Traditionele adviesbureaus tonen interesse in model van Jelba

15 augustus 2016 Consultancy.nl

Bart Strijker, medeoprichter van Jelba, geeft Consultancy.nl een kijkje in de keuken bij de interesse van traditionele adviesbureaus in het ‘disruptieve’ businessmodel van Jelba.  

Klanten scoren kan iedereen, maar zelf omzet maken is uiteindelijk de kunst. “Maandelijks krijgen wij wel een verzoek van een toonaangevend advieskantoor voor een gesprek. Want blijkbaar is het interessant om op gesprek te komen volgens het toonaangevende kantoor. Alleen als je zoals ons een bedrijf leidt met een ontwrichtend verdienmodel dan focus je echt op de toegevoegde waarde (= resultaat) van de klant. Hier zit onze business en daar zetten wij ons dagelijks voor in.” De meeste telefoongesprekken die bij Jelba binnenkomen gaan volgens Strijker als volgt.

Traditioneel kantoor: “Ja hallo u spreekt met …….. van consultantbedrijf x en wij willen mee met de veranderende markt”

Jelba: “Ohh…”

Traditioneel kantoor: “Nu lezen wij en horen wij om ons heen dat jullie advies geven, onderzoek doen, rapportages maken, maar hier niet voor betaald krijgen. Ik dacht toch maar eens even bellen, want wij zijn toch een belangrijke speler in dit segment”

Jelba: “Aha…”

Traditioneel kantoor: “Nu wordt er natuurlijk altijd veel geschreven over dit soort type bedrijven, maar uiteindelijk zie je toch dat het niet lukt om geld te verdienen. Ik zie het overal om ons heen. Wij staan steeds meer onder druk, moeten wel dezelfde kwaliteit leveren, maar elke ZZP’er duikt onder ons tarief. Of kleiner kantoor. Dus daarom dacht ik, toch maar eens bellen met jullie”

Jelba: “Vandaar.”

Diensten van Jelba

Traditioneel kantoor: “Dus ik dacht wij nodigen jullie, de oprichters van Jelba, uit bij ons op kantoor en dan mogen jullie aanschuiven bij ons MT, Directie overleg om eens uit te leggen waarom jullie wel succesvol zijn. Binnen het MT, directie ben ik verantwoordelijk voor de toekomstbestendigheid van onze bedrijf dus vandaar mijn telefoontje. Wat dachten jullie ervan? Mooie kans om het bedrijf in de spotlight te zetten.”

Jelba: “Wat is precies de kans?” 

Traditioneel kantoor: “Jullie kans? Terecht punt. Wellicht om goed nog even te benadrukken dat wij een toonaangevende partij zijn in de advieswereld en dat ook de digitale strategieën, toekomstbestendig maken van onze klanten onze grote pijlers zijn in ons programma om in deze veranderende wereld door technologie te zorgen dat onze klanten dit omarmen”

Jelba: “Aha. Jullie adviseren dus klanten hoe zij moeten omgaan in deze veranderende wereld en jullie zijn een toonaangevende partij” 

Traditioneel kantoor: “Klopt. Wanneer schikt het jullie. Wellicht combineren met aansluitend een lunch met de directie. Wie weet liggen er nog wel strategische samenwerkingen in het verschiet?”

Jelba: “Strategische samenwerkingen?”

Traditioneel kantoor: “Wij moeten natuurlijk ook door als bedrijf en gaan veranderen. Inspiratie is daarom altijd welkom en wie weet”.

Jelba: “Alleen op dit moment zijn wij bezig om onze klanten zonder uurtje factuurtje model succesvol te laten zijn in deze veranderende wereld. En zoals u ook zult begrijpen als toonaangevend kantoor zit het succes van het advies uiteindelijk altijd in de executie. Met voor ons maar 1 doel. Meer succes voor onze klant is ook succes voor Jelba”

Traditioneel kantoor: “Dat begrijp ik. Ik zet een aantal data op de e-mail en dan hebben wij nog even contact. Fijn om elkaar gesproken te hebben.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup