereld lang last gehad van de commodity-val. Beide staan voor dezelfde uitdaging om de klant op een leuke manier betrokken te houden. Een uitdaging die de energiesector beter lijkt op te pakken dan de financiële sector. 

Het speelt al geruime tijd in energieland: consumenten meer inzicht geven in wat ze verbruiken en hoe ze dat kunnen verminderen. Met het plaatsen van slimme meters en thermostaten is dit kinderspel. Consumenten zijn opeens dagelijks met energie bezig en blijken het nog leuk te vinden ook.

Zelf grip hebben

Van die ene keer in het jaar dat mensen in hun jaarafrekening doken, verdwalend in vakjargon en ondoorzichtige kostenberekeningen, naar real-time inzicht: de energiesector lijkt de consument nu wel in beweging te kunnen brengen. Met de digitale thermostaat Toon heeft Eneco een bijtijdse stap gezet om energie een tastbaar ‘gezicht’ te geven en een langdurige relatie met de klant aan te gaan. Letterlijk genesteld in inmiddels meer dan 10.000 woonkamers, geeft Toon de klant real-time en laagdrempelig inzicht in zijn energie.

Toon van Eneco

Via gamification en buttons wordt de klant gestimuleerd om bezig te zijn met Toon en kan hij bijvoorbeeld direct de verlichting of verwarming uitschakelen. Mensen worden zo bewuster van hun energieverbruik, simpel vertaald naar euro’s, en niet kWh of m3. Hierdoor is de jaarnota geen onaangename verrassing meer. Het zelf grip hebben op de euro’s doet het goed: mensen maken er een sport van om echt te bezuinigen en het effect te volgen. Menig huiseigenaar schroomt niet om tijdens zijn verjaardag trots zijn paradepaardje te showen.

Terug naar de financiële wereld

In de financiële wereld zien we vergelijkbare stapjes. MasterCard heeft een app ontwikkeld voor nieuwe generatie Samsung-koelkasten, waarmee boodschappen besteld en direct betaald kunnen worden op de koelkast. Omdat we dagelijks meerdere malen naar de koelkast lopen is deze ontwikkeling enorm relevant. Ander voorbeeld is Digital Environments, met de Internet of Things-bank. Deze bank is verbonden met dagelijkse apparaten, zoals je horloge of auto. Gedachte hierachter is om gewenst gedrag te stimuleren door bijvoorbeeld trilschokken naar je smartwatch te sturen zodra je je bestedingslimiet dreigt te bereiken.

Persuasieve technologie

De opkomst van online proposities, robo-advies en andere doe-het-zelf-toepassingen zijn inmiddels een gegeven. Zorgen dat de consument écht betrokken raakt en het ook nog eens leuk gaat vinden, lijkt dan slechts laaghangend fruit.

Leuker kunnen we het wel maken

Om van een ‘commodity’ naar duurzaam klantpartnerschap te bewegen, moeten dienstverleners aansluiten op bestaand gedrag en gewenst gedrag stimuleren. Zij zouden innovatie moeten inzetten om relevanter te worden voor de consument. Het gaat er niet alleen om makkelijker, maar ook relevanter en leuker te zijn. De uitdaging is natuurlijk om hier een concrete, zinvolle invulling aan te geven. Aan de beschikbare techniek en veelbelovende innovaties ligt het zeker niet. Maar voordat er dure euro’s in techniek gestopt worden, is het raadzaam eerst in een proefgroep wat experimenten te doen. Welke tips geeft u uw klanten bijvoorbeeld om eenvoudig voordeeltjes te pakken? Of gaat u alleen voor de grote, meer voor de hand liggende thema’s zoals rentemiddeling en het pensioeninkomen? 

Een artikel van Shiv Lakhi, senior business consultant bij adviesbureau Yellowtail.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup