Sabine den Daas en Jesse Luk aan de slag bij Totta Data Lab

08 augustus 2016 Consultancy.nl

In lijn met zijn ambitieuze groeipad voor de komende periode heeft Totta Data Lab, de data science praktijk van Totta Research, zijn team uitgebreid met twee nieuwe professionals: Sabine den Daas en Jesse Luk. Luk is afkomstig van 2Contact en is gestart als Accountmanager, Den Daas versterkt het bureau als Data Scientist na anderhalf jaar te hebben gewerkt als Data Analyst Product Intelligence bij Nationale-Nederlanden.

Jesse Luk studeerde eerder dit jaar af in Commerciële Economie aan Hogeschool INHOLLAND. Voor zijn afstudeeropdracht deed hij onderzoek naar het op innovatieve wijze verbeteren van salesresultaten in de telemarketing, waarbij Big data en voorspellende modellen centraal stonden. Dit afstudeeronderzoek deed hij bij contactcenter 2Contact waar hij tijdens zijn studie werkte als Commercial Employee Internal Service, en later als Dedicated Sales Manager.

In zijn tijd bij 2Contact heeft Luk ruime ervaring opgedaan als accountmanager. Ook ontwikkelde hij een speciale interesse in big data: “Big data is een relatief nieuw vakgebied, maar biedt ontzettend veel variatie in mogelijkheden. Eigenlijk kun je alles voorspellen en juist dat maakt het zo leuk.” Onlangs werd hij gevraagd zich aan te sluiten als accountmanager bij Totta Data Lab. Totta Data Lab is de data science praktijk van Totta Research, een van de 50 grootste marketing intelligence en marktonderzoeksbureaus van Nederland.

Sabine den Daas en Jesse Luk aan de slag bij Totta Data Lab

Hij vertelt geen moment te hebben getwijfeld: “Het bedrijf oogt fris en heeft werknemers in dienst die zich volledig inzetten om van Totta Data Lab de pionier op het gebied van big data en Machine Learning te maken. Dat is ook mijn doel: het leidende bureau in Nederland worden op het gebied van big data-analytics!”

De data science praktijk ontwikkelt voorspellingsmodellen, vanuit Machine Learning wetenschap. Aan de hand van historische gegevens worden voorspellingen gedaan over de toekomst. Maar in plaats van dat hierin de veronderstellingen van de data analist meewegen, bepaalt de computer met Machine Learning zelf het algoritme. Hiermee helpt de praktijk onder meer scholen met het voorspellen van schooluitval, en financiële dienstverleners en gemeenten met het voorspellen van fraude. Ook brancheverenigingen, zorginstellingen en culturele organisaties behoren tot de potentiële klantengroep voor de praktijk. 

Sabine den Daas heeft in 2013 haar master Econometrics and Management Science behaald aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, met de specialisatie “Quantitative Marketing op consumentensegmentatie”. Voor haar afstudeeronderzoek dook zij in de databases van Marktplaats.nl en voerde analyses uit. Den Daas heeft voor diverse opdrachtgevers algoritmische modellen ontwikkeld, vaak vanuit de Machine Learning wetenschap, met als laatste opdrachtgever Nationale-Nederlanden. Zelf zegt Den Daas hierover: “Het leukste van big data is de brede toepasbaarheid. Elke organisatie heeft met dit fenomeen te maken en kan inzichten en algoritmes op andere vraagstukken loslaten. Dit maakt het werken als Data Scientist ongelofelijk divers en uitdagend.”

Als reden dat zij haar oog heeft laten vallen op Totta Data Lab geeft Den Daas de innovatieve insteek van de onderneming: “Data Lab inspireert werknemers om zich te ontwikkelen en te specialiseren en tegelijkertijd veel waarde voor klanten te creëren. Door de diversiteit aan klanten is geen enkele dag hetzelfde.”

Frank Hess, medeoprichter van Totta Data Lab, geeft aan ‘verheugd’ te zijn met de komst van Den Daas en Luk. “Het is erg lastig om binnen de big data-wereld goede mensen te werven met de juiste competenties en achtergrond. Sabine is samen met collega Daisy van Oostrom (Data Scientist) verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de algoritmische voorspellingsmodellen. Door hun sterke data en wiskundige achtergrond zijn zij in staat om vanuit gestructureerde en ongestructureerde data econometrische modellen te ontwikkelen. Om alles begrijpelijk uit te kunnen leggen aan onze klanten hebben wij Jesse Luk aangesteld als accountmanager binnen Data Lab. Jesse heeft eveneens veel affiniteit met data en is in staat om de business vraagstukken van onze klanten te vertalen naar (big) data oplossingen”, sluit hij af.